Skall det vara körning av trial-typ så är inte de tidiga Outlanderna nåt att ha, just pga framdiffen.Det kräver lite teknik, man får tex INTE släppa eller fega på gasen när det väl rullar framåt.Killen i diket hade ju stannat och sen är det krångel... hade han kört hela tiden hade det funkat.De med låsbar diff är klart att föredra vid trixig körning, tex om du skall passera en blöt stock på diagonalen.En sådan sak är omöjlig med en CanAm (iaf de tidigaste)... Killen som vevar hjulen på två Outlander gör ett fel, jag ha gjort så på min också och den börjar driva betydligt tidigare än vad filmen verkar visa... han snurrar ju ett halvt varv och sen ett halvt varv igen... Då funkar det inte bra.Jämna och stabil gas som sagt, eller i detta fall - snurra HELA tiden, utan pauser och stopp.Vid två-tre varv börjar det driva och vid 8-10 orkar man inte hålla emot andra hjulet.Två tre varv är dock mycket i en kritisk situation, man hinner glida av både stenar och annat...Mest kontroll har du tveklöst med manuellt låsbar diff, tex Grizzlyn.Dessa maskiner har dessutom mjukare tillslag på driften än vad de tidigare Ca-Am:erna har.Kolla hur många som kör trialtävlingar i Sverige med Can-Am... de tävlingar jag varit på har jag inte sett en enda.Skall du däremot åka i mjuka underlag där det krävs effekt, sladda grusväg, och ALL terräng utom just de värsta partierna, då är Can-Am svårlaget.Min Renegade är såld, men har mycket svårt att tänka mig något annat märke när nyköp sker.Terrängegenskaperna är mycket bra, men inte i nivå med Grizzly mfl som sagt... men det övriga väger upp det anser jag.Skall man jobba i skogen väljer man hellre en Grizzly osv, men skall man busa då är en Can-Am svårslagen!
Angående din youtube klipp, kan man inte köra så spelar det ingen roll hur bra maskin man har. han med outlandern såg inte precis van ut på den maskinen, jag tror man lär sig den maskinen man har och på vilket sätt man "tacklar" olika hinder...
Citat från: westw skrivet 20 februari 2011 kl. 19:04:54Citat från: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 18:31:06Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare. Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr. Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög! Har åkt Yamma WR450 och var väldigt nöjd med kvaliten.Det är bra betyg för Grizzlyn.Grizzlyn verkar som ett vettigt val men jag är lite rätt att den ska vara väldigt trött om man sladdar lite grusväg. Har du haft 05-06 tidigare?Citat från: gyttorps björnen skrivet 20 februari 2011 kl. 18:39:23Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750 hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med.... För de pengar jag letar ATV för så blir 08or tyvärr på tok för dyrt 2006-2007 Can Am 800, 650 är det som är i min prisklass men är fyrhjulsdriven en känslig del som inte håller går den bort direkt.Har du åkt WR450 tidigare och vill sladda grusväg så är det väl tveksamt om du kommer att bli nöjd med någon av dessa maskiner. Det låter som om en Raptor kanske skulle vara mer lämpad. Jag kör själv enduro på en EXC250F och anser att en stor och tung 4x4 ATV har svårt att hävda sig när det kommer till "skojfaktorn"Grizzlyn använder jag mest till utflykter och arbete.
Citat från: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 18:31:06Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare. Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr. Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög! Har åkt Yamma WR450 och var väldigt nöjd med kvaliten.Det är bra betyg för Grizzlyn.Grizzlyn verkar som ett vettigt val men jag är lite rätt att den ska vara väldigt trött om man sladdar lite grusväg. Har du haft 05-06 tidigare?Citat från: gyttorps björnen skrivet 20 februari 2011 kl. 18:39:23Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750 hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med.... För de pengar jag letar ATV för så blir 08or tyvärr på tok för dyrt 2006-2007 Can Am 800, 650 är det som är i min prisklass men är fyrhjulsdriven en känslig del som inte håller går den bort direkt.
Pratar vi nya maskiner så är Grizzlyn billigare. Gäller det begagnade maskiner så är Grizzlyn lika dyr. Varför det är på det viset beror givetvis på att folk vet att tillförlitligheten på en Grizzly är hög, eller snarare mycket hög!
