Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd

Författare Ämne: Köpa TGB 550SE, frågor  (läst 20984 gånger)

Utloggad markuse1

Köpa TGB 550SE, frågor
« skrivet: 11 augusti 2011 kl. 21:52:28 »
Tjoo.

Har väldigt länge velat ha en ATV, modell större. Fastnade för TGB 550SE, var idag och kollade på en sån. Blev helt paff över hur den såg ut och kändes. Ska ha en sån..
Anser ni att man behöver lägga till 3750kr för att få 5år garanti? Min erfarenhet för såna "extra tjänster" är inte bra, men har hört en del på nätet om att folk faktiskt fått hjälp av den?
Är tekniskt lagd, men kostnaden kan ju springa iväg i delar. Har ni koll på vad en service kostar ungefär? Hur ofta? Att serva själv och underhålla är inga problem för mig, men det är väl mer om man köper garantin.

Och när jag var o kollade på den så stog säljaren (butik) och körde på startmotorn bra länge (1minut kanske? Min MT50 startar på en halv kick utan choke och efter flera månaders stillastående..) innan den hoppade igång, den fick stå lite på tomgång och så stängde han av den, sen så noterade jag dragstarten och han skulle då dra igång den, men det fick bli många drag. Är de så här svårstartade? Undrar hur det är på vintern i -20 isåfall..

Har också fått för mig att hasplåtarna under ingår, men enligt honom gör de inte det.
TGB Blade 460SL 4x4 / Maxxis Bighorn / Hasplåt och a-armsskydd aluminium / Snöplog 158cm / Warn RT25 fram / Come-Up ATV-3000 bak med fjärr / Symtec 4-zon / Tranz Astral med värmevisir / CTEK Comfort Indikator Panel / Extraljus : 5x27watt / Backljus 18w LED / Biltema packbox bak / Saftblandare LED

Utloggad serpent

• Tekniker
  • ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 121
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
  • Target 525
    • Visa profil
SV: Köpa TGB 550SE, frågor
« Svar #1 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 22:39:04 »
Huj,
Tror du blir helnöjd med en TGB :headbang:

Jag skulle lätt pynta för 5 år. Jag hade inte det alternativet när jag köpte min.

Hur snabbt den startar beror lite på hur länge den har stått, men inte tycker jag att den är svårstartad. Jag har min i varmgarage, så jag kan inte säga hur den är att starta när den har stått ute i kylan länge.

Fick inga hasplåtar till min, men jag vet att det skiljer på utrustning mellan Blade och Target.
TGB Target 525 - 10

Utloggad markuse1

« Svar #2 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 22:48:23 »
Huj,
Tror du blir helnöjd med en TGB :headbang:

Jag skulle lätt pynta för 5 år. Jag hade inte det alternativet när jag köpte min.

Hur snabbt den startar beror lite på hur länge den har stått, men inte tycker jag att den är svårstartad. Jag har min i varmgarage, så jag kan inte säga hur den är att starta när den har stått ute i kylan länge.

Fick inga hasplåtar till min, men jag vet att det skiljer på utrustning mellan Blade och Target.

Men vad får man egentligen ut på den extra garantin? Iofs är inte 60kr/månad något o skrika om, dessutom lär den bli lättare o sälja vidare..  Ska spara ihop mer pengar sen blir det ett köp! Kanske be pappa om ett lån tillsvidare så man hinner få den innan vintern! Hinner fundera på vilken färg det blir iaf!
TGB Blade 460SL 4x4 / Maxxis Bighorn / Hasplåt och a-armsskydd aluminium / Snöplog 158cm / Warn RT25 fram / Come-Up ATV-3000 bak med fjärr / Symtec 4-zon / Tranz Astral med värmevisir / CTEK Comfort Indikator Panel / Extraljus : 5x27watt / Backljus 18w LED / Biltema packbox bak / Saftblandare LED

Utloggad ATVHALLEN.SE

• ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 164
  • Total likes: 1
  • Din ATV handlare i Gävleborg
    • Visa profil
    • ATVHALLEN.SE
« Svar #3 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:19:26 »
När det gäller hasplåtar så finns fortfarande maskiner kvar där aluhasplåtar ingår.

www.atvhallen.se

Utloggad Pv544

« Svar #4 skrivet: 11 augusti 2011 kl. 23:55:04 »
Om du kollar upp servicepriser och känner att du vill serva din maskin på aukt verkstad i fem år, ja då är ju garantin väl värd sina pengar.
Sen kanske inte det är så stor risk att du kommer ha den kvar i fem år (många kliver upp till elakare grejer efter ett tag), och då är ju det en bra värdehöjare för dom köpare som vill fortsätta serva på verkstad.

Jag provkörde en 550 blade förra sommaren, tyckte den såg och kändes riktigt fin och välbyggd. Gick jämnt och fint, men lite väl snällt tyckte jag (skulle byta upp mig från en 300cc). Så det slutade med en långmilad 800cc istället för mindre pengar än tgb:n.

