Menu ≡
×
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
Startsida
Forum
Hjälp
Sök
Kalender
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga in
Registrera
Kontakt
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Köpa en ATV
»
Ämne:
Dinli eller Cectek?
« föregående
nästa »
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Dinli eller Cectek? (läst 10809 gånger)
Mattmaniii
ATV Amatör
Antal inlägg: 36
Total likes: 0
Mattmaniii
Dinli eller Cectek?
«
skrivet:
19 augusti 2010 kl. 20:13:12 »
Hejsan!
Jag sitter o kikar på fyrhjulingar att satsa på, nånting att köpa och använda till vardags!
Dom 2 jag nu velar mellan är
Cectek 500 EFi Gladiator
Och
Dinli 700 Centhor
Cecteken har mindre motor, kostar mer, men känns som att den har bättre kvalité i bitarna!
Den kommer köras året om, inte speciellt hårt, mest väg, grus och lite skogsklättring.
Hjälp mig bestämma!
Anmäl till moderator
Loggat
kenta777
ATV Pro
Antal inlägg: 549
Total likes: 10
kenta777
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #1 skrivet:
19 augusti 2010 kl. 21:39:22 »
Jag vet inte hur cectek ligger till i kvalité nu men det jag läst tidigare har varit rätt kasst. Jag hade nog kört på Dinli om jag var tvungen att välja på de två.
Fast helst hade jag sparat till något annat.
Anmäl till moderator
Loggat
Pv544
ATV Guru
Antal inlägg: 4838
Total likes: 83
Kön:
Pv544
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #2 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 10:42:09 »
Vilken budget har du? Nytt eller begagnat?
Finns ju rätt många andra maskiner också i den där klassen.
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07
tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300
Mattmaniii
ATV Amatör
Antal inlägg: 36
Total likes: 0
Mattmaniii
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #3 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 11:45:48 »
Min budget är 80 000, endast nyköpt, jag ska vara den enda som har kört då jag inte litar på andra människor när det handlar om att köra in etc
Anmäl till moderator
Loggat
Pv544
ATV Guru
Antal inlägg: 4838
Total likes: 83
Kön:
Pv544
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #4 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 12:24:51 »
Jag hade nog hellre köpt en tgb blade 550 för dom pengarna, eller kanske en sym quadrider. Även Kymco är nog bättre än Dinlin... Dock har dom ju mindre motor.
Cekteken ser ju rätt cool ut, men man har ju läst om en hel del problem inne i cektek-delen av forumet. Men det är väl så att dom flesta hamnar på forum när dom har problem. Alla nöjda cektek-ägare är väl ute och kör järnet!
Jag var och provkörde en blade 550, den kändes rejäl och välbyggd med bra finsish på delarna. Dock blev jag lite besviken på att det inte var mer pulver i den. Så jag köpte en väl inkörd (2600 mil) outlander istället. För priset av en ny cf 500 black edition.
Ett stort plus för tgb är ju att dom kommer med bighorndäck orginal, tror även Dinlin har dom däcken. Och det är väl ett bra allrounddäck.
Hade jag varit i dina skor med din plånbok så hade jag nog ändå köpt en beg Outlander 800. Det är ju betydligt roligare maskiner och dom kostar ju en hel del nya, så min känsla är att om man lägger 120-140k på en ny maskin så tar man hand om den rätt bra. Gäller så klart inte alla, men jag tror dom dyrare maskinerna får lite mer kärlek än tex Dinli 700...
Kollar man på senaste Dinli 700 så verkar dom ha fått en hel del uppgradering på olika saker, men sen om dom förbättringarna gör den till ett bra köp är väl en annan sak.
Även cektek verkar ju ha haft en del bekymmer, borde väl också fått sina uppgraderingar.
Sen beror det väl på hur överseende man är med småkrångel, oavsett maskinval så får du nog räkna med att något krånglar någon gång. Och även om man har garanti på grejerna så är det ju surt att ha sin nya maskin på verkstad.
Det finns ju en och annan som köpt lite billigare maskiner och sedan tröttnat på allt krångel och gått upp på dom större märkena.
Så ur min synvinkel så är då en beg "märkesmaskin" ett säkrare köp än en ny Dinli eller Cektek.
