En sak som jag tänkte på är att om ja skulle ha bandsats så skulle jag ha dom på en maskin med mer kraft än en goes 520, skulle minst ha en 700 maskin, så att man kan utnyttja bandsatsen fullt ut. Bara en tanke från mig.
Ska du köra i djupsnö så vill du nog ha diffat fram för annars ska ju ett av banden fram försöka rulla med och det suger fart,effekt och bensin.Försök att hitta en sats som ger mycket markfrigång, då du tjänar på det med en klenare maskin som slipper åka på djupet.Sedan finns det ju bandsatser som du kan byta drivkugge för att variera utväxlingen, (vet att TJD har olika på vissa satser) och få ut max av maskinen.
Har precis köpt bandsats en hisun sats, en kopia på tatous sats den är ju 16000 billigare oxå.. Och jag måste säga att jag är nöjd, visst blir det tungstyrt men inte så det stör när man fått in tekniken.Med tanke på diffen så tror jag inte det är nått problem, men man ska tänka sig för vid fullt styrutslag så man inte kör imot nått med bandena fram så du pajar nån knut.. Citat från: Onlyhenke skrivet 19 december 2010 kl. 18:12:29Ska du köra i djupsnö så vill du nog ha diffat fram för annars ska ju ett av banden fram försöka rulla med och det suger fart,effekt och bensin.Försök att hitta en sats som ger mycket markfrigång, då du tjänar på det med en klenare maskin som slipper åka på djupet.Sedan finns det ju bandsatser som du kan byta drivkugge för att variera utväxlingen, (vet att TJD har olika på vissa satser) och få ut max av maskinen.Dom flesta märkena har ju olika utväxling på bandena pga av olika motorstorlek. Sen behövs inte diffen vara i för att båda framhjulena ska driva det är endast när nått av dom går betydligt lättare än det andra..
Nej är inte bara på can amen det är så.. Om man vet hur en diffrential fungerar, så vet man att båda hjulen driver så länge dom har likvärdigt fäste..