Inte can am från -06 dålig fyrhjulsdrift bla, ska du ha can -am så bör du nog titta -08 och nyare, har rejsat mot outlander 800 -10 och kingquad 750 hadde inte en chans mot 800an men tog 750in, men till lek i skogen går det lika bra med vilken som, man åker inte direkt o bottar hela tiden. O myspappan, har inte sett dej i skogarna kring Nora, jag bor nämligen där med....
Om det i första hand inte är "kicken" du är ute efter så skall du definitivt mer se till framkomlighet och tillförlitlighet. De stora Japanerna är då rätta valet. Yamma, Kawa och Suzuki. Bortse från Honda vilket verkligen är en traktor.
Hej westw. Intressant tråd det här. Kan inte hålla mig från att lägga mig i.Lite förvånad varför du inte först ställer dig själv frågan V-twin eller enstånka?Har man lite "motorsjuka" i skallen så brukar man ju gilla det ena eller det andra.Spelar det ingen roll för dig om du har en enstånka eller en twinn ?För mig är det första valet, sen börjar jag sortera maskiner efter det. Hydro gav en bra förklaring om hur Can Am visco diffen funkar.Har själv kört en 06'a Outlander 800 i 700mil och ofta i det mest besvärliga terräng situationerAlla med erfarenhet av Can Am vet att det krävs en speciell körteknik i skogen.Man ska inte släppa gasen och tveka, det går inte att smyga sig fram som en skogsmaskin.Gillar man inte det körsättet så kanske man skall avstå från äldre Can Am.Ta sig fram det gör man, det mesta beror alltid på chaffören inte på maskinen.Jag bytte till en Kawasaki Brute Force 750efi, den är underbart lättmanövrerad i skogeni gämförelse med den milt sakt "nervösa" Outlandern.Jag vickade 4ggr med Outlandern i skogen, blev avkastad helt enkelt för jag hann inte med.Kawan är stabilare, har bättre krypkörning, har ändå en V-twin som är kraftfullmen inte så stark i högre hastigheter som Outlander 800.Outlandern är hur kul som helst i 2wd på grusvägen.Känner mig mycket tryggare och bekvämare på Kawasakin i skogen.Enstånka då ? nej och åter nej,, finns ingen ATV enstånka med rolig motor.
Javisst filmen beskriver på ett bra sätt hur det funkar. Kolla på Can Am video's så märker du att vana förare ofta pumpar med gasen hela tiden.De släpper aldrig gasen helt i terrängen. Rotax motorn är nog en av de bästa, inga problem med den.Gången och ljudet på en V-twin är helt annorlunda än enstånka. Vissa gillar enstånkor, andra inte.Inte betyder det mer krångel med fler cylindrar. Ventil problem och toppar? vad menar du med det?Du kan nog finna en Kawa 750 för 65K men troligen inte med insprutning.Se upp med äldre Can Am maskiner som gått hårt, de kan ha fått stryk i ramen.
Citat från: enduro skrivet 20 februari 2011 kl. 21:24:16Om det i första hand inte är "kicken" du är ute efter så skall du definitivt mer se till framkomlighet och tillförlitlighet. De stora Japanerna är då rätta valet. Yamma, Kawa och Suzuki. Bortse från Honda vilket verkligen är en traktor. Jag vet inte vilken definition av traktor du har, men jag har en kompis som åker Honda rincon 680 och det är inte direkt en traktor. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29000.0Jag har en 07ans outlander, men har inte kört tillräckligt i eländig terräng för att kunna utvärdera diffen. Men jag tror man kommer rätt långt med en sån ändå, men ska man bara köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?På can-am så kom väl insprutningen på 07orna, och det är väl ett plus. Hållbarheten är nog bra, min har gått 2700 mil och snart 1100h.Och det är ganska roligt med lite extra effekt i maskinen.
...köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?
Citat från: Pv544 skrivet 21 februari 2011 kl. 11:46:25...köra riktigt svår terräng så är nog en mindre smidigare maskin ett bra val. Yamaha 550 kanske?Vill bara nämna att Grizzly 700 och 550 är samma maskin, med 130 kubik mindre i den lilla.450:n är dock mindre på alla vis.