ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Kunna backa över 65 km/h...?
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Kunna backa över 65 km/h...?  (läst 6488 gånger)

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
Kunna backa över 65 km/h...?
« skrivet: 16 februari 2011 kl. 22:38:25 »
För ett tag sen var jag ute på isen och körde, och fick en tanke att prova hur fort X5:an går att backa med.
Aldrig testat detta innan då jag ansåg att risken att det skulle gå åt pipan var för stor för att prova detta på en väg.
Har alltid tyckt att backen är alldeles för högt växlad. Jag kommer inte på en enda anledning till varför backen ska vara högre växlad än låg växeln, jag ser en fördel om backen till och med är lägre växlad än vad L är.

Men nu har jag testat att backa på full gas, men när mätaren stod på 64 km/h släppte jag gasen sakta då framändan började vobbla rätt bra.  :help:
Så med den hastighetsökningen jag hade över 60 så är jag säker på att det går att backa över 70 km/h med min maskin......varför? Ja, detta anser jag nog vara bland dom största nackdelarna med maskinen.
Nackdelen upplever jag som störst när jag backar med timmervagn i skogen, med den utväxlingen på backen så sliter det så otroligt mycket i onödan på koppling och rem, mot om utväxlingen hade varigt mer i närheten av utväxlingen på L.

Även vid fastkörning i blötsnö eller i nått sugande lerhål så är denna utväxling värdelös, att lägga i backen när man sitter fast i tidigarenämnd situation är som att lägga i H och försöka ta sig upp i en väldigt brant backen från stillastående, alltså helt FEL.  :nono:

Ett nerväxlingskitt på R och L skulle sitta fin fint, framförallt på R. Undrar om det är möjligt att göra?  :hmmm:

  
« Senast ändrad: 16 februari 2011 kl. 22:47:23 av Miko »
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #1 skrivet: 16 februari 2011 kl. 22:45:54 »
ja du jag håller fullständigt med.. jag pallade upp bakhjulen på min kisse och testade, den gör 50km/h på backen och 38 på låg vid 3600rpm... va faan... :banghead:

varför inte ha så jävla låg utväxling på backen så den toppar 20km/h men så att man kan puttra i 0.5km/h bakåt och ha full kontroll när man t.ex backar med släp...
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #2 skrivet: 16 februari 2011 kl. 22:51:18 »
Citat från: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25
Undrar om det är möjligt att göra?  :hmmm:

 
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2011 kl. 23:17:31 »
Bara jag som gillar att backa fort!?  ;D

Det är ju perfekt när man håller på att ploga och inte vill vända  ()p

Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2011 kl. 23:20:16 »
Citat från: StefanN skrivet 16 februari 2011 kl. 23:17:31
Bara jag som gillar att backa fort!?  ;D

Det är ju perfekt när man håller på att ploga och inte vill vända  ()p


ja det finns väl kanske vissa tillfällen man vill få lite fart när man backar, men 40km/h borde väl räcka till det mesta?
annars kan man ju ha hög och låg även på backen, om fördelningslådan var byggd så att hög&låg utväxlingarna låg före backens utväxling så skulle man ju kunna backa med högväxel..
det skulle ju bli 2 spakar då, en för fram/back och en för H/L men det skadar ju inte..
allra helst en 3-stegs planetväxellåda med en converter istället för hela CVT klabbet.. våta drömmar...
« Senast ändrad: 16 februari 2011 kl. 23:22:11 av Oskar P »
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad StefanN

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3446
  • Total likes: 3
  • Kön: Man
  • Från: 08
    • Visa profil
StefanN
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2011 kl. 23:24:15 »
Ja 40km/h räcker ju gott
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP delar säljes!!! <---klicka

Stöd Svenska ATV föreningen du med, bli medlem NU! Klicka där -> www.satvf.se

Utloggad Miko

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1024
  • Total likes: 19
  • Kön: Man
    • Visa profil
Miko
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #6 skrivet: 17 februari 2011 kl. 08:07:25 »
Citat från: Oskar P skrivet 16 februari 2011 kl. 22:51:18
Citat från: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25
Undrar om det är möjligt att göra?  :hmmm:

 
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till  :headbang:
Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen.
Anmäl till moderator   Loggat
:rtfm: ()p

Utloggad Dr Mumin

  • Drömmer om en Monstra Ax 300 Kamelryttar edition med extra Bling
  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 345
  • Total likes: 0
  • Tänker Sol i allt elände...
    • Visa profil
Dr Mumin
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #7 skrivet: 17 februari 2011 kl. 15:02:26 »
Ja jag satt och kikade i min handbok å såg att backen ligger i mellan H och L å som trådskaparen skrev så verkade det jävligt pukkat

utan att veta hur växellådan e uppbyggd så hade jag gillat att man "byter" riktning med bibehållen utväxling alltså Hoch L även på backen det vore väl nått för våra kines byggare att klura på :-\
Anmäl till moderator   Loggat
Ja en klämmig signatur ska man ju ha....

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #8 skrivet: 17 februari 2011 kl. 20:21:19 »
Citat från: Miko skrivet 17 februari 2011 kl. 08:07:25
Citat från: Oskar P skrivet 16 februari 2011 kl. 22:51:18
Citat från: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25
Undrar om det är möjligt att göra?  :hmmm:

 
O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...
men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.
då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till  :headbang:
Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen.
borde gå att tillverka nya drev, mindre primärdrev och större sekundärdrev till backväxeln. men frågan är hur mycket man kan öka diametern på sekundärdrevet innan det tar i något, t.ex. växellådshuset. sen kan man ju inte ha för litet primärdrev heller, vilket gör att C-C avståndet mellan dreven skulle behöva ökas för att bara öka diametern på sekundärdrevet.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad simonarvestrand

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är bara att mosa på!
    • Visa profil
simonarvestrand
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #9 skrivet: 17 februari 2011 kl. 20:37:11 »
Hur får du upp sån fart ? jag måste ju ha spärrat diff och tryckt i overdrive för att få nån fart alls.
annars begränsar den misständer som en gris.

skillnad på x5?
Anmäl till moderator   Loggat
-------== CF 500 Allroad ITP Wide ==----------
----------{ Till Salu }--------------
--== Honda Accord Type-S -08 ==--

Utloggad Oskar P

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2125
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • en dieselhjuling behöver ingen mjukvaruuppdatering
    • Visa profil
Oskar P
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #10 skrivet: 17 februari 2011 kl. 20:39:09 »
Citat från: simonarvestrand skrivet 17 februari 2011 kl. 20:37:11
Hur får du upp sån fart ? jag måste ju ha spärrat diff och tryckt i overdrive för att få nån fart alls.
annars begränsar den misständer som en gris.

skillnad på x5?
han har kopplat bort den funktionen som ändå bara är skadlig för motorn.
Anmäl till moderator   Loggat
:headbang: O0

Utloggad simonarvestrand

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 555
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Det är bara att mosa på!
    • Visa profil
simonarvestrand
SV: Kunna backa över 65 km/h...?
« Svar #11 skrivet: 17 februari 2011 kl. 20:50:40 »
förstår att det inte är nyttigt. kan ju inte vara bra att låta den misstända hela tiden. det är ju nästan omöjligt att inte gasa för mycket.
Får nog göra det samma om det inte är allt för bökigt
Anmäl till moderator   Loggat
-------== CF 500 Allroad ITP Wide ==----------
----------{ Till Salu }--------------
--== Honda Accord Type-S -08 ==--

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Kunna backa över 65 km/h...?
 


Online just nu.

793 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 896. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info