Har nog kommit in vatten i reläet. Om det har kommit succsesivt är det troligen så. Du kan testa att knacka på reläet med tex baksidan på en skruvmejsel eller liknande samtidigt som du håller inne startknappen. Det kan ha blivit rost på kontakt ytorna inne i reläet. Testa annars med lite rostlösare och låt det verka över natten. Lycka till!
Det händer ibland när jag skall starta hjulingen att startrelä endast klapprar/smattrar jag trodde tidigare på att det berodde pådåligt batteri/dåligt laddat så jag började kontrollera då jag har samma problem med mitt reservbatteri.Jag provade bägge batterierna och dom visade sig ha fullgod laddning, jag anslöt voltmätare på batteri och provstartade hjulingen, oftas går det bra men ibland händer det att startrelä klapprar/smattrar och samtidigt sjunker då spänningen påbatteriet till 9-10 volt (det är något skit som kortsluter eller drar massor av ström) avbryter jag då startförsöket och gör ett nytt försök så kan den starta utan problem.Det enda jag kan få för mig är att startmotorn står i något olämpligt läge och drar därför massor av ström, och självfallet så kommer då startrelä att klappra då reläspolen inte får tillräckligt med ström.Är det någon mer som råkat ut för detta och har några tips vad det kan vara för fel?Vill även nämna för dom som inte uppmärksammat det att det sitter en säkring tillsammans med startrelät på 20 amp som tydligen är någon form av huvudsäkring, den kunde nog ha fått en bättre placering för går den säkringen är hjulingen heldöd
Håller med iggesund... jag hade samma fel ...på min så hade en av fjädrarna som håller kolen på startmotor gått av och kortslöt mot locket.. öppna startmotorn och kolla noga så har du nog felet där../TeSe