Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!  (läst 5197 gånger)

Utloggad CALLAHAN

Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« skrivet: 26 juli 2010 kl. 02:12:34 »
Ska åka och kika på en SMC 500 Wildcat RE i Göteborg hos ATVhuset i morgon!
Och har lite funderingar inför köp.
Har den ärvt Predatorns problem med vevaxel lagret?
Hur spårig är den i Race Edition utförande?
Vad ligger bensinförbrukningen på den när man pendlar?
Och vad heter den här modellen utomlands hittar bara svenska sidor när jag googlar på den?
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld

Utloggad ThaSaint

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2010 kl. 08:07:59 »
Jag köpte min i våras, en racing edition, den har nu gått 250mil ca. Jag är väldigt nöjd. Självklart märker man endel missar, men å andra sidan är den ju åtskilliga tusen billigare ny, än en japansktillverkad quad.

Den är inte alls spårkänslig i RE-utförande tycker jag, isåfall måste man nog justera nån hjulvinkel, men det är inget jag har behövt eller haft behov av hittils heller.
Däcken är kenda speedracer, framdäcken var inte så speciellt runda vilket gjorde att jag fick lite skak i styret i början, men jag balanserade hjulen vilket fick bort det.

Ett tips är att demontera bakblinkers samt baklysen, sen smältlimma några strängar mellan raderna av lysdioder och kabelinfästningar, och snabbt som attan innan limmet härdar skruva ihop dom igen, för dom KOMMER att gå sönder annars pga vibrationerna. lossa gärna skruvarna till värmeskyddsplåten på avgasröret och loctite'a fast dom ordentligt. Dp slipper du nog de enda "problem" jag haft, ja förutom att nummerplåten vibbrerat av runt skruvarna, men det är vanligt fel på många "qvaddar", vet de som bytt skylt ett par gånger per år... man bör ha ett fäste som är lika stort som skylten om den ska sitta kvar :)

en bra sak, om du blir sugen att köra med crossdäck är detta
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29702.0
det går bara på racing-edition. Jag programmerade om min mätare igår för att visa rätt med mina crossdäck :) gick problemfritt!

Du undrade varför bara svenska sidor kom upp, kika då här
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=29303.0
på youtube hittar man klipp på den under namnet (SMC) RAM 520 Street, RAM 520 RR och Canyon 500 t.ex.. verkar vara samma maskin,
sett dom i vitt, svart och med röd plast.. och nu säljs den ju såg jag igår även i svart med röd ram.. (om än jag personligen hade sett röda a-armar och hela baletten isf)

Tyvärr hittar jag inte så mkt info om eftermarknadsprylar till dom, men det kommer nog när marknaden är stor nog. I det stora hela är det en rolig maskin, och jag tror inte du kommer vara missnöjd om du köper en.

ang vevlager har jag inte hört nått, men predatorn är ju en några år gammal maskin, samma motor som i SMC'n sitter ju (i stort sett) på dinli och några till, så tror någ sådanna problem lär vara åtgärdade.
Jag har faktiskt inte mätt bensinförbrukningen, men jag har testat pendla till jobbet, har ca 2 mil enkel väg på E4'an, 110väg.. avstrypt så gör den drygt 130 med mig på, 190cm, 90 pannor norrlänning. känns som man ligger på lite väl höga varv ibland, vilket gör att den inte är så jättesnål då, men under litern är det iaf :P med hjul med större omkrets eller annan drevning får man garanterat ner det iaf tror jag, den känns med "avspänd" med de maxxis razr crossdäcken som jag kör med nu som är 20x11-10 bak, mot 18x10-10 som gatdäcken bak har standard. Dock med MASSOR av oljud från däckmönstret..  :knupple: så gatmönster rekommenderas om du pendlar på asfalt :)

Hr har du mina bilder på min om du vill studera den mer ingående
http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_itemId=3239
och
http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_itemId=3515

//Erik


Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad goes

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2010 kl. 09:09:06 »

Själv har jag kört c:a 250 mil och bytt blinkers + ljuddämpare på garantin. De nya maskinerna ska ha bätter blinkers = de jag fick, återstår att se om de överlever.

I övrigt är jag mycket nöjd med min maskin, använder den själv för att pendla c:a 2 mil enkel väg. Bensinförbrukningen ligger 0.6-0.7 l/mil om man kör lugnt (vem gör det?) men den går säkert att ekonomitrimma ( 20" vägdäck bak, scooterdäck fram m.m)

Ang spårigheten så har jag inte märkt att den är spåring, alla fyrhjulingar har lite olika "känsla" när man kör som man måste lära sig. Tycker att den går mycket stadigt, man kan köra avslappnat i 90-100 och känna att man har kontroll men det är min personliga åsikt.

