Citat från: Narmasil skrivet 15 januari 2009 kl. 22:14:32har inte kollat så noga på turbo raptorn men varför finns det ett plenum över huvud taget? den är ju 1 cyl ?. kan man inte bara köra ett rör rakt in i trotteln ?Jag är inte så insatt i sånt här... men var sitter trotteln på en sprutmaskin?
har inte kollat så noga på turbo raptorn men varför finns det ett plenum över huvud taget? den är ju 1 cyl ?. kan man inte bara köra ett rör rakt in i trotteln ?
Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godset
som sagt, dahlbäck har haft några burkar som de har behövat svetsas om, nuförtiden så är dom tydligen bättre gjorda! dock så berättade Viktor på dahlbäck att dom kommer ut med en ny styrenhet om cirka en månad som ska ge cirka 15hp mer och tydligen ett mkt bättre register!anyways, "burken" är skickad till dahlbäck, ska bli kul att testa den sen när den går som den skall!tack alla för hjälpen och framförallt Aluwabel som hjälpt mig via tele! tack som fan
Citat från: shivaxl skrivet 16 januari 2009 kl. 06:25:25Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godsettack för tipset, Linda it is!
Citat från: Brooklyn skrivet 16 januari 2009 kl. 08:16:33Citat från: shivaxl skrivet 16 januari 2009 kl. 06:25:25Pleniumet är väl mest till för att jämna ut "luftpulsen" som blir av 1cyl, Desto större desto bättre, Lika så grenröret som helst ska lindas för att inte tappa för mycket energi genom godsettack för tipset, Linda it is!Tipset med vadå? Med linda menar jag avgastbadage
man lindar väl bara med avgasbandage för att förhindra att saker kring turbo/grenrör etc ska smälta saker som är i närheten? finns väl ingen fördel direkt med att så säga behålla energi'n inuti avgasröret eller?
Citat från: Narmasil skrivet 16 januari 2009 kl. 16:29:11man lindar väl bara med avgasbandage för att förhindra att saker kring turbo/grenrör etc ska smälta saker som är i närheten? finns väl ingen fördel direkt med att så säga behålla energi'n inuti avgasröret eller?vad beror effektökning av då?En liten effekt ökning kan fås på mycket trimmade motorer när man har avgasbandage. Inte enbart för att hålla borta värmeutvecklingen alltså.
jo iofs... men värmen är ju ingenstans där den gör nån nytta... den är ju på vägen UT ur motorn... borde ju bara göra nytta runt turbo'n om man nu har det