Detta har jag för mig att du skrivit om tidigare, eller så var det någon annan som vill göra samma sak Och som vi vet så är det jänkegung på CF 500, vilket maskinen niger mycket när du lastar på massa saker bak. Varför inte bara byta till justerbara dämpare så har du fler möjligheter till att ställa in fjädringen som du vill ha den, ser inga problem ser möjligheter till en säkrare färd på hjuligen med byte av dämpare och fädrar. Har dom själv på min X5:a, tar inte många min att byta.
Kommer bara bli ett jämrans vingel om du kapar fjädrarna.Vill du kunna lasta mer än dom 40 kilo som lasträcket är godkännt för där bak så skulle jag satsa på att styva upp den med ett par gasdämpare bak plus en spacersats så du inte bryter omkull den i kurvorna.För varenda kilo på den höjden gör stor skillnad med hävstångseffekten.Bättre att lyda fabrikantens rekomendationer o INTE överlasta hojen då den blir direkt livsfarlig. Blir du stoppad av en nitisk polis åker du ju dessutom på böter precis som med överlast på vilket annat fordon som helst.mvh/hades
Finns en hel del märken och modeller på stötdämpare som är ljusår bättre än orginalstötdämparna på denna modell! ex Gaz öhlins engans bronco mfl. Men smakar det så kostar det. billigaste gasstötdämparna är nog bronco 1325kr st Gaz kostar 1998kr styck då kan man även välja hårdhet på fjädern!!
Så ja, nu känns ekipaget lite mer trafiksäkert!