Förklara för en novis i atv-plogsammanhang; vad är det för nackdel med en dragbalk till kulan?
Citat från: AtvNerd skrivet 4 januari 2010 kl. 00:09:03men om man gör nåt sånt här !Och sätter på frontbumpern igen så håller den i lite.Plus att belastningen blir från "gångjärnet" med tapp snett uppåt mot hasplåten, typ mot hjulcentrum.bara en tanke, det blir lättare att modifiera när man drar igång.en enkel mod. på befintlig plogram..HAHA vilken illustration.
men om man gör nåt sånt här !Och sätter på frontbumpern igen så håller den i lite.Plus att belastningen blir från "gångjärnet" med tapp snett uppåt mot hasplåten, typ mot hjulcentrum.bara en tanke, det blir lättare att modifiera när man drar igång.en enkel mod. på befintlig plogram..
Hej här kommer även en liten filmsnutt på mitt snöbladsprojekt i fall någon vill titta Funkar bra faktiskt har skuffat upp höga snöhögar så det verkar hålla Jag ska även fixa till ett slitstål på det. [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fNq5mf4cA2I[/youtube]
På köpeplogar lyfter man ju inte balken. Balken under är bara ett fäste för plogen som sen är ledad i balken. Inget som minskar lyfthöjden.Sen kör man ju inte terräng med plogen monterad så fastkörningsrisken är ganska liten.På min plog bara hänger man på den fram och sen sätter fast balken på kulan där bak.Enkelt och snabbt monterat. Ser inga nackdelar med det förutom viktökningen.
den konstruktionen har jag bara sett på ett bygge (hemma bygge) plus det som finns tidigare i denna tråd, och visst på det sättet så får du ju en sjuhelsikes lyfthöjd och det är ju som sagts bra.