Vad sitter det för packning mellan topp och cylinder är det o-ring eller packning? och om det är o-ring behöver den bytas om det inte syns nå fel på den? Har också en -07:a som jag ska byta kedjor och skenor på. Åf sa att det va o-ring men polaren sa att det satt packning på hans men det är iof en MR så skiljer det sig eller??? Ni som bytt va sitter det?
Topplockspackningar bör nog alltid bytas oavsett utformning i min mening, men jag kanske har fel?gjordes MR redan 07? Dum fråga iof, du har ju precis sagt det...
Det sitter en topp packning som helst ska bytas varje gång man tar av toppen men jag vet att många använder den igen.Du behöver däremot nya packningar på sidorna. pto och stator packning.
Finns ingen anledning att byta kedjespännaren, men du bör ta av ventilkåpan och undersöka om kedjorna verkligen blev bytta! Om dom förra va ordentligt slitna så kan det även va plastspån som tätat till så du inte har rätt oljetryck och det har resulterat i dom nya problemen du har. Kedjorna är märkta som jag tidigare poängterat och slitna skenor är ett resultat av sliten/sträckt kedja.
Hmm ,, detta börjar ju bli tekniskt riktigt intressant. Hocky79 du säger att slitna skenor orsakas av slitna kedjor (jag tror inte på det ), du säger också ELLER för mycket sträckt kedja (antar jag att du menar) sliter ner skenan. Jag tror på det . Eftersom kedjan normalt alltid slits över tiden och blir längre skall kedjesträckaren kompensera för detta ända tills kedjan är så slut att det är dags att byta den. Detta borde ligga många många mil bort i framtiden. Om däremot kedjespännaren är för hårt spänd kommer kanske glidskenan istället att slitas ner i förtid och kan inte längre hålla kedjan sträckt. Glidskenan är ju av plast och kedjan av metall det är väl troligt att plasten ger sig först?Om spännar skruven är för lös och inte trycker ut skenan mot kedjan så blir kedjan inte sträckt och knackande oljud uppstår. Om man tar av ventilkåpan för att inspektera kam kedjan så krävs det att man har kunskaper vad som är en slut kedja och en ok kedja. Har man inte de kunskaperna så leder ju den manövern inte till något nyttigt.Att titta in i hålet där spännar skruven sitter ger ju inget för man kan bara se en ytterst liten del av baksidan av plast skenan.Mitt råd blir,, skruva in spännar skruven med en skruvmejsel så att du känner att den går emot skenan och att skenan trycker på kedjan.. Starta motorn och håll spännskruven spänd med skruvmejslen och skruva lite med skruvmejslen och lyssna på motorn.
när jag satte ihop min efter ha bytt kamkedjorna så hände nått(visade sig att det kommit in en flaga/smuts i gängan) med den främre spännarn tog isär den först o gjorde rent den, skruvade in den med mejsel o testade o starta gick kanon sen. Så jo det funkar utmärkt o skruva med en liten mejsel
jepp, hade den igång o testade o skruva hit o dit så att allt funka