Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Batteriet dött  (läst 6191 gånger)

Utloggad ppojken

Batteriet dött
« skrivet: 15 oktober 2010 kl. 23:05:14 »
Hej!

Troligtvis har batteriet dött i min linhai :( Laddade det fullt o åkte ut en tur och när jag stängde av den så var det nästan helt tomt... Fyllde det med vatten för det hade nästan blivit torrt, och laddade fullt igen och åkte en tur till, men blev samma fel igen... märkte dock att när den stod på tomgång med halvljus blinkade det i batteri lampan, gasade man bara lite slocknade den, satte man på parkeringsljuset slocknade den också. Vad skulle ni ha köpt för batteri till 4hjulingen? Nu sitter hör och häpna ett 4 år gammalt kinesiskt batteri i den!

M.V.H
Polaris sportsman 400 -05
Yamaha Grizzly 660 -06 såld!
Polaris sportsman 400 -08 såld!
Linhai 300 -06 (frun's) såld!
Sym trackrunner 200 -05 (frun's) såld!
CF moto allroad 500 -08 (såld)
Baschan badboy 200 -07 (såld)

Utloggad vespa

SV: Batteriet dött
« Svar #1 skrivet: 15 oktober 2010 kl. 23:15:28 »
Jag kör med Biltemas Gel-batterier i mina tvåhjulingar och fyrhjuling plus åkgräsklippare, de håller väldigt mycket bättre än vad biltemas rykte gör gällande. Men du ska nog också mäta upp så din generator levererar tillräckligt också.

Utloggad ppojken

SV: Batteriet dött
« Svar #2 skrivet: 15 oktober 2010 kl. 23:39:47 »
ja jag tänkte jag skulle mäta upp strömmen o sen byta batteri, hoppas ju på att det är batteriet som gett sej så man slipper byta generator, men håller dock batteriet som främsta orsak, verkar ju vara lite svag kvalité på original batterier efter vad jag läst mej till.... var ner och kollade laddningen nu under kvällen o ena stunden är det fullt och andra stunden laddar det i igen så verkar ju vara batteriet som laddar ur direkt..

M.V.H
Polaris sportsman 400 -05
Yamaha Grizzly 660 -06 såld!
Polaris sportsman 400 -08 såld!
Linhai 300 -06 (frun's) såld!
Sym trackrunner 200 -05 (frun's) såld!
CF moto allroad 500 -08 (såld)
Baschan badboy 200 -07 (såld)

Utloggad vespa

SV: Batteriet dött
« Svar #3 skrivet: 15 oktober 2010 kl. 23:44:14 »
Du har säkert rätt att det är batteriet och om det är generatorn så är det troligtvis kolen som är slut och det är inte särskilt dyrt.

Utloggad Bjärkwen

SV: Batteriet dött
« Svar #4 skrivet: 16 oktober 2010 kl. 07:55:40 »
Jag har satt ett 20 amps varta gel batteri under sadeln, men då fick jag bredda batterilådan max för att det skulle gå ner. Blir ju dock första vintern nu så jag kan ju inte säga så mycke om prestatationen än ::)
Ski-doo Renegade 600 XP ´08
Volvo 945 LLt ´97
Linhai 520 4*4 ´09
Volvo 944 Turbo ´97
Vw Caddy 1,9 D ´00
Scania Ls 111 ´79

Utloggad ppojken

SV: Batteriet dött
« Svar #5 skrivet: 16 oktober 2010 kl. 08:35:48 »
Nej jag börjar med att byta batteri o ser om det hjälper, annars får det bli genomgång av laddningen på den.. Blir det någon skillnad med ett batteri med högre ampere i maskinen?
Polaris sportsman 400 -05
Yamaha Grizzly 660 -06 såld!
Polaris sportsman 400 -08 såld!
Linhai 300 -06 (frun's) såld!
Sym trackrunner 200 -05 (frun's) såld!
CF moto allroad 500 -08 (såld)
Baschan badboy 200 -07 (såld)

Utloggad vespa

SV: Batteriet dött
« Svar #6 skrivet: 16 oktober 2010 kl. 09:46:10 »
Startar du ofta och kör kör kort tid eller har extra elutrustning tex. vinsch så är det trevligt med mer amperetimmar men det ska ju få plats också.

