..nu är det inget kul längre!! Det nya batteriet är sten dött,fick inte igång hjulingen när ja skulle hem från jobbet . 3 batterier sen februari när jag fick hem hjulingen..normalt eller? Jag bygla startrelät men inte ett liv...Fick läna ett Dinli orginalbatteri och då starta maskin direkt! Var är felet? Ger generatorn för mycket ström så batterit går sönder? Jordfel? Hjääälp!!!Busan
Citat från: Wikingen skrivet 27 april 2010 kl. 00:18:44Citat från: HADES skrivet 26 april 2010 kl. 13:56:409 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis.... MvhMen dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri.Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.
Citat från: HADES skrivet 26 april 2010 kl. 13:56:409 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis.... Mvh
9 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.
Citat från: HADES skrivet 27 april 2010 kl. 07:38:06Citat från: Wikingen skrivet 27 april 2010 kl. 00:18:44Citat från: HADES skrivet 26 april 2010 kl. 13:56:409 ggr av 10 som ett laddrelä eller cdi-box har pajat så har folk startat med kablar från bilbatteri,så jag avråder å det bestämdaste från att göra det.Kan du begrunna detta? Var ligger problemet i att kopla et bilbatteri med startkablar via maskinens eget batteri, så sant maskinens originalbatteri inte är kortslutad eller celler har dött? Man tilfør et 12-volts batteri 12 volt på en maskin som skal ha 12 volt inn... Jag har pysslat med stora och små maskiner i över 30 år, och har aldrig hatt problem med denna praksis.... MvhMen dom "maskinerna" har nog inte ett elsystem med kabelareor o elkomponenter som är anpassade för ett 20 amperes batteri.Dessutom räcker det med minsta lilla "spikning" för att bränna en cdi.Tro mig,jag lärde mig själv den dyra vägen. Vet man vad man håller på med o gör på helt rätt sätt så är det ingen större fara.Men de flesta har ingen större erfarenhet av att hantera startkablar o då är det väldigt dumt att lära sig på en atv.Ska man envisas med att hjälpstarta på det viset så skulle jag försöka komma åt direkt på startrelät istället för via elsystemet.I'ts a free world,men garantin på elkomponenter slutar gälla direkt när det kan bevisas att du som kund lekt med startkablar o misslyckats.Bytte generator på en maskin härom veckan där en lindning exploderat som följd av en bränd regulator.Kollade på batteriet o polerna var halvt bortsmälta.Vid förfrågan till kunden om hur det blivit så svarade han"det blev lite fel när brorsan skulla starta den med bilkablarna o dom tog i varandra av misstag".Det blev halvdyrt.Så du menar att en förbrukare t.ex startmotorn drar mer ampere bara för att man sätter i ett större batteri med mer amperetimmar. Det var det dummaste jag hört hört.Många som åker Canam sätter i bilbatteri med mycket högre amperetimmar annars blir dom utan ström när dom vinschar mycket vid t.ex plogning.Men jag håller med om att det blir större skador om man kortsluter ett batteri med mer ampere.Men jag vet några maskiner som brunnit upp på grund av kortis och det med orginalbatteriet.Gör man kortslutning så spelar det ingen roll hur litet eller stort batteri man har i maskinen.