Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.
tyngre vikter= högre utväxling vid en given hastighet= lägre motorvarv och slöare accleration.lättare vikter= växlar inte ut lika mycket vid en viss hastighet, vilket ger högre varv och rappare motorobservera att vikterna INTE påverkar vilket varvtal det blir när man kör iväg, alltså kopplinges tillslagsvarv.. det bestäms av fjädrarna i kopplingen, mjukare fjädrar ger lägre tillslagsvarv, men mer slitage på kopplingen om motorn går på tomgång länge.det man skulle göra för att kunna smyga i låga farter med en CF är dels mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen, men också fixa så att remmen går djupare ner i primärvariatorn, och längre ut på sekundären, lyckas man med det så har man ju sänkt utväxlingen "från start"
Citat från: Gamen skrivet 22 mars 2011 kl. 23:26:18Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.Jag köpte alla olika dr.pulley vikter när jag bytte till dr.pulley kopplingen. Jag fann ut att den gick bäst med samma vikt som orginalvikterna.
Citat från: hocky79 skrivet 23 mars 2011 kl. 06:35:29Citat från: Gamen skrivet 22 mars 2011 kl. 23:26:18Hej tänkte montera min dr pulley koppling nu och jag har lite funderingar. Är det någon som har testat med komplett variator kitt vs original vikter men med annan fjäder och vad skillnaden är. Jag är inte ute efter någon toppfart bara ren styrka för den ska kunna dra runt ett par 27" i skiten. Jag blev tipsad att sätta tillbaka original vikterna när jag monterar kopplingen så jag undrar om det är någon som har erfarenhet av det och vilket som är best.Jag köpte alla olika dr.pulley vikter när jag bytte till dr.pulley kopplingen. Jag fann ut att den gick bäst med samma vikt som orginalvikterna.Har du laborerat nåt med HIT-funktionen??? Tycker det är den som är svårast att få till på ett lite svagare fordon.Verkar som skillnaden blir större ju mer pulver maskinen har.Orginalvikter eller t.o.m. tyngre verkar ju funka bäst,o hårdare fjäder i bakre variatorn.Sen när man väl får till det perfekta "sliret" på ett underlag så märker man att det blir helt annorlunda på ett annat.Men helt klart en mycket bättre koppling än orginalet om man tänker åka med större hjul iaf. mvh/hades
Citat från: Oskar P skrivet 22 mars 2011 kl. 23:37:48tyngre vikter= högre utväxling vid en given hastighet= lägre motorvarv och slöare accleration.lättare vikter= växlar inte ut lika mycket vid en viss hastighet, vilket ger högre varv och rappare motorobservera att vikterna INTE påverkar vilket varvtal det blir när man kör iväg, alltså kopplinges tillslagsvarv.. det bestäms av fjädrarna i kopplingen, mjukare fjädrar ger lägre tillslagsvarv, men mer slitage på kopplingen om motorn går på tomgång länge.det man skulle göra för att kunna smyga i låga farter med en CF är dels mjukare fjädrar i centrifugalkopplingen, men också fixa så att remmen går djupare ner i primärvariatorn, och längre ut på sekundären, lyckas man med det så har man ju sänkt utväxlingen "från start"Detta är korrekt om man talar om variatorns funktion i sig.Däremot är det så att med en Dr Pulley så jobbar man med motorns vrid mer än med vanlig koppling.Dr pulleyn slirar inte vilket gör att du kan nyttja motorns lågvarvsegenskaper vid tex krypkörning/dragning av tyngre grejer.Att den är slöare i "ax" i originalutförande med tyngre vikter beror på att kopplingen inte orkar förmedla all kraft ut till hjulen, det "brölar" mest och slirar, med lättare vikter i det läget så orkar den iväg enklare och slirar mindre.Däremot så är utväxlingen en annan med lättare vikter så jämför man original med lättare vikter VS Dr pulley med tyngre vikter så vinner Dr Pulleyn pga att utväxlingen gör att den drar iväg snabbare/hinner längre under samma varvtalsområde.Hänger man med i resonemanget eller är det bara jag som fattar? Om vi säger så här för enkelhetens skull:Aktiv körning på vägen = Lättare vikter, du nyttjar hästkrafter på högre varv.Aktiv körning i skogen = tyngre vikter, du nyttjar vridmoment på lägre varv.Nu har jag inte sagt VILKEN vikt som skall vara här eller där, bara att det förhåller sig som ovan.Exakt hur Du vill ha det vet bara du själv då vi alla kör väldigt olika (just denna bit att vi använder den olika gör ämnet svårt att skriva om, det kan lätt bli en bok (vilket det finns att köpa om nån är intresserad, engelsk ))I dom flesta fall har det visat sig att originalvikterna tillsammans med bakre fjädern samt en Dr pulley gör susen, oavsett om du har originaldäck eller större.På en maskin hängde vi i 29 gr för att testa och den gick väldigt bra med dom. Originaldäck./Benny
Nu har jag inte sagt VILKEN vikt som skall vara här eller där, bara att det förhåller sig som ovan.Exakt hur Du vill ha det vet bara du själv då vi alla kör väldigt olika (just denna bit att vi använder den olika gör ämnet svårt att skriva om, det kan lätt bli en bok (vilket det finns att köpa om nån är intresserad, engelsk ))/Benny