förstår att det inte är nyttigt. kan ju inte vara bra att låta den misstända hela tiden. det är ju nästan omöjligt att inte gasa för mycket.Får nog göra det samma om det inte är allt för bökigt
Citat från: Miko skrivet 17 februari 2011 kl. 08:07:25Citat från: Oskar P skrivet 16 februari 2011 kl. 22:51:18Citat från: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25 Undrar om det är möjligt att göra? O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen. borde gå att tillverka nya drev, mindre primärdrev och större sekundärdrev till backväxeln. men frågan är hur mycket man kan öka diametern på sekundärdrevet innan det tar i något, t.ex. växellådshuset. sen kan man ju inte ha för litet primärdrev heller, vilket gör att C-C avståndet mellan dreven skulle behöva ökas för att bara öka diametern på sekundärdrevet.
Citat från: Oskar P skrivet 16 februari 2011 kl. 22:51:18Citat från: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25 Undrar om det är möjligt att göra? O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.Jo att det går att bygga är jag helt med på, men det jag tänkte på var att göra det i efterhand vilket nog är lite svårare. Men en converter skulle jag inte tacka nej till Får väll byta till en Dr.pulley, så man får bättre bett i kopplingen.
Citat från: Miko skrivet 16 februari 2011 kl. 22:38:25 Undrar om det är möjligt att göra? O ja det är det! bara att det blir en dyrare tillverkningskostnad för dreven inuti lådan blir ganska stora och då måste storleken på själva huset göras större... eventuellt kan man ju ha nerväxling i flera steg, eller en planetväxellåda, men båda alternativen är dyrare...men det absolut bästa vore ju en hydraulisk momentomvandlare (converter) monterad före CVT lådan istället för centrifugalkopplingen.då hade man kunna starta på högväxeln i en superbrant uppförsbacke och bara ge full gas och låta ekipaget smyga igång, det enda skadliga då är att oljetempen stiger, men det löser man med en fet oljekylare.
Undrar om det är möjligt att göra?
Hur får du upp sån fart ? jag måste ju ha spärrat diff och tryckt i overdrive för att få nån fart alls.annars begränsar den misständer som en gris.skillnad på x5?
pinsamt att backa när man plogar hos grannarna dom måsteju tro att maskinen går hur kasst som helst och håller på att rasa när som helst.
Citat från: simonarvestrand skrivet 18 februari 2011 kl. 08:01:49 pinsamt att backa när man plogar hos grannarna dom måsteju tro att maskinen går hur kasst som helst och håller på att rasa när som helst.Har ni ingen overrideknapp på era hjulingar
Tyvärr är ju inte maskinerna gjorda för t.e.x. skogsarbete där en superlåg back hade varit bra,kommer säkert framöver :djump:och kommer kosta 20 papp till