ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

Omröstning

Kan man bygga gasturbin för att driva en turbo på den lilla Atv:n?

Nej -Värmeutvecklingen gör det allt för farligt att användas av en 4-åring
0 (0%)
Ja -Hur fränt vore det inte med laddtryck redan på tomgång
3 (100%)
Lägg ner -Skaffa ett liv och börja samla på frimärken el. dyl.!
0 (0%)

Antal personer som röstat: 3

Omröstningen har avslutats: 4 augusti 2013 kl. 11:03:55

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 7 [8] 9 ... 11  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart  (läst 59920 gånger)

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #84 skrivet: 2 juli 2013 kl. 07:39:14 »
Inte hänt nåt med varken Crosskart eller Dinli, den senare bara går och går -aldrig några probs, eller tja cylinderportning och pipa är inte riktigt lämpade för det varvtalsområde som används för tillfället  :hmmm:
Är ju meningen att den skall gå på 14 000 rpm, men nu verkar det intressantare att leka i spannet 4-8000 rpm där effekten lyser med sin frånvaro. Ser ut som man får porta en ny cylinder och bygga en pipa till  ()p

Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad Krigar Kaj

  • Garanti
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8204
  • Total likes: 295
  • Kön: Man
  • En Can Am går inte sönder en Can Am kör man sönder
    • Visa profil
Krigar Kaj
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #85 skrivet: 2 juli 2013 kl. 11:31:45 »
 ()p rundpall
Anmäl till moderator   Loggat
Can Am Leif 1000 XXC -13
Leif 2.0
-------------------------------------------
Can Am Leif 800R XXC -11
The Original Leif!
 Såld efter 5 underbara år  :cry:
Can-Am DS 450 X -08 Såld Ilsk
Goes 520 Steel -11 Såld sämre än Badboy
Hyosung Rapier 450 -07 Såld Skräp
Linhai 260 -03 Såld Grym
Bashan Badboy 200 -07 Såld Skit

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #86 skrivet: 3 juli 2013 kl. 08:14:29 »
 ()p
Många sådana har det blivit senaste tiden, snittförbrukningen har legat stadigt på 5 liter/helg  :headbang:
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #87 skrivet: 5 juli 2013 kl. 11:05:58 »
Spånar vidare på olika alternativ. Rösta gärna!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad FARLIGMJÖLK

  • Bauce
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 909
  • Total likes: 0
  • Legenden
    • Visa profil
FARLIGMJÖLK
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #88 skrivet: 5 juli 2013 kl. 11:23:28 »
Citat från: composite wizard skrivet  5 juli 2013 kl. 11:05:58
Spånar vidare på olika alternativ. Rösta gärna!  ()p
.självklart ska du pytsa på överladd. Alt skaffa en 150 - 200cc att stoppa i.
Anmäl till moderator   Loggat
Du har ingenting med saken att göra pojk, vänd blad och bygg lite lego istället.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #89 skrivet: 5 juli 2013 kl. 21:43:13 »
Jo överladdning vore fränt, har funderat på det ett tag, men har inte helt klart för mej ännu hur jag skall gå tillväga. Nån form av brännkammare tror jag kommer att behövas för att få snurr på aggregatet. Visst skulle det vara kul att byta motor helt och hållet, men jag vet inte riktigt till vad -2-takt måste det vara  ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #90 skrivet: 17 september 2013 kl. 11:31:24 »
Efter att Dinlin fått stå till sidan för andra (viktigare?) projekt såsom att skapa Ferrari-ljud från bruksbilen o.dyl. -är det återigen dags för en liten översyn.

Igår anlände ny cylinder från Scooter-Attack som nu självfallet är tillputsad, shimsad (squish 0,55mm) och klar att användas -med undantag för ombestyckning av förgasare och pipa som skall byggas.

Passade även på att reparera dom där plastdelarna som skyddar förarens fötter samt agerar stänkskydd. De har varit trasiga och lappade med plåt och pop-nit redan då Atv:n införskaffades.

Då termoplaster är aningen elastiska och böjbara testade jag att reparera dem med smältlim istället för epoxi.
Provade slipa smältlimmet med sandpapper, men det var rätt hopplöst -däremot fungerar det bra att slipa med Abranet  ()p
Blev tom. såpass bra att jag valde att skarva ena fotskyddet med enbart smältlim där det fattades bitar.
Alla som limmat med en större limpistol vet hur drygt det är att stå och vänta tills limmet svalnat och man kan släppa taget om delen. Lämnade en skvätt CRC Electro cool från när jag i somras fyllde AC:n i bilen (inneh. 93% 1112 tetrafluoretan aka. R-134a) som förkortade väntan avsevärt  :headbang:

En skvätt av den där på forumet så omtyckta mattsvarta sprayfärgen ikväll så är de klara.

* stage6.jpg (38.43 kB, 700x393 - visat 383 gånger.)

* squish.jpg (29.11 kB, 700x393 - visat 384 gånger.)

* fotskydd trasigt.jpg (154.17 kB, 459x816 - visat 181 gånger.)

* electrocool.jpg (133.49 kB, 459x816 - visat 184 gånger.)

