ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 ... 4 [5] 6  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Frågor ang Suzuki LT-F4WD  (läst 59505 gånger)

Utloggad K-andersson

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
K-andersson
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #48 skrivet: 24 juli 2012 kl. 12:38:13 »
En fråga till, vars kan man få tag i nya oljefilter/luftfilter till denna maskin helst i sverige  ()p

MVH//Andersson
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #49 skrivet: 26 juli 2012 kl. 00:30:22 »
Hej igen.

Jag har köpt alla mina delar hos en Suzuki MC återförsäljare.

Oljefiltret är inte dyrt.
Se till att få med båda Oringarna. Stora och lilla.

Luftfiltret har jag bara tvättat och inoljat.

Jag skrev fel om kopplingarna.
Det är lamellkorgen som är "justerbar", och INTE slungkopplingen.

Micke.
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad K-andersson

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
K-andersson
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #50 skrivet: 28 juli 2012 kl. 09:53:10 »
Hej alla glada, nu har renoverings arbetet tagit fart på allvar.
tog isär motorn igår för att byta kolvringar, var LITE mer jobb än jag tänkt fick ta bort all plast/styre etc för att få ur tanken för att kunna lyfta bort cylinder.

Problemet uppkom när jag skulle börja lyfta cylindern så öppnade jag ventilkåpan och upptäckte att kamdrevet är helt slut och kedjan har snurrat på det.
Har ett nytt kamdrev och kedja som följde med gudskelov.

Nu till problemet. hur ska kamkedjan vara kuggad i förhållande till drevet?
Och vars ser jag timinginställningarna mot veven?
Tog bort magnapull/motorkåpa/stator men får fan inte lös svänghjulet och bakom det sitter det ännu ett drev? Hur jäkla långt in i motorn måste jag komma?
Behöver som sagt veta hur jag ska ställa in timingen så man inte skrotar motorn vid uppstart..

Sedan undrar jag om det ska fyllas olika oljor i allt?
Hittade bara en påfyllningsplugg längst bak som det står 10w40 på. men även fast jag tömt ur all olja kom det säkert 2 liter till när jag tog bort vänstra motorkåpan?

Vars ska jag fylla vilken olja? Har köpt 6liter motorcykelolja för våtlammell koppling men sedan då?

Ursäkta de många frågorna, har beställt en clymers bok men ej hunnit komma ännu så snabba svar uppskattas då jag står med motorn i delar just nu å vill gärna få ihop den innan jag tappar bort något :)

Tusen tack på förhand MVH//Andersson
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad K-andersson

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
K-andersson
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #51 skrivet: 28 juli 2012 kl. 16:58:29 »
Fått lös allt nu och hittat vars kamdrevet på veven sitter. men inget timing märke överhuvudtaget :S ?
Hur fasen ska det då ställas in?
Någon som vet hur man ställer vevaxeln i förhållande till kamaxeln så man får kedjan rätt.

MVH//Andersson
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Thullen

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 2
  • Kön: Man
    • Visa profil
Thullen
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #52 skrivet: 30 juli 2012 kl. 20:33:05 »
Finns ett märke på svänghjulet som man ska se då man skruvar ut pluggen i vevhuset bredvid cylinderfoten.
Detta märke samt ett T ska synas i hålet.
Kammen ska då stå med markeringen på änden vid kamdrevet parallellt med anläggningsytan för ventilkåpan.
Stiftet på kammen som går in i drevet skall vara nästan rätt upp.
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh. Thullen

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #53 skrivet: 30 juli 2012 kl. 22:45:33 »
Hej igen.

Du fyller motoroljan i påfyllningen bak.
Nivån ser du i glaset på vänster sida, framför bakhjulet.
Viktigt att maskinen står plant.


Du har bara olja i motorn, framdiffen, och så klart bromsoljan.
Mer är det inte.

Jag minns inte att jag behövde ta bort tanken, för att få av cylindern. (???)

Det kanske vore ide att byta spännare till kamkedjan också när allt ändå är rivet?

Micke.

Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad K-andersson

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
K-andersson
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #54 skrivet: 1 augusti 2012 kl. 18:21:33 »
Fått ihop allting men ingen komp alls i maskinen.. misstänker att jag gjorde tabben att ställa in timingen med kolven i undre dödläge istället för övre.
Så ska kolla på det nu ikväll återkommer med svar.

MVH//Andersson
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad K-andersson

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 5
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
K-andersson
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #55 skrivet: 4 augusti 2012 kl. 13:43:53 »
Its Alive! fick äntligen igång den igen men skallrar rejält från kamkedjan tror tyvär spännaren är tvärslut..
Vars kan man få tag i ny kamkedja/spännare och dom där plastskenorna som kedjan glider efter?
Samt bakre bromsbelägg? Fått tag i nya till framvagnen men ej till bakbromsen och den är tyvär tvärslut..

MVH//Andersson
Anmäl till moderator   Loggat

Magnus L

  • Gäst
Magnus L
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #56 skrivet: 4 oktober 2012 kl. 21:57:00 »
En uppdatering på följetongen som fortsätter i all evighet:
Fick tag i rätt repair-kit för förgasaren via Ebay, Bytte men det blev ingen skillnad. Mixtrade med lite annat smått och gott. Nu har den varit på märkesverkstaden i en månad men de har inte imponerat. Jag har lånat ut rep.handboken till dem. De säger sig ha konstaterat att det inte är något fel på bränsletillförseln. Däremot mätte de upp konstiga värden från CDI-boxen, som inter överensstämmer med intervallen i rep-handboken, så jag fick rådet att skaffa en ny sådan. Jag köpte en på Ebay, monterade den men eländet går lika illa. De säger nu att värdena på den nya CDI-boxen är lika fel som den gamla. För mig verkar det osannolikt att bägge CDI-boxarna ska ha samma fel och dessutom brukar väl fel på CDI-boxar innebära att maskinen är stendöd? De säger nu även att det är ett värde från magneten som är felaktigt, så just nu är teorin att magneten behöver bytas. Det är dock en ganska dyrbar reparation, åtminstone om märkesverkstaden ska göra åtgärden. Skulle behöva en tvillingmaskin för att mäta upp värden, eller låna komponenter. Är det någon som vet om något ekipage i närheten av Östersund?
Citat från: Magnus L skrivet  2 juni 2012 kl. 08:46:19
Hej, Jag har en Suzuki Quad -86 i mkt bra skick, endast 161 mil.
Dock har jag fått motorproblem. Den går bra på tomgång och med lite gas men med mycket gas så stryper den sig, hackar och smäller. Ibland skjuter den iväg och går bra men när man släpper gaspådraget och gasar igen så blir det samma visa. Blir ingen skillnad med choke.
Har nu dels skruvat på egen hand, och dels haft den på verkstad. Men felet är fortfarande inte identifierat.
Vad som gjorts:
- Tvättat luftfilter, även provat köra utan filter
- Plockat isär förgasaren flera gånger, allt ser bra ut.
- Tömt tanken och rengjort filtren vid bränslekran
- Rivit bränslepumpen. Ser OK ut.
- Kört med provisorisk bränsletank, dvs kopplat bort ordinarie bränsleslang och kört med plastflaska i handen
- Kollat vacuumslangen och avrinningsslangen
- Bytt olja och säkerställt att det inte är för mycket olja
- Kompprov bra
- Ventilerna ser bra ut
- Kammen ser bra ut, inget slitage
- Plockat bort och provat köra med bara krök, ingen skillnad
- Bytt tändstift
- Provat med annan tändspole inkl tändkabel o tändhatt (från moped) ingen skillnad
- Mätt upp värdena med mätinstrument på alla kabelkombinationer vid CDI-boxen, allt ligger i rätt intervall.
- Mätt upp värdena i kablarna från magneten, också korrekt.

Vad göra nu? Funderar på att:
- Skruva bort kröken. Känns osannolikt men det skulle kunna vara något som sitter i den.
- Köpa ett repair-kit för förgasaren.
- Hitta delar att byta ut mot, t ex förgasare, tändspole, CDI-box. Men var hittar man en förgasare?
- Sälja eländet, men den är i närmast perfekt skick i övrigt...

