ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Polaris Big Boss 6x6 1997
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Polaris Big Boss 6x6 1997  (läst 19346 gånger)

Utloggad DC

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
    • Visa profil
DC
Polaris Big Boss 6x6 1997
« skrivet: 13 september 2008 kl. 22:11:33 »
Hej Har en Big Boss 500cc 1997 Har ett fel Motorn varvar ej upp händer inget när man gasar Grenrör blir mycket hett. Jag har rengjort förgasare, kollat och justerat ventilspel, bytt tändstift rengjort luftfilter.. vad kan det vara för fel någon som har idé //DC



Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #1 skrivet: 13 september 2008 kl. 23:44:25 »
Det kan ju va nåt med tändningen.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #2 skrivet: 13 september 2008 kl. 23:56:19 »
Har du blåst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stål eller silvertråd brotschat igenom alla lågfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör?

Blåsa luft genom smådelarna i en förgasare brukar hjälpa 25% ungefär, och 0% mot ingrodda beläggningar och smuts i alla småkanaler.  

Har du kollat att förgasarmembranet är 100% helt och sitter korrekt monterat?

Sen tänkte jag på....hur mycket har hojen gått? Kamkedjesträckare, kedjesläpor osv är antagligen inte i bästa skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som små sotränder på luftspjället och på förgasarventurin´s väggar framför den)

Är det inte något jävelskap med membranet i förgasaren, så är det med största sannolikhet något tjall på ventilernas tätningsförmåga eller deras tider.

Varför jag påtalade kamkedjesträckare och kamkedjesläpor är för att dessa hunnit slitas på lite äldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar något kugg eller två. Det behöver nämligen inte innebära indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen får elakartade driftstörningar, så som att den inte går att varva upp och att grenröret blir väldigt varmt.
Alternativet är att ventilsätena behöver slipas in, också vanligt fel på maskiner som gått lite. De tätar inte som de ska pg.a beläggningar och annat på sätena och tjyvläcker, vilket också kan orsaka dylika driftstörningar.


Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag är att CDI/ECM har hakat upp sig på någon tändkurva, eller helt enkelt gått sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. Sådant kan också orsaka varm gång, då tändningen antingen kommer för tidigt eller för sent.
Kolla svänghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns på biltema. Med en sådan kan man även se om tändpulser uteblir när man försöker varva upp hojen. Då är det en ny CDI som gäller.
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad DC

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
    • Visa profil
DC
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #3 skrivet: 14 september 2008 kl. 12:31:00 »
Hej!! Tack för intressant svar..

Grejen är den att den har inte gått mer än cirka 100 mil Den har mest stått i ett kall garage i flera år nån liten sväng bara på somrarna.
Har haft lös förgasaren och monterat bort alla småmunstycken  det är bara tre stycken och en fjäderbelastad nålventil samt flottörventilen. Sänkt ner alltsammans, utom membranet (kollat att det är helt) i ett dieselbad. Förgasare med munstycken har stått i badet ett par dar . Därefter blåste jag rent med tryckluft och petat med ståltråd i alla hål och kanaler. Har även justerat ventilspelet, 0,15 mm  för ut och in på kall motor. När jag kollar gnistan så ser den svag ut och hoppar varannan gång från höger till vänster på elektroden. En annan grej är att alla lampor (utom kontrollampan för helljus brunnit. Är inte teorin om elfel intressantast ?.... har även misstänke om spänningsregulatorn . Jag satte en voltmätare på batteriet när den puttrade på tomgången Den gav utslaget 14 volt. Vore bra att få ett spänningsvärde vid full gas men som sagt den går inte att varva upp mer än till tomgångsvarv. Kan det vara så att den gett för hög spänning och bränt lamporna och till sist CDI,n??


Citat från: Edholm skrivet 13 september 2008 kl. 23:56:19
Har du blåst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stål eller silvertråd brotschat igenom alla lågfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör?

Blåsa luft genom smådelarna i en förgasare brukar hjälpa 25% ungefär, och 0% mot ingrodda beläggningar och smuts i alla småkanaler.  

Har du kollat att förgasarmembranet är 100% helt och sitter korrekt monterat?

Sen tänkte jag på....hur mycket har hojen gått? Kamkedjesträckare, kedjesläpor osv är antagligen inte i bästa skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som små sotränder på luftspjället och på förgasarventurin´s väggar framför den)

Är det inte något jävelskap med membranet i förgasaren, så är det med största sannolikhet något tjall på ventilernas tätningsförmåga eller deras tider.

Varför jag påtalade kamkedjesträckare och kamkedjesläpor är för att dessa hunnit slitas på lite äldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar något kugg eller två. Det behöver nämligen inte innebära indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen får elakartade driftstörningar, så som att den inte går att varva upp och att grenröret blir väldigt varmt.
Alternativet är att ventilsätena behöver slipas in, också vanligt fel på maskiner som gått lite. De tätar inte som de ska pg.a beläggningar och annat på sätena och tjyvläcker, vilket också kan orsaka dylika driftstörningar.


Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag är att CDI/ECM har hakat upp sig på någon tändkurva, eller helt enkelt gått sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. Sådant kan också orsaka varm gång, då tändningen antingen kommer för tidigt eller för sent.
Kolla svänghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns på biltema. Med en sådan kan man även se om tändpulser uteblir när man försöker varva upp hojen. Då är det en ny CDI som gäller.
« Senast ändrad: 14 september 2008 kl. 18:44:00 av DC »
Anmäl till moderator   Loggat

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #4 skrivet: 14 september 2008 kl. 23:26:40 »
Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stått ett par år. Cdin brukar funkar on off det blir sällan något i mellan.  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad DC

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
    • Visa profil
DC
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008 kl. 18:48:14 »
Ja, vi har ju alltså kört ca 20 mil med den i sommar och hunnit fylla på med bränsle - förresten kan bensin ruttna, tror nog inte det..



Citat från: Cummins skrivet 14 september 2008 kl. 23:26:40
Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stått ett par år. Cdin brukar funkar on off det blir sällan något i mellan.  :hmmm:
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Zerix

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Zerix
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #6 skrivet: 15 september 2008 kl. 21:22:19 »
Bensin kan inte ruttna, däremot bli gammal.
Det är bland annat oktanhalten som minskar när den inte står luft-tätt. :rtfm:

Medicinen mot det heter alltså: I med ny soppa 8)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad gurra-g

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2352
  • Total likes: 1
  • Kön: Man
    • Visa profil
gurra-g
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #7 skrivet: 15 september 2008 kl. 22:05:53 »
Butanet i bensinen försvinner, vilket sänker oktanet och
gör motorn svårstartad när den är kall.
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli får äver.

Cummins

  • Gäst
Cummins
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #8 skrivet: 16 september 2008 kl. 00:30:14 »
Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande. ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad DC

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
    • Visa profil
DC
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #9 skrivet: 17 september 2008 kl. 00:26:00 »
Har inte kollat så mycket mer.. Hur är det med CDI boxar när de går sönder ger de då någon gnista på tändstiftet övderhuvudtaget??

Citat från: Cummins skrivet 16 september 2008 kl. 00:30:14
Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande. ()p
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Edholm

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 220
  • Total likes: 1
    • Visa profil
Edholm
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #10 skrivet: 17 september 2008 kl. 14:19:01 »
Citat från: DC skrivet 17 september 2008 kl. 00:26:00
Har inte kollat så mycket mer.. Hur är det med CDI boxar när de går sönder ger de då någon gnista på tändstiftet övderhuvudtaget??

Citat från: Cummins skrivet 16 september 2008 kl. 00:30:14
Då har du kollat bensinen då, visst bensin kan bli gammal. Hur har det då gått i ditt sökande. ()p

Beror på...de kan vara väldigt oberäkneliga ibland. En standard CDI har ett antal tändkurvor inprogrammerade för olika varvtal, som bestämmer graden av förtändning (S.k Ignition Advance) Det finns te.x CDI´er där man kan välja bland flera kurvor. Men på en originalbox så är det förinställt för att funka med standardsoppa, olika väderlek osv. 

En CDI-box brukar lägga av helt när den går sönder, det är vad som vanligtvis händer.  Däremot så händer det ibland att boxen fortfarande fungerar och skickar tändsignal till tändspolen, men vid fel tillfälle. Vad som då hänt är att den kan ha hakat sig på kurvan för te.x höga varvtalsregistret, där den förställer tändningen något så att det anpassas för det höga varvet, så att den får fel tändning vid lägre varvtal. När motorn varvar upp och ner så växlar nämligen CDI´n mellan de olika tändkurvor den har, för att ge motorn optimal tändning hela tiden.  Detta ser man när man använder en stroboskoplampa, och riktar den mot markeringarna på svänghjulet, hur markeringarna tycks röra sig när man varvar upp och ner.

Jag råder dig att testa tändningen med en sådan. Leta upp inspektionshålet man använder när man te.x ställer ventiler, och koppla upp en sådan lampa på tändningen. På tomgång ska tändningen komma direkt på svänghjulsmarkeringen, och när man varvar upp så blixtrar testlampan tätare och ger nästan ett klart sken. Det blinkar dock fortfarande, och man ser på svänghjulsmärkningen hur CDI´n växlar mellan olika kurvor, när märkningen tycks flytta sig på svänghjulet. Det är dock tändsignalen som ändrar tidpunkt.   Om lampan "hackar" när motorn försöker varva upp, dvs att tändladdningar till stiftet uteblir, så är det CDI´n som bråkar.

Tänkte på det...har din hoj någon form av varvspärr på back eller diffspärr?  Sånt kan börja bråka om CDI`n har det inbyggt, eller om det finns en särskild box för det, så kan den också börja jävlas.
Anmäl till moderator   Loggat
Friskt kopplat är hälften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

D-C

  • Gäst
D-C
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2013 kl. 00:01:02 »
Felet är kamaxeln, utsliten efter endast 97 mil, fabrikationsfel, bytt kamaxel och vippor. Problem åtgärdat men efter 1 km färd small svänghjulet i tusen bitar,,, alltså Polaris världens skitgrejer....
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Polaris (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Polaris Big Boss 6x6 1997
 


Online just nu.

633 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 644. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info