Eftermarknadsgrejor är alltid problem med när man inte väljer någon av de stora märkena Yamaha m.m, men jag valde just denna maskin då den var utrustad från början som jag ville ha den (för väg dvs sänkt och breddad)

Funderar själv på att skaffa en uppsättning crossdäck för vintern då jag kör året runt så länge det inte är för kallt (< -15 inte pga av klädsel utan risk för att förfrysa något om man får en glipa), körde förra året hela vintern med min SMC 250.
Familjens leksaker

SMC 500 Racing Edition -09
  Scooterdäck fram 150/80-90
  xenon ljus
  Ledblinkers med bromsljus bak
Goes 320 Max -08
  Jula-släp
  xenon ljus fram
SMC 250 -05
DINLI DL604 50cc -07

Utloggad Berka

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #3 skrivet: 26 juli 2010 kl. 15:44:18 »
Jag har rullat 650 mil hittills, och det jag har fått åtgärdat är bakblinkersarna som skakat sönder. Verkar ha löst sig efter att ha fått samma behandling som nämnts tidigare, dock med någon form av silikon istället för smältlim.

Fick nya bakdäck då det var fabrikationsfel på dessa. Bytte framdäcken mot ett par Yokohama A008 165/70 R10 72H BSW asymmetric från däckonline, samt fick alla hjul balanserade. Efter det försvann nog 90% av vibrationerna.

Har ingen koll på bensinförbrukningen, men har bytt till ett 15T framdrev. Nu känns maskinen varvtalsmässigt mycket trevligare i 90-100.

Angående spårkänsligheten så är det märkbart (på min maskin) om vägen är väldigt spårig, men efter att man lärt sig hur man ska placera sig så upplever jag det inte som ett problem. Kan ju vara så att det går att åtgärda med en inställning också.

« Senast ändrad: 26 juli 2010 kl. 15:49:43 av Berka »

Utloggad ThaSaint

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #4 skrivet: 26 juli 2010 kl. 16:10:51 »
Jag har rullat 650 mil hittills, och det jag har fått åtgärdat är bakblinkersarna som skakat sönder. Verkar ha löst sig efter att ha fått samma behandling som nämnts tidigare, dock med någon form av silikon istället för smältlim.

Fick nya bakdäck då det var fabrikationsfel på dessa. Bytte framdäcken mot ett par Yokohama A008 165/70 R10 72H BSW asymmetric från däckonline, samt fick alla hjul balanserade. Efter det försvann nog 90% av vibrationerna.

Har ingen koll på bensinförbrukningen, men har bytt till ett 15T framdrev. Nu känns maskinen varvtalsmässigt mycket trevligare i 90-100.

Angående spårkänsligheten så är det märkbart (på min maskin) om vägen är väldigt spårig, men efter att man lärt sig hur man ska placera sig så upplever jag det inte som ett problem. Kan ju vara så att det går att åtgärda med en inställning också.


Tjo, är Yokohamapuckarna nå mkt tyngre än quad-originalframdäcken?
Såg dom i Yokohamas prislista, är ju specialtillverkade av dom för minicoopers :)
Funderat på sådana själv, men vill ju int att dom ska väga allt för mkt .. tyngden på rullande massa osv.

//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad Berka

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #5 skrivet: 26 juli 2010 kl. 16:43:57 »
Tjo, är Yokohamapuckarna nå mkt tyngre än quad-originalframdäcken?
Såg dom i Yokohamas prislista, är ju specialtillverkade av dom för minicoopers :)
Funderat på sådana själv, men vill ju int att dom ska väga allt för mkt .. tyngden på rullande massa osv.

//Erik

Jag vet faktiskt inte vad det skiljer i vikt. Kollade aldrig upp det, tog bara det enda däck med stålstomme jag kunde hitta med rätt dimensioner. Även om vikten skulle påverka accelerationen från stillastående så är det värt det om man väger det mot förbättringen i högre hastigheter :)
« Senast ändrad: 26 juli 2010 kl. 16:49:55 av Berka »

Utloggad CALLAHAN

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #6 skrivet: 27 juli 2010 kl. 02:40:02 »
Var och kikade på Wildkatten idag!
Fan va fet den var in real life! :headbang:
Fick även provköra maskinen och fyfan vilken väghållning den hade. :DV
Som säljaren sa till mig du trillar nog av innan den välter. ;D
Tyckte man satt riktigt bra på den men tyckte nog styret var lite för lågt vid provturen. :hmmm:
Gillade även att den hade tankmätare och låsbart tanklock. ()p
Killen i affären avrådde mig att åka annat än asfalt och grusväg och absolut inte crossbanan.
Sen är det det här med servicarna då jag måste åka 32mil tur och retur.
Och 100mils intervaller hjälper ju inte heller till.
Men åter till provturen!
Tyckte den gick riktigt fint i maskinen.
Och hade precis lagom med kraft. ()p
Så nu har man lite att fundera på! :hmmm:
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld

Utloggad ThaSaint

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #7 skrivet: 27 juli 2010 kl. 10:01:33 »
Det mesta av service kan du ju göra själv, ett oljebyte är inte alls svårt..
kolla nivån på kylarvätska etc..

