Är det den typen av diff som värmer en olja när ett hjul slirar så att detta på nåt sätt som jag inte vet hur börjar dra med det andra hjulet? Kanske nån som kan förklara?
Skall man tex åka precisionkörning bland klippblock osv så är inte de tidiga versionerna av Viscoloken att föredra... de låser när de andra hjulen snurrat ett varv typ, och då har man oftast slirat iväg eller grävt ner sig.Om man däremot åker på ställen där man kan hålla jämn gas så funkar det finfint, för när den väl låst håller den sig låst tills dess att gasen släpps efter.Från årsmodell -10 är den dock väldigt snabb, men redan -08 förbättrades kvickheten på bra.Har du "bytt namn"? Framhjulsdriften läggs i manuellt med en knapp på styret, och bak går det inte att få differential.Den är alltså alltid stum bak.Polaris är det enda märket med ett "Turf"-läge vilket innebär att man får en differentialfunktion som tillåter att innerhjulet i en kurva rullar en kortare sträcka än ytterhjulet.Polaris har på vissa modeller även ett system för automatisk inkoppling av framhjulsdriften vid motorbroms nedför en brant backe (ADC) vilket i många fall kan vara bra.Vid extremt nedförslut vill jag dock absolut inte ha någon som helst bromsverkan på framhjulen, dels för att kunna styra och dels för att inte riskera att maskinen tippar framlänges.
Ja jag har ADC på min 500 och det är ju helt suveränt i inte alltför extrema situationer men när det lutar nåt rent förjävligt vill man allt kontrollera maskinen själv. Det är ju iof bara å gasa lite så kopplas ADC:n ur men är det lite halt å kraftigt nerförslut kan det bli lite "knepigt" har jag märkt
Känns som vi glidit från ämnet, men:Har det inte varit problem med Polaris när man buskör?Att drivlinan tagit stryk. Tänker på just detta med Turf.