ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige

Omröstning

Kan man bygga gasturbin för att driva en turbo på den lilla Atv:n?

Nej -Värmeutvecklingen gör det allt för farligt att användas av en 4-åring
0 (0%)
Ja -Hur fränt vore det inte med laddtryck redan på tomgång
3 (100%)
Lägg ner -Skaffa ett liv och börja samla på frimärken el. dyl.!
0 (0%)

Antal personer som röstat: 3

Omröstningen har avslutats: 4 augusti 2013 kl. 11:03:55

« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 5 [6] 7 ... 11  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart  (läst 59904 gånger)

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #60 skrivet: 21 augusti 2012 kl. 09:37:52 »
Började ställa upp runt-i-kring grejer, variatoraxel och drivaxel för att få en uppfattning om hur och var prylarna skall få plats -kunde dock konstatera att jag varit lite för optimistisk gällande provkörnings tidtabellen  :-\

Det är inte många delar som passar rakt av, utan det mesta skall på nåt sätt ombyggas. Störtbåge fick jag iaf. tillkrökt och svetsad igårkväll (jag vet att svetsande i en bur är ett fett "No-go" men jag får inte den lilla radien krökt så den blev solid istället för rör) -annars har rätt mycket tid gått åt till att klura på proportionerna för att få till rätt utseende nån gång i framtiden. Tyvärr finns det vissa saker som inte går att tumma på om tex. hjulbas, störtbågshöjd etc..

Målsättningen att hamna på rätt sida 100 Kg sträcket kommer att få revideras och nu börjar det även kännas som om ramen behöver styvas upp en del vilket medför ännu mera vikt  :(veryangry):

Fick flytta på det provisoriska sätets infästningar och rattstångens diton -då man tydligen inte sitter i mitten av en gokart -de har ju motorn vid sidan så allt var förskjutet ~25mm mot vänster. Näst på tur står variatoraxeln som skall måttas in (cc och offset) samt kortas av så att kedjehuset kommer på insidan av ramen.

* 20120820788.jpg (41.69 kB, 700x525 - visat 2496 gånger.)

* 20120821800.1.jpg (50.97 kB, 700x525 - visat 3247 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad The_Shadow^

  • Mupp
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 115
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
The_Shadow^
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #61 skrivet: 21 augusti 2012 kl. 12:22:34 »
ser förbannat skoj ut detdär :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #62 skrivet: 22 augusti 2012 kl. 10:31:09 »
Det är kul att bygga, men bäst av allt med olika projekt är första provkörningen  ()p
Tyvärr dröjer det ett tag med det ännu.

Motorn härstammar från en snöskoter och dessa har snö-till-vatten kylare, dvs. kylaren är en aluminium skena som kylvätskan går igenom -denna skena är sedan placerad så att snö sprätter upp på den när man kör pch således kyler skenan.

Jag hade egentligen tänkt använda en gammal bilkylare, men såna kan ju inte kallas smidiga precis  :-\
Har nu börjat snegla på MC-kylare och skulle gärna ha två stycken mindre, alltså ingen 1000-kubiks kylare då de är nästan samma storlek som på bilar.

Efter lite googlande har jag funnit att vissa crosshojar har ett dubbel-kyl arrangemang vilket vore perfekt då jag isånafall kan placera dom som på bilden.
Motorn är på 440 kubik och ger nånstans mellan 80-97 hk.

Jag antar att donator fordonet bör ha ungefär motsvarande motoreffekt -finns det någon sådan cross som man skulle kunna använda kylarna från?

Expansionskärl och kork behöver inte finnas på kylarna då de sitter i anslutning till det vätskekylda bromsoket..

