Skall man vara RIKTIGT noga så får man inte kalla de för bultar, nej.En bult saknar gängor, finns gängor så är det en skruv. Sen att man i folkmun ofta KALLAR maskingängade skruvar för bultar är ju en annan sak...
Evertsson, här ska du få en redig vägg av text ...om du bara köper saker för att de är billiga ska du nog försöka ändra attityd, speciellt om det är produkter som ska användas hårt och av, vad du verkar mena, högsta (top notch) kvalité. Fast Du får antagligen inte ens tillräcklig kvalité om du väljer t.ex. mexikanskt eller japanskt med prislapp över 120K. De går ju också sönder, vilket du kan läsa i deras respektive forumdelar. Finns inga maskiner som är helt felfria, därmed inte sagt att det brister i Kvalité.Det går inte att köpa en maskin för runt 50K och tro att man ska kunna köra i samma klass som någon som satsat mer, t.ex. 120K med extra allt. "Köp maskin efter hur du tänker köra". Det är ju vansinnigt att köpa en maskin i prisklassen 50K och behandla den/köra som om det var en maskin för 120K.Ingen är väl så dum att de t.ex. köper en dator för 5K och sen tror sig kunna spela de senaste spelen. Datorn för 5K kan ofta ändå ses som en bra dator, av god kvalité. Likaså är det väl ingen som köper en dator för över 25K och sen bara sitter på facebook och här i forumet. Det gäller ju att skaffa en maskin som passar ens behov.Ska du bara sitta och pendla några mil till jobbet behöver du inte en Oshkosh MRAP ATV (sök på tuben) utan klarar dig perfekt med en ny Saab. Det är olika prisklasser och de kan köras på olika sätt. Bägge är antagligen ändå av bra kvalité. Är man sen dum att köra med en Saab på samma sätt som man kan göra med en Oshkosh MRAP gör man ju bara något dumt. Ifall man ändå skulle göra det och Saaben snabbt gick sönder, skulle det vara för att det är dålig kvalité på en Saab? Nej, antagligen inte.Min syn är att kvalité är något helt annat än vad vissa andra verkar tycka. Ju mer du betalar desto hårdare kan du köra. Det är alltså inte alltid kvalité man betalar för. Ofta är det prestanda som kostar. Alla maskiner går sönder/slits förr eller senare. Frågan är om det är för att kvalitén är dålig eller har man kanske själv gjort ett felaktigt val från början, dvs. valt en prestanda under ens eget behov?Väljer man att sitta och krypköra på fina grusvägar med en maskin för 120K har man enligt mig valt lite fel maskin. Då skulle det ju räckt med en för 50K och ändå fått samma körglädje (Nu är det inte penisförlängare jag tänker på. Då gäller ju helt andra regler).Och tvärtom, tokkör man i mudrace och värstingspår med en maskin för 50K har man också gjort ett felaktigt val. Vill man köra på den nivån ska man självklart välja att satsa lite, inte komma och gnälla om dålig kvalité när maskin börjar rasa.Om du Evertsson hade kört på rätt sätt med din CF-M 500 BE skulle du ju max hållt dig till lite grusväg, lite backar i grusgropar, finare stigar, lättare plogning och själv inte väga mer än 80-90 kg etc. Då skulle den hålla och du skulle tycka att den var av god kvalité. Så enkelt är det. En CF-M 500 BE och likvärdiga maskiner är ju bara ett snäpp bättre än en gräsklippartraktor, och då menar jag inte kvalitémässigt Väljer du att behandla den tufft får du även räkna med att den går sönder, att den slits fortare.För varje 10K du lägger till på ditt inköp kan du pressa maskin ett steg till (men räkna ändå med att de går sönder förr eller senare).Det går säkert att bygga om en CF-M 500 BE så att den klarar även tuffare behandling men det kostar. Då är det nog bättre att köpa en maskin som är gjord för sådan behandling redan från fabrik.Ska man verkligen börja jämföra kvalité ska man välja maskiner som ligger i på samma nivå och kolla upp hur de är tänkta att användas.Så, Evertsson, gör dig snabbt av med din CF-Moto 500 BE och lägg på minst 50K till (gärna mer). Din maskin passar nog bara inte in på Din körstil. En X8 kanske hade varit något för dig. Fast kanske ändå inte, för det verkar ju som att det är märket CF-Moto som du inte gillar då du skriver att "de" inte håller bra kvalité (och då lär väl alla modeller vara inräknade. ... och är du inte ett litet troll ändå grizzlyprovler hehe
Snäppet bättre, hm. Har plogat med en gräsklippare i flera år och det fungerade perfekt. Det var väl åt det hållet jag tänkte, men borde väl ändå ha skrivit "några snäpp" då man ju faktiskt kan köra på lite fler ställen hehe.Evertsson, menade inte din attityd mot märket och dess kvalité, utan mer att du skulle nog valt en bättre maskin från början. Inte köpa bara för att det är billigt och sen tro man får vad man vill ha om man har riktigt höga krav. Man får vad man betalar för och får köra därefter.Själv tycker jag nog inte det verkar vara så många fel på CF-M, i jämförelse med andra maskiner, när man läser här i forumet. Då ska man ju även ha i tanke att flera av de andra maskinerna ska vara "märkesmaskiner". Jag skulle antagligen må sämre ifall en dyrare märkesmaskin inte höll måttet än om det skulle visa sig vara några skavanker på min lite billigare CF-M.Vi har ju bara olika syn på vad som är "ordentlig" körning 50K är riktigt mycket pengar för mig också, riktigt mycket, men jag vet att det inte är så mycket när det gäller fordon, tyvärr.