//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad CALLAHAN

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #8 skrivet: 27 juli 2010 kl. 12:20:14 »
Jo men gäller garantin då?
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld

Utloggad ThaSaint

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #9 skrivet: 27 juli 2010 kl. 13:05:31 »
Beror ju iofs på, Nej skulle jag säga men beror väl på hur bundis man är med handlaren...

//Erik
Mekar i det mesta, både på jobb och fritid.
[Volvo 965 16v TiC, V70 2.5T, SMC Wildcat 500 R.E.]
http://www.thasaint.com - http://blog.thasaint.com

Utloggad CALLAHAN

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #10 skrivet: 27 juli 2010 kl. 15:01:24 »
Pratade med importören precis och och mitt försäkringsbolag!
Lutar mer och mer åt en sån här.
200mils intervaller på service och 1590:- helförsäkring helår.
Can Am Outlander 1000 XTP max
Honda TRX 700xx Såld
Raptor 350 Såld

Utloggad Escobar

SV: Lite frågor inför ett eventuellt Wildcat köp!
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2010 kl. 08:51:21 »
1590:- helförsäkring helår? Vilket bolag? Jag trodde att jag hade billig försäkring på min Vildcat RE... :cry:
SMC 500 WILDCAT STUBB/CITY-RACING EDITION &
2st FYM TYPHOON 125cc till terroristerna!
http://flensatvklubb.se

 


Online just nu.

153 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 175. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
  • Cummins: Vi som eldar med vedpanna, vet hur jävligt det är när skorsten är kall och fuktig, knappt nått drag alls och vill ryka in, men när vi får full temperatur då dånar det i vedpannan. En motor är inget annorlunda, bara annat utförande.
    13 juli 2018 kl. 14:52:25
  • Cummins: Varför många inte ser nån effekt ökning är att du har ökat avgashastigheten i från första start på motorn till högsta temp, avgasbandage ger ingen plötslig ökning så som turbo eller kompressor eller tillsätande av medel.
    13 juli 2018 kl. 14:49:32
  • Cummins: Om vi då tar och lindar in hela systemet från grenrör till ända ut på avgasröret inkl ljudämpare. Då händer det nått. Motorn hade ca 350" grader och med en hastighet av 15/ms, med bandage så bevarar du värmen så vid myningen så är det ca 250" grader och en hastighet av 12/ms, det går lättare att trycka ut avgaserna vilket i sin tur ger mindre motstånd för avgasventil och i sin tur påverkar insugsventil, vilket ger bättre fyllnadsgrad, vilket ger ca 80-82% efektivitet på motorn. Så med andra ord så har du ökat effekten genom hela registret.
    13 juli 2018 kl. 14:46:35
  • Cummins: Nu tar vi en motor, 2000cc 100 hk på vevaxeln, motorn har en efektivitet av 75%,  motor temp 90" med en avgashastighet av 5/ms vid myningen och en tempratur av 40" vid myningen, avgashastigheten vid avgasventil är 350" och en hastighet av 15/ms. Av dom 100 hk som motor är på så går det åt ca 10 hk bara i ren förlust med att trycka ut avgaserna.
    13 juli 2018 kl. 14:38:14
  • Jupiter: Nu vet du inte vad du talar om. Så vi säger så.
    12 juli 2018 kl. 20:13:02
  • skogsbonne: man har ju inte bandage för att få hästar så vad spelar det för roll om ni kört maskiner i bänk? används för att slippa värmen på ett visst område
    12 juli 2018 kl. 19:18:07
  • Jupiter: En motor utgår man alltid från att den är varm, kalla gaser passar i andra avseenden.
    10 juli 2018 kl. 21:14:54
  • Jupiter: Vi har kört ett flertal racebilar i bänk där just bandage har testats, ingen skillnad what so ever. Däremot vill de som säljer skiten slå i folk att man får snabbare gasväxling om man sätter bandage.......
    10 juli 2018 kl. 21:13:56
  • Cummins: Jupiter nu tror jag att du ska utveckla dina hjärnceller. Tycker du ska läsa på ang kalla och varma gaser, och flödeshastighet.
    10 juli 2018 kl. 01:47:25
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme