Lågväxel på tvåan eller trean har fungerat finfint för mig.
Har fem växlar fram på lågväxel och fem växlar fram på högväxel. Dock bara en bak, vilket iofs räcker.
TjaMin lilla erfarenhet säger iallafall med snöplogning att ta en med lite större motor, har snöplogningen på gatan här hemma.Först hadde jag en CF Moto allroad 500 som jag ploga med visst det funka bra, men sen när jag köpte en kawasaki 750 märkte jag skillnaden.Med kawan kunde jag butta iväg snöhögar och kanter utan några större problem men med CF:n måsta man oftas backa tillbaka och ta fart.Iofs så har det varigt en extremvinter i år. Sen vet jag inte om det beror på hur fyrhjulsdriften funkar på bägge maskinerna eller om det är andra saker som spelar in.Men kawan är riktigt bra för snöskottning, nästan så att mitt blad på 150 cm är alldels för litet skulle kunna hänga på ett större utan problem.Så jag tycker nog att ta hellre lite större maskin än du köper för klent. Då är du säkrare för framtida bruk åsså om du skulle behöva mer kraft.
Citat från: Grönis skrivet 12 mars 2010 kl. 07:50:04TjaMin lilla erfarenhet säger iallafall med snöplogning att ta en med lite större motor, har snöplogningen på gatan här hemma.Först hadde jag en CF Moto allroad 500 som jag ploga med visst det funka bra, men sen när jag köpte en kawasaki 750 märkte jag skillnaden.Med kawan kunde jag butta iväg snöhögar och kanter utan några större problem men med CF:n måsta man oftas backa tillbaka och ta fart.Iofs så har det varigt en extremvinter i år. Sen vet jag inte om det beror på hur fyrhjulsdriften funkar på bägge maskinerna eller om det är andra saker som spelar in.Men kawan är riktigt bra för snöskottning, nästan så att mitt blad på 150 cm är alldels för litet skulle kunna hänga på ett större utan problem.Så jag tycker nog att ta hellre lite större maskin än du köper för klent. Då är du säkrare för framtida bruk åsså om du skulle behöva mer kraft.Du tror inte det sitter mer i vikten än i effekten? har jämfört min gås med morbrors arctic 650 nånting, som är bra mycket tyngre, och tycker det känns som om det är vikten det skiljer på.Goesen har inte för lite effekt för plogning av snövallar, den tappar ju fäste, även med piggkätting. likaså arcticen, men det krävs lite större högar. Det problem jag har med plogning är att plogbladet "löser ut" för lätt. fjädrarna är spännda allt som går, men bladet viker fram sig på tok för lätt.Det är klart, kör man cf/goes ostrypt är den på tok för klen, men utan strypning så räcker de 34 hästarna eller vad det nu är riktigt bra. Den stora skillnaden mellan morbrors twin och min enstånka är ju motorkaraktären, dels låter twinen otroligt mycket roligare, och dels har den en myyyyycket mer explosiv motorkaraktär. mycket mera vrid just för att det är en twin. Dock känns goesen trevligare i skogsterräng just för att den inte är så explosiv utan mjukare i karaktären. Min morbror håller med. Det har ju med körteknik att göra iof.Skulle själv vilja ha en canam outlander 800, men det är för mycket pengar det handlar om.Blev en goes och jag är helnöjd. plogar, drar hem ved/virke ur skogen, dels med timmervagn, och dels tar jag ned höga stubbar och kör hem med vanligt släp.(ett gammalt höglastarsläp från 58) i skogen, inga problem att dra alls. det är ju det som lågväxeln är till för.