Vad kommer 98:an att ersättas av?
Hörde någonstans att man i Finland redan har nya soppan(eller?).Har vi inte några finnar här som kan berätta hur dom gjort?
Från 1 Maj kommer 95 oktan att vara lika med E10...
Citat från: goes skrivet 12 april 2011 kl. 16:08:51Från 1 Maj kommer 95 oktan att vara lika med E10...Det där är en lögn.Från 1 maj finns det utrymme i lagen att sälja E10, men eftersom det inte finns någon nationell standard framtagen för bränslet kommer inget bolag att börja sälja det än på många månader.
Mycket beroende på den kritik som kommit i Finland och att tydligen skattefriheten för inblandad etanol är fortfarande begränsad till 6.5%.
Edit, här en länk från Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/miljo/article12853732.ab som pratar om att 98 ska fasas ut efter 2013Dock känns Aftonbladet ibland på samma nivå som National Enquirer när det gäller sanningshalten
Citat från: goes skrivet 13 april 2011 kl. 11:09:08Då öser jag i Vpower på shell istället inge etanol i min GååsV-power kommer att försvinna mycket tidigare än 98 oktan. Det kan du tacka ST1 för!
Då öser jag i Vpower på shell istället inge etanol i min Gåås
Nja, som jag sa så finns ingen nationell standard i Sverige. Utan en sådan standard kan inget bolag sälja soppan, för då skulle de bli ensamt ansvariga om bilar börjar paja. Finns det en standard som accepterats av motortillverkarna så gäller motortillverkarens garantier.