Jag har byggt ett eget blad å jag gjorde 160cm brett å jag tycker det är lite lite, ska göra ett nytt bredare blad 170cm blir lagom åt mig iaf. Kom rätt mycket snö i vintras hade inga problem å ploga. Vinkeln på bladet mot marken är nästan 90 grader 85 86 grader om jag ska gissa. I år blir det ett blad med elektrisk vridning av hemma gjord modell.
Citat från: Joooell skrivet 11 oktober 2009 kl. 17:35:31Citat från: Atvfreak skrivet 10 oktober 2009 kl. 18:54:36Tjena jag lånar tråden lite.Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller. Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.Funkade fint om man bara hade lite fart:)Kom på en sak, behövde du fart för att den skulle orka eller för att den slirade?
Citat från: Atvfreak skrivet 10 oktober 2009 kl. 18:54:36Tjena jag lånar tråden lite.Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller. Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.Funkade fint om man bara hade lite fart:)
Tjena jag lånar tråden lite.Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller.
Citat från: Atvfreak skrivet 11 oktober 2009 kl. 20:04:31Citat från: Joooell skrivet 11 oktober 2009 kl. 17:35:31Citat från: Atvfreak skrivet 10 oktober 2009 kl. 18:54:36Tjena jag lånar tråden lite.Jag har en liten fyrhjuling på ca 170kg med ca 12-13hk och 2wd och jag har fundeat på att bygga en plog till den. Men frågan är hur brett blad kan jag ha för att det ska funka? Kan jag ha ett blad på ca 1m som är lutat ca 25-35 grader? ska max ploga 15 cm snö och bor i uppsala området så det kommer inte så mkt snö heller. Vi plogade i alla fall med våran gamla yamaha 125, hemmabyggt 120 cm brett blad och enkla kedjor bak.Funkade fint om man bara hade lite fart:)Kom på en sak, behövde du fart för att den skulle orka eller för att den slirade?Mest för att den slirade hela tiden annars:)
Ingen som kan slänga upp lite mer bilder på hemmabyggen så att man kan få lite inspiration Gärna bilder så man ser hur ni har gjort konstruktionen