Sen kan du ju kolla serviceintervaller och priser också. Beroende på hur mkt du kör (tror du kommer köra)så kan det ju vara en viktig faktor.
Helst vid nyköp så lär du ju hålla service intervallerna för att behålla garantin.
Även bränsleförbrukning kan ju vara nått att kolla på, tror dock dom flesta i din klass ligger runt litern. Men en insprutare borde väl gå lite snålare om man kör som folk.
Har du varit och tittat och provkört något? Köper man en ny och fin maskin vill man ju ha den rätta känslan också.
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07
tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300
kenta777
ATV Pro
Antal inlägg: 549
Total likes: 10
kenta777
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #5 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 12:39:01 »
Testkör Blade'n som tipsas om högre upp.
Räcker motorn till så verkar det vara en kanonmaskin.
Anmäl till moderator
Loggat
Ironman
Mest grejer när man dör vinner
ATV Extreme
Antal inlägg: 1260
Total likes: 1
Kön:
Never underestimate stupid people in large groups.
Ironman
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #6 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 13:54:01 »
I princip alla nya maskin modeller har ju problem mer el mindre
Det som är med Dinli och Cetec Är ganska likt
Det är en del barnsjukdomar som de har fått arbeta bort men vad jag förstår ska de vara borta på Dinlin iaf.
Det de har gjort är en ny framvagn ny växellåda andra drivaxlar andra styrvinklar mm.
Anmäl till moderator
Loggat
CF-Moto C-Force 800 EPS -14
Skidoo Summit 800 -15
VW Amarok -12
Golf 4-motion -13
Toro Aut 53
Toro ZS 4200 klippare
Toro 1128 OXE slunga
Driver:
WWW.PITEÅSTÖTDÄMPARSERVICE.SE
PITEÅS STÖRSTA ÅF för Allroad, CF-Moto, Toro, Hitachi, Goes.mm
Mattmaniii
ATV Amatör
Antal inlägg: 36
Total likes: 0
Mattmaniii
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #7 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 15:27:15 »
Var nyss iväg o provkörde en dinli 700, och jag förstår inte vad folk som klagar på den är gjorda av? Dom 20 hästarna som den petade ut var tillräckligt, och avstrypt ger ju 700an 40 häst, ifall man vill ha mer! Och just känslan av den stora motorn fick mig ganska såld, 700 enstånk är rätt speciellt! På minussidan så kändes växelväljaren lite latjo, kändes liksom inte som att man fick i växlarna ibland, speciellt mellan hög och back, jag var rädd att jag skulle riva av spaken eller liknande... Men det är väll något man vänjer sig vid att använda, ute i trafiken byter man ju inte så ofta iaf så.
Luftburken satt lite lägre än jag hade önskat, på Gladiatorn har dom iaf vett nog att sätta den så högt det går, och inte under sitsen, men att bygga snorkel är väll inte det svåraste man tagigt sig an, gillar inte att bli blöt iaf så..
Ljudet var gött, gillade den direkt när han vred igång den, många säger att det låter som en symaskin, men tycker man att 700an låter som en symaskin så är det dags att byta symaskin!
Just att den var kraftigare i storlek än Cecteken får mig att vilja ha den mer än tex Gladiatorn, den kändes kort o gott stabil som en elefant! Dock blev jag lite less på hur lite man kunde svänga, fast å andra sidan är jag van vid en liten lifan 250...
Sen är det ett tag kvar innan jag kan köpa en, så då lär ju 2011ans modell vara ute, om den inte redan kommit? Lär ju vara en hel del som dom fixat till och förbättrat
Anmäl till moderator
Loggat
Pv544
ATV Guru
Antal inlägg: 4838
Total likes: 83
Kön:
Pv544
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #8 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 16:21:58 »
Är du säker på att den var strypt?
Provade en strypt cf x7, och det var ingen upphetsande historia. Den hade nog jag kört ifrån med min Linhai, och den har ju bara 275cc och under 20hk orginal.
Åk och prova en v-twin av större modell, så har du lite att jämföra Dinlin med.
Om jag skulle ha nöjt mig med 20hk hade jag lätt köpt en billigare 300cc maskin, oftast lite mindre och smidigare och bättre bränsleekonomi.
Om du inte har så bråttom att köpa så är ju det toppen, då kan du åka runt och klämma på och provköra många maskiner.