Sen har väl Tgb lite längre serviceintervaller än en del andra, det borde ju ändå betyda att dom litar på sina grejer.

Ett annat plus är ju också dom fina däcken som sitter på från början, maxxis bighorn är ju populära och slitstarka allrounddäck och många originaldäck lämnar ju en del att önska om man ska svänga av vägen.

Dock är ju priset något som fick mig att kolla på begagnat av andra större märken också, men vill man absolut ha nytt så tror jag det finns sämre köp än en Tgb.

Sen blir man lite nyfiken, vad var det som du fastnade för hos Tgb? Vad har du mer kört?
Jag upplevde den som väldigt lättkörd, och lätthanterlig. Nu körde jag bara lite väg och en kortare sväng i lättare terräng, men ändå. Hade den haft mer motor så finns nog en risk att jag haft en sån i garaget idag, om jag hade fått ihop pengarna då vill säga.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad MATZ

« Svar #5 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 06:44:19 »
Har haft min 550 i snart ett år. I början var den litet trög att få igång. Svårstartad var den inte. Nu när den är körd en hel del brummar den igång som ingenting. Till vintern skall jag ändå investera i någon form av motorvärmare.
TGB Blade 550 -11

Utloggad stepside88

• ATV Entusiast
  • Antal inlägg: 123
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • TGB 550 Blade SE Honda crf250r compact 1968
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 10:48:21 »
Köpte min 550 i januari i år,  alltid stått ute och dom som va födda då minns
att det var en riktig "vargavinter" men aldrig att den vägrade starta.
Hasplåtar, plog ingick plus garantin, beror väl lite vad importören skickar med kanske....?
Blir service billigare med garanti, om man räknar på vanligt slitage?
Sen finns det alltid utrymme för lite prut  ^-^

Utloggad Pv544

« Svar #7 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 11:31:10 »
http://www.tgb-atv.se/index.php?option=com_content&view=article&id=103&Itemid=172
5 Års Trygghetsgaranti gäller ej:
- Om fordonet trimmats
- Om service inte skötts enligt villkoren i serviceboken och på auktoriserad verkstad.
- Om fordonet reparerats med delar som ej är originaldelar.
- Om fordonet används kommersiellt.

Kan ju vara värt att kolla upp så dom inte räknar avstrypning som trimning, eftersom den strypta varianten ger 20hk så är den ju inte så skoj. Inte många som åker med strypningen kvar.
Ska man åka stryp behöver man ju inte gå över 300cc, dom är ju oftast knappt strypta och effekten ligger på laglig nivå.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad Pierre500

« Svar #8 skrivet: 12 augusti 2011 kl. 16:51:21 »
Tror dom ser mellan fingrarna på avstrypningen men det är nog värre om man byter system, moddar om förgasaren eller ändrar i variatorn mm.
Jag gillar storleken på maskinen, växlingen och att den är vägreggad samt att det sitter schyssta sulor från början.
Jag kör själv ihop med både CanAm,Dinli Kymco mm och all hänger lätt på varandra i skogen då man inte ligger och trycker 100-120km/h bland stubbar och sten.
Men provkör först.
TGB BLADE 550 SE EFI 12a
TGB BLADE 550 SE EFI 12a Stulen
KINGQUAD 750 11a Såld
CF 500 10a Såld
Linhai 300 06a Såld

Utloggad Titanium

« Svar #9 skrivet: 13 augusti 2011 kl. 17:09:52 »
Jag är allt annat än nöjd med TGB och deras reservdels lager  :(veryangry):
Jag har ägt min TGB i 3½ månader varav den har stått på verkstad i 3 månader :banghead:
Varenda gång jag har kört skiten så har det gått sönder någonting, och då har jag kört den mest på väg. det som har hänt är:
Vattenpumpen läcker, dom bytte packning på verkstan men den läcker fortfarande så dom tror det är huset till pumpen som har svällt.
In fästningen för främre diffen sprack vilket resulterade att packboxen i diffen började läcka olja
trycker ur olja i vevhusventilationen säger verkstaden (jag tror det är packboxen vid bakre kardanen)
m.m
den står fortfarande på verkstad i väntan på en ny vattenpump, det tog 1.5 månad att få fram rambiten för att fixxa infästningen till diffen fram och just i skrivade stund så är jag inne på 3:e veckan i väntan på en ny vattenpump  :banghead:
det positiva är allt går på garanti men vad hjälper det när man får vänta i evigheter på reservdelar eftersom dom håller på att byta leverantör ifrån motorimporten till Reinhardt i danmark.
Ta du och titta på en begagnad Yamaha, Honda eller Suzuki istället!
Jag har hellre cancer än en TGB igen! :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):