* fotskydd reparerat.jpg (32.7 kB, 700x393 - visat 390 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad FARLIGMJÖLK

  • Bauce
  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 909
  • Total likes: 0
  • Legenden
    • Visa profil
FARLIGMJÖLK
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #91 skrivet: 17 september 2013 kl. 17:17:05 »
Snygg reparation! Cylindern ska alltså på kinderhojen?
Anmäl till moderator   Loggat
Du har ingenting med saken att göra pojk, vänd blad och bygg lite lego istället.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #92 skrivet: 18 september 2013 kl. 09:24:08 »
Tack  :)

Jo, Kinder-ägget skall få bredare register / mera vrid på lägre varvtal. Toppeffekten offras på rundpallarnas altare så att säga  :hmmm:

Här en halvdålig bild (med sk. fickludd-filter på linsen) på slutresultatet.
Samt en bild på tilltänkt effektkurva (den med C16), tidigare setup började i princip där diagramet slutar i högerkant.

* dinlin.jpg (43.84 kB, 700x393 - visat 365 gånger.)

* yasuni_exhausts.jpg (32.54 kB, 700x345 - visat 380 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad Pelle_jkpg

  • Hunt the Wolf 2017 - Team Sweden
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 8570
  • Total likes: 107
    • Visa profil
Pelle_jkpg
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #93 skrivet: 18 september 2013 kl. 09:39:44 »
10-11 hk! De kommer flytta sig bra!

Min lille 110cc med 6-7hk går ju som ett skott!
Anmäl till moderator   Loggat
Renegade 1000R xxc -17 Triple Black - BKT Tires
Renegade 1000 xxc
Grizzly 700
Polaris 800
Grizzly 700
Renegade 800x
Renegade 800R xxc
Outlander 650
Outlander 800
Outlander 800R xxc
Renegade 800
Dinli 800
Rincon 680
Sportsman 850 EPS
Foreman 500FA
Outlander 500
Foreman 450
Kodiak 400
Trx350
GasGas 450
DS 450xmx
AC 500
Grizzly 700
Grizzly 600
Renegade 800X
Big Bear 350
LTR 450
Raptor 350
Suzuki 500F
Big Bear 350
455 Diesel
YFZ 450
Raptor 700
Grizzly 700
Big Boss 400
Renegade 800R
TRX 350
LTZ 400

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #94 skrivet: 18 september 2013 kl. 11:07:37 »
Jag antar att din 110cc är fyrtaktare?

De brukar ha betydligt mera vridmoment på lägre varv än tvåtaktare som är mera spetsiga till karaktären och som lämpar sej bättre i kombination med variatordrift.
Fyrtaktaren drar alltså iväg bättre från början samt är lättare att sladda och leka med då den biter ifrån bättre.

På tvåtaktare blir man liksom tvungen att välja endera vridmoment på lägre varvtal eller toppeffekt. Det bestäms i stor utsträckning av avgasportens duration. Liten duration (då porten är öppen kortare tid) gynnar lågvarvsegenskaperna (och bränsle ekonomi för de som bryr sej om sånt) medan större duration ger högre toppeffekt (förutsatt att allt runtomkring är anpassat). Ett sätt att äta kakan och ändå ha den kvar är att bygga rörlig avgasport som ex. styrs av trycket i porten. Lågt tryck/lågt varvtal och ventilen stänger en del av avgasportens höjd, när trycket/varvtalet sedan ökar öppnas ventilen och frilägger portens hela höjd. Det vore absolut intressant att bygga om bara utrymme på den lilla Atv:n hade funnits.

Nu ligger durationen på 186 grader, jämfört med tidigare 204 grader (om jag minns rätt).
Den tidigare cylindern och tillhörande avgaspipa sög fett på låg och mellanregister, var svår att bestycka så att den gick rent genom hela registret och hade dessutom vid full gas en kolvhastighet farligt nära 20m/s som kan anses som brytpunkt för tillförlitligheten. Den cylindern hade delad avgasport vilket iofs. är bra, men vid extrema varvtal och temperaturen det resulterar i brukar bryggan/väggen som utgör själva delningen expandera och belasta kolv samt ring för mycket. Hade gjort punkter i kolven där den ligger an mot bryggan, och dessa var tänkta att fungera som oljereservoarer då de fylldes med olja från cylinderväggen och på så sätt kyla bryggan lite extra. Vet inte hur bra det sist och slutligen fungerat men både kolv och ring var ordentligt slitna mittanför bryggan.
Originalets 3 hk konfiguration spöade lätt den högvarviga-setupen upp till säg 20 km/h, sen när pipan klev in vid det varvtal den var avstämd för (kring 14 000 rpm) var det som att få en spark i röven. Har inte bänkat den men den borde ha gett kanske 16-18 hk. Tyvärr var de hästarna bara tillgängliga i högre hastighet då jag aldrig fick upp tillslagsvarvtalet för variatorn till högre än 8000 rpm. Eftermarknadsvariatorer finns att tillgå, men då skenar priset iväg och utrustning på Atv:n hade varit mångfallt dyrare än basmaskinen. Om man hade fått tillslagsvarvtalet till säg 12 000 rpm hade det varit andra bullar och 10+ hk hade varit tillgängliga så gott som omedelbart.

Att göra rundpallar i 30 knyck känns lite för farligt för en 4-åring  :dntknow:
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #95 skrivet: 18 september 2013 kl. 11:17:31 »
En grovt ritad bild på den tidigare setupen..

* dinli 14000pipa.jpg (28.68 kB, 700x534 - visat 351 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 7 [8] 9 ... 11  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
 


Online just nu.

610 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 653. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info