Utloggad Kronblom

SV: Batteriet dött
« Svar #7 skrivet: 18 oktober 2010 kl. 20:45:15 »
Nej jag börjar med att byta batteri o ser om det hjälper, annars får det bli genomgång av laddningen på den.. Blir det någon skillnad med ett batteri med högre ampere i maskinen?
Vet du vad min vän.....prova med att lossa vid +polen med en stjärnmejsel, modell större. Spraya med kontaktspray (5-56 eller liknande) och dra åt igen. Prova duger.... ^-^
Linhai 300 4x4 såld 2010
Polaris Sportsman 700 Twin såld 2013
CF Moto Black Edition -15, nyköpt (nöjd)

Utloggad ppojken

SV: Batteriet dött
« Svar #8 skrivet: 18 oktober 2010 kl. 22:09:42 »
Hej!
Tack för tipset! provade att borsta polerna på batteriet och alla kabelskor med stålborste (satt rätt mycket dret där, sprayade allt med elektronik spray, drog åt det ordentligt, lossade på reläet bredvid batteriet o sprayade elektronik spray där med, passade även på att mäta om den drog tjuvström, men icke, men den startade en pång o när jag hade åkt med den ca 40 minuter o kom hem med den så var det samma fenomen igen. Under turen så blinkade batteri lampan med halv ljuset om man hade den på tomgång, slocknade direkt man gav gas, hade man positions ljuset på så var batteri lampan släckt hela tiden. Så laddade batteriet igen o nu så ska jag låta han stå någon mer dag o se om batteriet laddar ur, gör han inte det ska jag mäta laddningen utifall det är generatorn som börjat ge med sej, men skulle tro att det är tack vare att jag missat att kolla vätskan i batteriet då det bara var vatten i en pol och hade den till jobbet så den stod ute i minusgrader under morgon timmarna... Men men man lär sej ju aldrig att slarv kostar pengar....

M.V.H
Polaris sportsman 400 -05
Yamaha Grizzly 660 -06 såld!
Polaris sportsman 400 -08 såld!
Linhai 300 -06 (frun's) såld!
Sym trackrunner 200 -05 (frun's) såld!
CF moto allroad 500 -08 (såld)
Baschan badboy 200 -07 (såld)

Utloggad Pv544

SV: Batteriet dött
« Svar #9 skrivet: 19 oktober 2010 kl. 12:04:07 »
Jag fick också fylla lite vatten i mitt batteri, och gjorde rent anslutningarna. Då blev det lite bättre. Men att laddningslampan lyser på tomgång tror jag är rätt standard.
Skulle säkert inte skada med nytt batteri, men man drar ju ut på sånt i det längsta. 


Har du kollat denna tråden http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=26210.0 ?
Finns väl kanske nått intressant där.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

Utloggad ppojken

SV: Batteriet dött
« Svar #10 skrivet: 19 oktober 2010 kl. 19:31:01 »
Hej! Det var intressant men skrämmande läsning, strul med el är det värsta jag vet :S Det som är bytt på min är tändningsläs o tändspole (vad jag har kvitto på iaf) Batteriet är aldrig bytt så vitt jag vet, så det är ju säkert att batteriet börjar bli dåligt för med tändningen i läge två så laddar den ej på tomgång (lampan lyser) men med gas så slocknar den, o skulle strömmen ta slut borde ju maskinen stanna o körde den på tomgång utan halvljus i 20 minuter o den tuffade o gick, körde ytterligare 20 minuter med lite ljus o grejer på och den gick fint o ingen lampa som lös, men vägrade starta efter den stått 1 timme i garaget efter detta, först låt det som ett väldigt trött var på startmotorn o sen klickade den bara, så satte dit laddaren, var fullt på 4 timmar, sen när jag kom ned lite senare laddade det igen helt plötsligt igen... Ska mäta upp den på torsdag efter jobbet, sen ska jag prova med batteriet från gräsklipparen o se vad det händer. på tomgång med positionsljus tänt var laddningen mellan 13-14V väl? och hur mycket laddar den om det är som det skall med ljuset på?

M.V.H
Polaris sportsman 400 -05
Yamaha Grizzly 660 -06 såld!
Polaris sportsman 400 -08 såld!
Linhai 300 -06 (frun's) såld!
Sym trackrunner 200 -05 (frun's) såld!
CF moto allroad 500 -08 (såld)
Baschan badboy 200 -07 (såld)

Utloggad Pv544

SV: Batteriet dött
« Svar #11 skrivet: 19 oktober 2010 kl. 21:54:53 »
Jag tror inte jag hade så hög laddning på tomgång med lyset på, minns inte riktigt.
Efter att jag gjorde rent och fyllde vatten så var det inga problem att ploga med den, innan så drog den ur efter ett par omgångar plogning.
Men när det är väldigt kallt blev det sämre prestanda, då körde jag med hjälpbatteri tror jag. Och kupevärmare för att tina upp växelreglaget och gaswiren.  ()p

Ska försöka skärpa mig och smörja och täta lite nu till vintern, men det lär väl knappast inträffa förrän den frusit ihop igen.
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07

tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300

 


Online just nu.

185 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 213. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme