Bra tips allihop Mackan Jag har faktiskt titta ganska mycket på Can am 500 och 650, det verkar vara fina maskiner. Dessutom är dom jävligt snygga. Men jag undrar om jag verkligen behöver en 800.a ? Den kommer gå en del i skogen och långsamt på mindre grusvägar så ja är rädd att det blir för varmt runt benen.Visst har Can am 2 års garanti. Jag är inte jättehaj på motorer så jag har i första hand letat efter någon maskin där det finns garanti kvar som trygghet.Skiljer det sig mycket mellan årsmodelerna från 2007 till 2010 ?Skiljer det i bränsle förbrukning på 500 (1 cyl) och 800 (2 cyl) ?Jag försöker nu i första steget inte "begränsa" mig till något speciellt märke. Fler bra tips mottages tacksamt // M
Min 800 drog ca 2 liter i timmen på en lite längre tur när jag och en kompis var ute, det var mest myr och skogskörning och ytterst lite väg körning, vi körde ganska sakta nästan hela vägen.
Citat från: Deer Hunter skrivet 12 augusti 2010 kl. 20:49:26Bra tips allihop Mackan Jag har faktiskt titta ganska mycket på Can am 500 och 650, det verkar vara fina maskiner. Dessutom är dom jävligt snygga. Men jag undrar om jag verkligen behöver en 800.a ? Den kommer gå en del i skogen och långsamt på mindre grusvägar så ja är rädd att det blir för varmt runt benen.Visst har Can am 2 års garanti. Jag är inte jättehaj på motorer så jag har i första hand letat efter någon maskin där det finns garanti kvar som trygghet.Skiljer det sig mycket mellan årsmodelerna från 2007 till 2010 ?Skiljer det i bränsle förbrukning på 500 (1 cyl) och 800 (2 cyl) ?Jag försöker nu i första steget inte "begränsa" mig till något speciellt märke. Fler bra tips mottages tacksamt // MDet skiljer väl lite i utseende från -07 till -10 och sen är det ju servo på alla 2cylindriga xt maskiner (dvs. 500 och uppåt) på 10orna Sen är diffen snabbare och snabbare från år till år om jag inte minns fel.Det är väl dom största skillnaderna tror jag.Ska Själv köpa en Can-am 500 -09 senare i höst
Skiljer det i bränsle förbrukning på 500 (1 cyl) och 800 (2 cyl) ?
Citat från: Deer Hunter skrivet 12 augusti 2010 kl. 20:49:26Skiljer det i bränsle förbrukning på 500 (1 cyl) och 800 (2 cyl) ?Om det är CanAm du fortfarande pratar om så är alltså 500:an också en twin.Och jag säger som Ducati-killarna:Blonds are good, twins are betterEn CanAm 500 ligger nog inte särskilt mycket efter en Grizzly 700 i prestanda, om ens något...Till just det du räknar upp skulle jag nog dock hellre välja en Honda, Suzuki, Kawasaki, Polaris, ArcticCat eller Yamaha istället för en CanAm med de större kubiken.Skall man tex dra älg så vill man kunna smyga lite mjukt, men med en CanAm 800 är det faktiskt svårt.De är jätteroliga, verkligen!Busigt rappa och riktigt arga när man trycker till på knappen!...men de är inte direkt lugna och mjuka.Ej heller kan du låsa framdiffen.Visserligen är den mycket snabbare på 10-orna är tidigare men så fort du släpper lite på gasen så kopplas den ur igen... vid nöjeskörning är detta sällan ett problem, men skall man dra tungt i terräng bland blöta stubbar och annan sket då föredrar iaf jag att själv bestämma när man skall låsa.Honda och Kawa har inte en renodlad diffspärr, men man bestämmer ändå själv när det skall låsas och på Polarisen är det alltid låst om fyrhjulsdriften är inkopplad (vilket maskinen gör utan att du ens märker det om det behövs).Gör du en kompromiss och stannar på 500:an så får du en mjukare maskin, med twin och framför allt finns den i förlängd version som kallas MAX vilket är bra i branta backar och framför allt med passagerade!Så frågan är hur mycket plats passageraren behöver, vilket som väger mest: en lång maskin eller en maskin med låsbar framdiff.Gällande reggningen så skulle jag inte ta en vägreggad om man ändå inte kör nåt vidare på vägar... en terrängreggad har lägre försäkring, ingen besiktning (med bla strypningar osv), inget krångel med moms (om du köper på nån gård eller så)...De vägreggade håller ju ett bättre andrahandsvärde, men om man ändå inte har nytta av det och istället får lite extrautgifter och så... njae...Jag kör vägreggat endast eftersom jag ibland är i städer och kör, annars hade det varit terrängreggat.