* 20120821796.1.jpg (48.69 kB, 700x525 - visat 1560 gånger.)
« Senast ändrad: 22 augusti 2012 kl. 10:39:15 av composite wizard »
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad Rooz

  • Tubbel
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 109
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
  • Tidigare: Smc 300
    • Visa profil
Rooz
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #63 skrivet: 24 augusti 2012 kl. 15:12:30 »
kan titta lite på denna sida för ideer på kylare

http://hdinchina.en.made-in-china.com/offer-group/OMBEudYxhTVP/MOTOCYCLE-RADAITOR-trade-offer-1.html
Anmäl till moderator   Loggat
Kör: Suzuki GT 750K

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #64 skrivet: 27 augusti 2012 kl. 08:44:39 »
Tack för tipset Rooz.
Snubblade dock över en Mc-kylare i fredags som härstammar från en 1000-kubiks Yamaha, och har varit i närkontakt med något djur så den har en spricka.
Tror mej kunna zink-löda den så den håller tätt  ()p

Passar inte till hundra, men jag tror den får duga. Tyvärr lämnar det ingenting av den vid ett eventuellt variatorrems haveri, men den risken får man väl leva med  :dntknow:

Försöker få sekundärvariatoraxeln fäst på ett vettigt sätt för tillfället.
Den skall förstås vara i linje med motorn, med cc 304,8mm från primärvariatorn och med 15,9mm offset utanför den. Hade den precis rätt mått fäst med rör tills jag fick snilleblixten att axeln skulle kunna vara justerbar (cc-mått) för att man skall kunna använda olika remlängder ifall man inte får tag i rätt rem mitt i sommaren. Kapade loss rören och ersatte dom med vantskruv men det blev inte tillräckligt stadigt -så nu skall det åter måttas in och byggas rör  :banghead:

* 20120826846.jpg (53.63 kB, 700x525 - visat 1354 gånger.)

* 20120827847.jpg (40.87 kB, 700x525 - visat 1429 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #65 skrivet: 10 september 2012 kl. 14:09:31 »
Dinlin började låta konstigt från transmissionen igår när barnen körde. Åtföljande variator-obduktion avslöjade att nånting hade nötts tillräckligt för att skapa närkontakt. 0,5mm shims så går det fritt igen, lättare variator-rullar blev det med. När jag ändå hade in den för översyn passade jag på att klocka in ÖD, så nu sitter gradskivan monterad och Airsal-cylindern skall få sej en portning ikväll. Dessutom fick jag hem 6 kvadratmeter 0,5mm plåt (för att få "rätt" ljud) till kommande pipbyggen  ()p

* 20120909914.jpg (46.36 kB, 700x525 - visat 1240 gånger.)

* 20120909920.jpg (57.54 kB, 700x933 - visat 755 gånger.)

* 20120909918.jpg (51.67 kB, 700x525 - visat 1306 gånger.)
« Senast ändrad: 10 september 2012 kl. 14:12:36 av composite wizard »
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #66 skrivet: 25 september 2012 kl. 14:31:17 »
I den ständiga effektefterfrågans kölvatten är nu Dinli-motorn än en gång genomgången.

Uppdatering 2.2.1 medförde ramlager av C4-modell me plastkorg som tål ett högre varvtal än de tidigare C3-lagrena och kanalerna i vevhuset som förser dom med oljeblandad bensin har modifierats för bättre smörjning.

Växelhuset har fått alla lager förnyade och ersatta av bättre kvalitet än de Taiwan-producerade diton som den lämnade fabriken med.
Ikväll väntar särpressning av vevaxeln och nya nållager.

Avgasportarna har fått 204-graders duration för att orka bortåt 14 000rpm och transfer samt insugsportarna väntar på att jag skall hitta gravermaskinens vinkelväxel  :(veryangry): för att kunna slutföra portningen.

Undrar om tändsystemet kommer att hänga med  :hmmm:




* 20120920991.jpg (35.37 kB, 700x525 - visat 1274 gånger.)

* 201209241024.jpg (98.62 kB, 700x933 - visat 640 gånger.)

