Hej igen...!Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje 25-11-12 = 2150mm i omkrets25-9-12 = 2100mm i omkrets..//Lars
Citat från: larsno skrivet 18 februari 2010 kl. 19:21:06Hej igen...!Har mätt mina 27":re....lösa liggande på golvet med 0,3 bar i varje 25-11-12 = 2150mm i omkrets25-9-12 = 2100mm i omkrets..//Larslätt fixat!!2wd bromsa och bränn lite däck till våren så du får ner dom sista 5 cm....
Citat från: LAHA skrivet 17 februari 2010 kl. 17:59:20Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....oh nej! ökar du däcktrycket så blir däcket "högre" på min syns de mycket...fälgar, däck, däcktryck och vikten spelar stor roll två tum smalare däck kräver juh två tum smalare fälgar...samma sak lika breda däck kräver lika breda fälgar...
Rullningsomkretsen måste väl ändå vara konstant oavsett viktfördelning och lufttryck, eller det är kanske ballongdäck utan stål/textilkord....
Hej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)
CiteraHej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.
Citat från: Rickard Marklund skrivet 19 februari 2010 kl. 10:22:45CiteraHej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.
Citat från: larsno skrivet 19 februari 2010 kl. 15:10:21Citat från: Rickard Marklund skrivet 19 februari 2010 kl. 10:22:45CiteraHej...!Är också nyfiken på detta ...Provade att hissa upp min och la i fyrhjuls-driften höll i det ena framhjulet samtidigt som jag snurrade på bakhjulen...började med ventilerna stående rakt upp..vid två bakhjulsvarv så hade framhjulet snurrat ca 10 min längre så enligt min test så snurrar framhjulen något snabbare på can-am...(dock ej vetenskapligt)OM man hissar upp båda framhjulen så kan det ena stå still (beroende på vilken typ av diff du har) och det andra snurra fortare, eller i vart fall kan de snurra med olika hastighet.För att se exakt utväxling i denna typ av test måste du nog räkna varven på alla fyra hjul, i vart fall så länge du inte har en helt mekanisk diff runtom.Med viscokoppling får man säkert en liten annan hastighet på ena framhjulet än på det andra, även om de snurrar åt samma håll.Med en enkel diff så kan det ena framhjulet snurra bakåt när det andra snurrar framåt.I allt vesäntligt håller jag med esso, det är lufttrycket som avgör höjden på däcken (om tum-måttet är detsamma) och i fallet med min Can-Am skillde det nog minst 3 cm på höjden innan jag justerade lufttrycket, som det nu ser ut bör jag ha över 0.5 bar fram och under 0.3 bar bak för att de skall bli någorlunda lika stora...En betydande skillnad i väghållning erhölls när jag justerade lufttrycket, till det bättre alltså.Märkväl att jag höll i höger fram och snurrade på höger bak och mej veterligen så finns ingen mellandiff så vänster fram bör ju ha direktdrift med bak så länge högra står helt still.Ja det var väl för tur att du inte höll i höger fram och vänster bak Ta nu och lugna ner dej lite, det är fler än jag som ser att du spårat ur.