Jag tycker alla som har detta problem ska lämna sina maskiner till sin åf och be dem göra en ordentlig kontroll av ventilspel. trech är bra (bålsta), och i sthlm är det asiengrossisten i huddinge som har bäst verkstad.
modda dit en startmotor från en AC diesel då, för den är på 0.8kW och orkar dra runt en 2cyl diesel med 24:1 i komp! då lär det nog bli ordentlig snurr på 500cc enstånkan.. om krämen i batteriet räcker, men det fanns ju gott om plats för att sätta dit fler batterier på CF!!
ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas. jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.
Citat från: Oskar P skrivet 3 mars 2011 kl. 23:28:05ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas. jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?MVH/GoranP
Citat från: goranP skrivet 4 mars 2011 kl. 16:52:45Citat från: Oskar P skrivet 3 mars 2011 kl. 23:28:05ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas. jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?MVH/GoranPgår nog inte på vilken 4hjuling som helst.. man måste ju kunna montera en remskiva på vevaxeln isåfall.på min arctic cat är det ju så från fabrik, 0:35 in i denna filmen ser du hur det ser ut:
Citat från: Oskar P skrivet 5 mars 2011 kl. 07:25:46Citat från: goranP skrivet 4 mars 2011 kl. 16:52:45Citat från: Oskar P skrivet 3 mars 2011 kl. 23:28:05ja, men jag skulle tro att om du får dit 2 nya kvalitetsbatterier som du seriekopplar och får ut runt 20-25Ah så ska den nog starta lätt även med originalstartmotorn. prova när det är svinkallt att ta ett vanligt bilbatteri (fulladdat givetvis) och koppla loss originalbatteriet samt koppla dit bilbatteriet med startkablar till hjulingens originalkablage, sen ställer du motorn i kompressionsläge med recoilstarten på flit, så startmotorn får det tufft att komma igång, och orkar den då dra runt motorn trots kompressionsslag och sirap till motorolja så är ju problemet löst = mer batterikapacitet!sen har ju de flesta hjulingar (alla utom AC diesel vad jag vet) löjligt låg generatorkapacitet, och det är ingen riktig generator heller för den delen, utan en permanentmagnets "dynamo" med en schuntregulator. dessa ligger på löjligt låga 18-25 ampere vilket knappt räcker till belysningen på en ATV. jag har en 40amps fristående remdriven generator av biltyp, dvs med en aktiv voltregulator som ligger och reglerar rotorns fältlindning, det betyder att om batteriet är fulladdat och allt ljus släckt så drar inte generatorn några onödiga hästkrafter, utan den minskar "tillverkningen" av ström.en permanentmagnetsdynamo tillverkar alltid så mycket den kan, ju mer man varvar desto mer tillverkar den, och för att inte batteriet ska bli överladdat så schuntar regulatorn bort överskottet till en resistor, som i sin tur gör om energin till värme, därför är det stora kylflänsar på den typen av regulator, och det innebär ju extra efektuttag från motorn även om det inte behövs. (det märks kanske inte på en Can am 800, men på en motorsvagare hjuling på 20-30hk kan det märkas. jagtycker varenda arbets-ATV skulle ha en riktig generator, speciellt med tanke på att många har 2 winchar, kanske en winch på timmervagnen, arbetslampor, värmehandtag mm, kör man då korta turer så räcker det ju inte med ynka 20amp.Verkar förnuftigt med en extra generator,men var kopplar du in drivremmen till den extra generatorn?MVH/GoranPgår nog inte på vilken 4hjuling som helst.. man måste ju kunna montera en remskiva på vevaxeln isåfall.på min arctic cat är det ju så från fabrik, 0:35 in i denna filmen ser du hur det ser ut: Ja det såg bra ut men går inte att montera på min CF men det verkade läckert och rejält med en diesel det skulle jag gott kunna ha jag har inga krav på höga farter eller snabb ax jag "pluttrar" gärna fram i lagom fart.