Det jag tycker är väldigt synd är att dom japanska märkena inte säljer vägreggade maskiner själva.
Det är ju bara du själv som kan avgöra vad som känns rätt för dig, men dom flesta brukar tycka att mer effekt är roligare.
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07
tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300
Mattmaniii
ATV Amatör
Antal inlägg: 36
Total likes: 0
Mattmaniii
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #9 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 22:43:39 »
Jo den var strypt, det sa han, men jag söker ju inte en racemaskin med en jävla massa drag, har hellre nått som känns bra och stadigt. Är ganska tung och stor (191cm gånger 95 kilo) och jag tar hellre en som är stor och stadig, typ som dinlin, än någon lite mindre med en motor som måste varva mer etc... För mig handlar det lite mer om ett vardagsfordon, en bilersättare, än en leksak...
Har hittils bara testkört Dinlin, så jag har ju bara våran lilla kinesare att jämföra med som sagt...
Nån som vet vilka återförsäljare i stockholmsområdet som låter en testköra lite? Var på mcshoppen idag, där är dom skit trevliga, däremot så var jag för ett tag på DinMc, återförsäljare av Arctic cat och Suzuki, men där är dom så jävla tuppiga, knappt man får titta ens. Fick några väldigt otrevliga kommentarer sist jag var där.
Anmäl till moderator
Loggat
Pv544
ATV Guru
Antal inlägg: 4838
Total likes: 83
Kön:
Pv544
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #10 skrivet:
20 augusti 2010 kl. 23:35:13 »
Drygt med försäljare som inte är bra att prata med. Tur du bor bra till där du har en del att välja på.
Hoppas du får tips från någon där nere.
Om du vill kunna åka någorlunda avslappnat i 80-90km/h då måste du nog ha en maskin som gör en bit över 100km/h. Många maskiner är inte byggda för att klara mer än 80-95. Då blir det ju i stort sett fullgas vilket inte är så behagligt att köra.
Nu har jag lite taskiga framdäck med vibrationer på min outlander, men även om den gör en del över 100 så är det väl skönast att ligga runt 70-80 på vanlig väg. Men det är ju riktigt skönt att kunna med 90 också utan problem. Om man nu hittar en 90 väg efter alla idiotiska hastighetssänkningar...
Sen är det väl lite olika mellan maskiner hur stabila dom är på vägen, mkt även beroende på däckvalet.
Så man får ju försöka välja en maskin som klarar det mesta.
Det är ju ganska svårt att välja bland maskiner när man bara provkört en större modell. Men kolla efter tester på youtube. Det finns några rätt seriösa tester där. Tex:
can-am
kawasaki
tgb
Det här är inget test, bara en film. Men jag är med...
Kolla runt 1.20 in så ser du en tjockis på en Linhai...
Finns även en Dinli 700 med en del där.
Finns lite att kolla på nätet, bara att glo runt.
Anmäl till moderator
Loggat
Can-Am Outlander 800XT -07
Can-Am Outlander 650XT max -07
tidigare: Linhai 300, Kymco mxu 300
Mattmaniii
ATV Amatör
Antal inlägg: 36
Total likes: 0
Mattmaniii
SV: Dinli eller Cectek?
«
Svar #11 skrivet:
21 augusti 2010 kl. 10:49:45 »
Jo visst fan är det drygt med dåliga ÅF, men det är ju deras förlust.
Jag skulle vilja påstå att jag sällan ligger över 70 när jag kör motorcykel eller annat, bilen ligger jag självklart oftast motorväg... Men öppna fordon håller jag mig runt 70 på, som tur är är jag jävligt punktlig också så jag behöver aldrig stressa, egentligen.. Står i bladet jag fiskade med mig från nått ställe i stan, att Dinli'n ska toppa 105 strypt? Gör den det så lär man ju kunna ligga o ha kräftkalas i 70-80 utan problem?
Har fortfarande Polaris, kawa, yamaha, cf och en uppsjö av billigare märken att kika på, men jag vet inte riktigt det där med att dom är billiga, om det är samma storlek, samma drivlina, och nästan samma kraftband, ja då lär dom ju klämma ut pengarna nånstans där man inte ser det, oftast genom att bygga ramen i hönsnät och täcka med papper eller sätta in en motor från brytartiden eller något annat idiotiskt.. Har varit med om alldeles för många fuskbyggen som rullat ut ur asien och frankrike genom åren för att skaffa en billigare variant. det känns ändå som att 70-80 tusen är gränsen då man kan lita på vad man kör, medans 30-50 tusen är vad jag kallar självmordsbetalning...
