ta isär dämparna och kapa ett par varv på fjädrarna.. eller lägg 50kg på frontracket, så blir fjädringen mjukare och bekvämare samtidigt!
Vad har du för Cf-Moto modell ?? Har du inte ställbara fjädrar på dämparen.
varför vill du sänka den?
Det känns som om du kringgår problemet om du sänker fram.Det du skall göra är ju att höja bak!...eller omfördela lasten lite.Den bör ju bli minst sagt både vinglig och på gränsen till trafikfarlig med sådan baktung last, så försök istället att hitta starkare fjädrar bak!
Citat från: Hydro skrivet 22 mars 2011 kl. 23:09:14Det känns som om du kringgår problemet om du sänker fram.Det du skall göra är ju att höja bak!...eller omfördela lasten lite.Den bör ju bli minst sagt både vinglig och på gränsen till trafikfarlig med sådan baktung last, så försök istället att hitta starkare fjädrar bak! Att höja den bak är uteslutet dom som provat det ångrar sig bittert vinkel på drivknutar blir för brant så dom går sönder.Omfördela lasten, ja hundburen den måste nog allt vara därbak, vad jag skulle göra isf vore att ta bort alluminiumlådan där bak men den är inte särskilt tung och jag lastar inga tunga saker i den.Ja styvare fjädrar bak men dom får nog allt bli så styva så det nästan inte är några fjädrar.(i alla fall då vi åker två på den)Trots att hjulingen nu har lutat bakåt så har då inte jag märkt att färden skulle bli särskilt vinglig trots att vi då har åkt två på den plus två mindre hundar.En sänkning därfram skulle också ge en gynnsammare vinkel på drivaxlarna (jag har fått byta 2 damasker där fram) vinkeln på axlar därframme är ju ganska så brant.Jag förstår inte varför man inte skulle kunna sänka den en aning fram, det finns ju dom som sänker hela hjulingen, när jag hade plogen på så blev lutningen på hjulingen som jag ville ha det och det var inget vingel då, jag förstår ju att det inte blir samma sak om jag skulle sänka den fram plogens vikt saknas ju då, men att den skulle bli speciellt vinglig för att jag sänkte den begriper jag inte.Det är därför att jag inget vet hur en sänkning kommer att visa sig som jag lade ut frågan här och det är ju bra att få veta andras erfarenheter så man slipper göra om andras misstag MVH/GoranP
Citat från: goranP skrivet 23 mars 2011 kl. 06:48:48Citat från: Hydro skrivet 22 mars 2011 kl. 23:09:14Det känns som om du kringgår problemet om du sänker fram.Det du skall göra är ju att höja bak!...eller omfördela lasten lite.Den bör ju bli minst sagt både vinglig och på gränsen till trafikfarlig med sådan baktung last, så försök istället att hitta starkare fjädrar bak! Att höja den bak är uteslutet dom som provat det ångrar sig bittert vinkel på drivknutar blir för brant så dom går sönder.Omfördela lasten, ja hundburen den måste nog allt vara därbak, vad jag skulle göra isf vore att ta bort alluminiumlådan där bak men den är inte särskilt tung och jag lastar inga tunga saker i den.Ja styvare fjädrar bak men dom får nog allt bli så styva så det nästan inte är några fjädrar.(i alla fall då vi åker två på den)Trots att hjulingen nu har lutat bakåt så har då inte jag märkt att färden skulle bli särskilt vinglig trots att vi då har åkt två på den plus två mindre hundar.En sänkning därfram skulle också ge en gynnsammare vinkel på drivaxlarna (jag har fått byta 2 damasker där fram) vinkeln på axlar därframme är ju ganska så brant.Jag förstår inte varför man inte skulle kunna sänka den en aning fram, det finns ju dom som sänker hela hjulingen, när jag hade plogen på så blev lutningen på hjulingen som jag ville ha det och det var inget vingel då, jag förstår ju att det inte blir samma sak om jag skulle sänka den fram plogens vikt saknas ju då, men att den skulle bli speciellt vinglig för att jag sänkte den begriper jag inte.Det är därför att jag inget vet hur en sänkning kommer att visa sig som jag lade ut frågan här och det är ju bra att få veta andras erfarenheter så man slipper göra om andras misstag MVH/GoranPDen blir ju inte högre för att du sätter i starkare fjädrar e, enda skillnaden är ju att den inte sjunker ihop så mycket
Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️