Citat från: shivaxl skrivet 11 november 2008 kl. 19:34:44Citat från: reetard skrivet 2 november 2008 kl. 20:23:57tack ska ni ha grabbar!Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. . Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker. Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?Inte på MC, Dock så har jag svetsat några grenrör till bil som spruckigt,Det viktiga är att fasa ur sprickan innan svetsning, Och ännu viktigare på gjutet matriel är att förvärma innan svets, När man har lagt svetsen så får det inte svalna för fort för då kryper svetsen ifrån gärnet, Ett sätt att få en järn nerkylning långsamt är att kasta det man svestat DIREKT ner i fin sand, täck allt också, Sanden gör så att värmen går ur långsammareMan kan även knacka (purra) svetsen efteråt så krymper man stålet när det är varmt, då minskar risken för att svetsen spricker när den kyls ner.I gjutjärn ska man svetsa korta sträckor och sen purra, fortsätt inte svetsa förän du kan hålla i svetsstället med handen.fogbered.Detta gäller kallsvetsning av gjutgods, om du inte har möjlighet att svetsa i ugn.Smart det där med sanden...
Citat från: reetard skrivet 2 november 2008 kl. 20:23:57tack ska ni ha grabbar!Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. . Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker. Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?Inte på MC, Dock så har jag svetsat några grenrör till bil som spruckigt,Det viktiga är att fasa ur sprickan innan svetsning, Och ännu viktigare på gjutet matriel är att förvärma innan svets, När man har lagt svetsen så får det inte svalna för fort för då kryper svetsen ifrån gärnet, Ett sätt att få en järn nerkylning långsamt är att kasta det man svestat DIREKT ner i fin sand, täck allt också, Sanden gör så att värmen går ur långsammare
tack ska ni ha grabbar!Det är ventilkåpan och inte topplocket. har tittat närmre på det nu pratade med en kompis förut som är utbildad svetsare och han trodde att det skulle gå att svetsa, han skulle ta med sig kåpan till skolan han gick på förut. . Även om det spricker upp senare så är det ju värt ett försök i alla fall. man får väl hålla koll och se så det inte spricker. Det borde ju inte vara så högt tryck där men det är väl mer för vibrationer som det ska hålla för.Nån som har hört talas om nån som har haft liknande problem?
Ja visst går det och det förbättrar saken. Med det område som är mer härdat försvinner inte ändå.
Många förslag ........ Men när det gäller alu så finns det en metod som inte kräver så mycket värme (hög värme är som sagt förstörande för all metall) och det är Alutite http://www.alutite-world.com/swe/bruks/index.htm När det gäller tig och reparations svetsning i aluminium så beror resultatet i stort sett bara på en sak och det är renheten i materialet. Det är här problemen alltid uppstår....... Som licens svetsare har man genom åren provat många olika sätt och metoder men i alu-rep... så föredrar jag alutite P.s ren alu är vit till färgen besserwisser varning här med kanske //Nonne
Har aldrig provat, men kanske kommer tillfälle.Man blir aldrig fullärd inom sånt här, det kommer nya grejer hela tiden, när jag började på firman så fanns det inte hälften av de grejer som finns nu.Tack för länken!
Går det att laga tex en spricka med Alulite, eller måste man öppna upp och göra rent?