* 20120918973.jpg (54.23 kB, 700x525 - visat 1350 gånger.)
« Senast ändrad: 25 september 2012 kl. 14:39:27 av composite wizard »
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #67 skrivet: 25 september 2012 kl. 14:37:25 »
Dubbelpost..
« Senast ändrad: 25 september 2012 kl. 14:44:36 av composite wizard »
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #68 skrivet: 23 oktober 2012 kl. 09:27:01 »
Blev ett utdraget projekt med Atv:n då (som vanligt) mycket kommer emellan, cylindern portad och maskinen körbar.
Nu är iaf. den efterlängtade pipan på gång och knattarna väntar med spänning på att få köra med den.
Även jag är lite nyfiken på hur den kommer att reagera då motoreffekten torde mångdubblas med det nya röret -Dinlins original avgasrör är en katastrof av sällan skådade mått  :djump:

Konorna klippte och rullade jag senaste natt så nu är det "bara" att försöka passa in det på maskinen samt bygga ljuddämpare.
Hela pipan är gjord av 0,5mm plåt vilket förhoppningsvis resulterar i ett ljud likt det från knatte KTM crosshojar..

* 201210221086.1.jpg (81.08 kB, 700x933 - visat 567 gånger.)

* 201210231088.1.jpg (39.35 kB, 700x525 - visat 1440 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad composite wizard

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 162
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Tvåtakt såklart!
    • Visa profil
composite wizard
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #69 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 09:28:23 »
Nu är pipan klar  :headbang:
Tyvärr inga bilder på den i sin helhet ännu, men några där den är påbörjad iaf..

Det är trångt att passera mellan motor och ram, men det gick fritt med 1,5mm på båda sidor pipan. Hade urprungligen tänkt använda samma dragning som originalröret, men pga. expansionskammarens diameter på 80 mm blev det att gena lite för att få rum -vilket iofs. inte är någon nackdel förutom att jag måste göra en ny värmeskyddsplåt för förarens högerfot.

För att kunna använda slang på avgasröret de gånger kidsen har passagerare i släpvagnen blev ljuddämparen tvärställd under baklampan.
Nackdelen med den placeringen är risken för att bränna sej om man står bakom Atv:n och pillrar med nåt, fördelen är att en framtida turbo kommer att få en lämplig placering mellan ljuddämpare och bakaxel  ()p

Ljudet i det nya systemet är ungefär vad jag hoppats på dock aningen för hårt så dämpare nr.2 skall byggas ikväll.

Dellorto förgasaren har saknat choke ända sedan jag köpte den så Dinlin har fått startas med startgas eller bromsrengöring via luftfiltret med kall motor, fick äntligen tummen ur och var efter en chokeknapp åt den igår.

Maxvarvtalet ökade med ynka 200 rpm. trots ombestyckning av förgasaren så nu är en ny CDI-box påväg hem då jag är övertygad om att den originalmonterade innehåller nån form av varvtalsbegränsare.

Mer bilder kommer..

* 201210241089.jpg (52.25 kB, 700x525 - visat 1031 gånger.)

* 201210251095.jpg (41.16 kB, 700x525 - visat 1139 gånger.)

* 201210251103.jpg (29.3 kB, 700x525 - visat 1414 gånger.)

* 201210251108.jpg (40.7 kB, 700x525 - visat 1109 gånger.)
« Senast ändrad: 30 oktober 2012 kl. 09:30:34 av composite wizard »
Anmäl till moderator   Loggat
Har ingen utrustning att skryta om.

Utloggad Pv544

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4838
  • Total likes: 83
  • Kön: Man
    • Visa profil
Pv544
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #70 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 10:31:03 »
Tur inte mina ungar hänger här, då hade dom nog tyckt att jag är världens tråkigaste som inte gör nått med deras maskiner.  ;)
Men bra jobbat!  ()p
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Fenrisulven

  • Lite större, lite bättre!
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 4820
  • Total likes: 118
  • Kön: Man
  • Wargön Finest!
    • Visa profil
Fenrisulven
SV: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
« Svar #71 skrivet: 30 oktober 2012 kl. 13:04:01 »
Roligt läsning!
Bra jobbat ()p
Anmäl till moderator   Loggat
1000R

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 5 [6] 7 ... 11  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • ATV-Projekt (Moderator: cARLBOM) »
  • Ämne: Dinli Dino 50 trimmad barn ATV + crosskart
 


Online just nu.

563 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 602. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info