Hoppas att någon kan komma med vettiga förslag!
Anmäl till moderator   Loggat

Magnus L

  • Gäst
Magnus L
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #57 skrivet: 27 april 2013 kl. 17:41:37 »
Dags att uppdatera. Ett problem löst, men ett annat problem kvarstår:
Hade alltså maskinen på tre olika verkstäder under 2012. Till slut lämnade jag den till Fordonsgymnasiet, vilka tog sig an maskinen rejält. De lånade in en likadan och provade genom att byta delar fram och tillbaka. När de inte hittat något skruvade de bort toppen och kollade. Då visade det sig att kamkedjan låg fel. Det var alltså den proffsverkstad som tidigare öppnat toppen som gjort ett misstag. Med detta tillrättat går maskinen som ett skott, jag blev rörd till tårar och det blev mycket fikabröd för gymnasieeleverna.
Det här blev gjort under smällkalla vintern och motorn blev aldrig riktigt varmkörd. Det är först nu som jag provat den ordentligt och då visar det sig att den går som den ska i 5-7 minuter, dvs tills den blir varm, men då tappar den plötsligt kraft. Och jag menar plötsligt - Jag ligger och pressar i 50 blås på vägen och den tappar genast kraften ner till kanske 30 blås, vill liksom inte varva ur. Och så förblir den tills den kallnat då man kan göra om samma visa. Tändstiftet blir sotigt.
Vad beror det här på? Är det bränsletillförseln eller är det tändningen? Jag har ju meckat med det mesta tidigare (se tidigare i tråden) så det är väl bara att börja om..., men vad tror ni Det enda som inte blev testat förra året var att byta magneten. Kan magneten orsaka detta problem?
 
 
Anmäl till moderator   Loggat

Morten Speyer

  • Gäst
Morten Speyer
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #58 skrivet: 2 januari 2019 kl. 12:18:24 »
Citat från: Magnus L skrivet 27 april 2013 kl. 17:41:37
Dags att uppdatera. Ett problem löst, men ett annat problem kvarstår:
Hade alltså maskinen på tre olika verkstäder under 2012. Till slut lämnade jag den till Fordonsgymnasiet, vilka tog sig an maskinen rejält. De lånade in en likadan och provade genom att byta delar fram och tillbaka. När de inte hittat något skruvade de bort toppen och kollade. Då visade det sig att kamkedjan låg fel. Det var alltså den proffsverkstad som tidigare öppnat toppen som gjort ett misstag. Med detta tillrättat går maskinen som ett skott, jag blev rörd till tårar och det blev mycket fikabröd för gymnasieeleverna.
Det här blev gjort under smällkalla vintern och motorn blev aldrig riktigt varmkörd. Det är först nu som jag provat den ordentligt och då visar det sig att den går som den ska i 5-7 minuter, dvs tills den blir varm, men då tappar den plötsligt kraft. Och jag menar plötsligt - Jag ligger och pressar i 50 blås på vägen och den tappar genast kraften ner till kanske 30 blås, vill liksom inte varva ur. Och så förblir den tills den kallnat då man kan göra om samma visa. Tändstiftet blir sotigt.
Vad beror det här på? Är det bränsletillförseln eller är det tändningen? Jag har ju meckat med det mesta tidigare (se tidigare i tråden) så det är väl bara att börja om..., men vad tror ni Det enda som inte blev testat förra året var att byta magneten. Kan magneten orsaka detta problem?

Hej Magnus
Fick du nånsin löst problemet?
Jag har nemlig precist samma problem :/
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ergu74

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ergu74
SV: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
« Svar #59 skrivet: 27 januari 2019 kl. 13:06:20 »
Bär det blir kallt ute får jag problem med backväxeln. Jag kan inte lägga i backen förrän motorn/växellådan har blivit lite varmare. När den väl lossnar och ger med sig så är det inga problem.
Vet någon vad det kan bero på? Kan inte se något fel på wire eller spakställ.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 ... 4 [5] 6  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Frågor ang Suzuki LT-F4WD
 


Online just nu.

588 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 636. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info