Anmäl till moderator
Loggat
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
3
Alla
Gå upp
« föregående
nästa »
ATVForum, allt om fyrhjulingar
»
Allmän diskussion
»
Köpa en ATV
»
Ämne:
Dinli eller Cectek?
Online just nu.
624 gäster, 1 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Tomterna
Flest online idag:
629
. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)
CHATT
Inlägg här försvinner efter några dar.
Traxter
:
Någon som vet om de finns något avgassystem te hd9 base
11 juli 2025 kl. 22:28:43
Högdahl
:
ðªð¼ðªð¼ðªð¼
12 juni 2025 kl. 23:53:36
Traxter
:
Morgon på er. Finns det några häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
24 februari 2025 kl. 10:23:25
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
21 februari 2025 kl. 09:25:52
Oscar5
:
Någon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
4 februari 2025 kl. 19:20:50
Oscar5
:
44
4 februari 2025 kl. 19:15:36
Greger59
:
Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
15 januari 2025 kl. 23:49:44
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃÂ¥ mig pÃÂ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
4 januari 2025 kl. 00:28:39
kampersvik
:
schema vaccumssangar cf moto 500 2013
26 november 2024 kl. 17:48:35
trailboss
:
Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
3 oktober 2024 kl. 12:08:54
Mrhandsome
:
Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nå mig på 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
16 september 2024 kl. 11:29:29
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dåliga bromsar på den. Finns det bromsvåg på den?
11 september 2024 kl. 19:41:14
Kalle33
:
Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
11 september 2024 kl. 19:40:02
Kalle33
:
Hej.
11 september 2024 kl. 19:39:40
Olkip
:
Vart hittar man en ny plast kåpa till goes access mortor 450SM?
1 juli 2024 kl. 11:59:20
Livgan20
:
Hej, har en barossa silverhawk 250. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda på vilka drev som sitter på (storlek och typ av drev) helst både fram och bak. Mvh
1 juli 2024 kl. 02:22:58
skarpsynt
:
Någon som vet mellan vilka år Honda Rancher såldes i FE (knappväxel) utförande? Min fråga gäller senaste modellen (2014-).
2 juni 2024 kl. 22:56:10
Micke_c
:
Det är ju gasvire. Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
9 maj 2024 kl. 12:32:13
Micke_c
:
onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
9 maj 2024 kl. 12:31:29
HonBob
:
Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige? Mvh HonBob
7 maj 2024 kl. 17:51:54
Calleb
:
är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
7 mars 2024 kl. 17:20:12
Grusbus
:
Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
28 januari 2024 kl. 00:00:27
R.W
:
Oljebyte polaris 800 efi
23 december 2023 kl. 09:34:37
Niklasbx7
:
Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
17 december 2023 kl. 13:43:58
Johnem73
:
12 tum
18 oktober 2023 kl. 19:20:28
Tiasb
:
Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
29 september 2023 kl. 17:53:28
L-E Jonsson
:
Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
18 september 2023 kl. 13:32:39
L-E Jonsson
:
Hej
18 september 2023 kl. 13:19:39
Sjulsbo
:
Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
11 augusti 2023 kl. 10:49:57
samuelLt50
:
Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
4 augusti 2023 kl. 02:26:53
Icyy30
:
Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
1 juli 2023 kl. 15:29:57
Vinnewin
:
Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
22 juni 2023 kl. 14:22:20
kenthas
:
Trimma cf-moto
1 juni 2023 kl. 11:38:02
Jote
:
Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
15 maj 2023 kl. 13:25:03
william
:
jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
2 maj 2023 kl. 10:35:19
william
:
jag har ett problem att när jag har kört k
2 maj 2023 kl. 10:33:51
Jannethegamer
:
Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
13 april 2023 kl. 18:49:39
topo1
:
Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
12 april 2023 kl. 11:21:26
topo1
:
cectek
12 april 2023 kl. 11:08:57
Jannethegamer
:
Smc
1 april 2023 kl. 19:15:32
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info