Utloggad markuse1

« Svar #10 skrivet: 13 augusti 2011 kl. 18:05:38 »
Jag är allt annat än nöjd med TGB och deras reservdels lager  :(veryangry):
Jag har ägt min TGB i 3½ månader varav den har stått på verkstad i 3 månader :banghead:
Varenda gång jag har kört skiten så har det gått sönder någonting, och då har jag kört den mest på väg. det som har hänt är:
Vattenpumpen läcker, dom bytte packning på verkstan men den läcker fortfarande så dom tror det är huset till pumpen som har svällt.
In fästningen för främre diffen sprack vilket resulterade att packboxen i diffen började läcka olja
trycker ur olja i vevhusventilationen säger verkstaden (jag tror det är packboxen vid bakre kardanen)
m.m
den står fortfarande på verkstad i väntan på en ny vattenpump, det tog 1.5 månad att få fram rambiten för att fixxa infästningen till diffen fram och just i skrivade stund så är jag inne på 3:e veckan i väntan på en ny vattenpump  :banghead:
det positiva är allt går på garanti men vad hjälper det när man får vänta i evigheter på reservdelar eftersom dom håller på att byta leverantör ifrån motorimporten till Reinhardt i danmark.
Ta du och titta på en begagnad Yamaha, Honda eller Suzuki istället!
Jag har hellre cancer än en TGB igen! :(veryangry): :(veryangry): :(veryangry):

Vad för TGB har du?

Utloggad Titanium

« Svar #11 skrivet: 13 augusti 2011 kl. 18:24:12 »
Jag har en TGB 550 Blade SE
Anledningen varför jag köpte den var för att jag tyckte den såg väldigt bra ut om man jämför med andra ATV plus att den gav ett gediget intryck när man körde den, inga glapp och kändes väl byggd men det räckte tydligen inte.. :tickedoff

Online just nu.

111 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen
Flest online idag: 125. Flest online någonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Jupiter: Här var det dött.......
    27 oktober 2020 kl. 08:17:02
  • Jupiter: Har vi någon aktiv körning i södra Sverige längre? Någon?
    23 oktober 2020 kl. 20:01:23
  • 800max: Blinkersproblem höger funkar vänster blinkar alla fyra
    16 oktober 2020 kl. 08:02:47
  • Jupiter: Forumet blev aktivt kapat av några medlemmar som öppnade facebook grupper för inbördes beundran, där de kunde köra sitt race och hacka fritt på alla som inte delade deras uppfattningar.
    27 september 2020 kl. 13:14:03
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlägg men förstår vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att få en återuppsving. FB sina sidor är ju inte sökbara på samma sätt som ett forum. Svårt att hitta kategorier och liknade. Där vinner forumen. Folk tröttnar på FB sitt dåliga utbud och letar sej tillbaka. Chatten är svårare det innebär att folk är inloggade och läser konstant samt svarar. Ser få den trenden på andra forum där jag är aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja många är på facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten är så låg, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera så bra som möjligt. Senaste månaderna har vi gjort en stor satsning på att öka användbarheten på mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejält. Känns inte som att jag kan göra så mycket mer. Tror att många som är aktiva har skapat grupper på facebook där de gör upp om körningar och sånt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: Tråkigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det känns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser på parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den så är det någon här som vet eller hört något kan dom gärna få höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar på är om förra ägaren har varit på och ställt kamaxeln fel. Problemet är då att det inte kommer någon sopp till tändstiftet. Jag har fin gnista och får sopp in i flottörskålen. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkåpan häromdagen och tänkte kolla på kammen och kolla så att den står rätt men det som kan vara är att den kan stå 180 grader fel? Jag tänker då om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: Någon som vet bra skogsvägar att köra i Bålsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus på en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmätaren är riktigt sliten så jag har beställt en annan, då är min fråga. Har någon koll på elschema eller vilka färger som går till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tändstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tändkabel,tändhatt,cdibox men ingen gnista ändå ...någon som är kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora däck jag kan sätta på utan spacers? Sitter nu på 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat växellådan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt när jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sälja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: Tänkte starta igång den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det står att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istället? Eftersom att jag inte kan hitta någon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vänta något/några år innan du köper en, kolla då på en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips på barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3åring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar så tyvärr men det kanske ändras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart får jag tag i spop fas 1 till cforce 850? Någon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten är verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri på 3 gånger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? Någon som vet någon lösning på det problemet?  Innan när batterierna var helt nya så startade den men efter andra till tredje gången man startar fyrhjulingen så startade den inte och då kollade ja säkringarna och dom hade brunnit av, då köpte ja säkringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det någon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad är det för fel när 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 låst seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strålkastare men hittar ingen stans att beställa ifrån ,någon som vet nått bra ställe ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
Import, sjöfrakter, förtullningar
Svenska apotek med tillstånd