Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Polaris Big Boss 6x6 1997  (lĂ€st 11838 gĂ„nger)

Utloggad DC

Polaris Big Boss 6x6 1997
« skrivet: 13 september 2008 kl. 22:11:33 »
Hej Har en Big Boss 500cc 1997 Har ett fel Motorn varvar ej upp hÀnder inget nÀr man gasar Grenrör blir mycket hett. Jag har rengjort förgasare, kollat och justerat ventilspel, bytt tÀndstift rengjort luftfilter.. vad kan det vara för fel nÄgon som har idé //DC




Utloggad gurra-g

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #1 skrivet: 13 september 2008 kl. 23:44:25 »
Det kan ju va nÄt med tÀndningen.
Dinli fÄr Àver.

Utloggad Edholm

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #2 skrivet: 13 september 2008 kl. 23:56:19 »
Har du blÄst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stÄl eller silvertrÄd brotschat igenom alla lÄgfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör?

BlĂ„sa luft genom smĂ„delarna i en förgasare brukar hjĂ€lpa 25% ungefĂ€r, och 0% mot ingrodda belĂ€ggningar och smuts i alla smĂ„kanaler.  

Har du kollat att förgasarmembranet Àr 100% helt och sitter korrekt monterat?

Sen tÀnkte jag pÄ....hur mycket har hojen gÄtt? KamkedjestrÀckare, kedjeslÀpor osv Àr antagligen inte i bÀsta skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som smÄ sotrÀnder pÄ luftspjÀllet och pÄ förgasarventurinŽs vÀggar framför den)

Är det inte nĂ„got jĂ€velskap med membranet i förgasaren, sĂ„ Ă€r det med största sannolikhet nĂ„got tjall pĂ„ ventilernas tĂ€tningsförmĂ„ga eller deras tider.

Varför jag pÄtalade kamkedjestrÀckare och kamkedjeslÀpor Àr för att dessa hunnit slitas pÄ lite Àldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar nÄgot kugg eller tvÄ. Det behöver nÀmligen inte innebÀra indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen fÄr elakartade driftstörningar, sÄ som att den inte gÄr att varva upp och att grenröret blir vÀldigt varmt.
Alternativet Àr att ventilsÀtena behöver slipas in, ocksÄ vanligt fel pÄ maskiner som gÄtt lite. De tÀtar inte som de ska pg.a belÀggningar och annat pÄ sÀtena och tjyvlÀcker, vilket ocksÄ kan orsaka dylika driftstörningar.


Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag Àr att CDI/ECM har hakat upp sig pÄ nÄgon tÀndkurva, eller helt enkelt gÄtt sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. SÄdant kan ocksÄ orsaka varm gÄng, dÄ tÀndningen antingen kommer för tidigt eller för sent.
Kolla svÀnghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns pÄ biltema. Med en sÄdan kan man Àven se om tÀndpulser uteblir nÀr man försöker varva upp hojen. DÄ Àr det en ny CDI som gÀller.
Friskt kopplat Àr hÀlften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

Utloggad DC

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #3 skrivet: 14 september 2008 kl. 12:31:00 »
Hej!! Tack för intressant svar..

Grejen Àr den att den har inte gÄtt mer Àn cirka 100 mil Den har mest stÄtt i ett kall garage i flera Är nÄn liten svÀng bara pÄ somrarna.
Har haft lös förgasaren och monterat bort alla smĂ„munstycken  det Ă€r bara tre stycken och en fjĂ€derbelastad nĂ„lventil samt flottörventilen. SĂ€nkt ner alltsammans, utom membranet (kollat att det Ă€r helt) i ett dieselbad. Förgasare med munstycken har stĂ„tt i badet ett par dar . DĂ€refter blĂ„ste jag rent med tryckluft och petat med stĂ„ltrĂ„d i alla hĂ„l och kanaler. Har Ă€ven justerat ventilspelet, 0,15 mm  för ut och in pĂ„ kall motor. NĂ€r jag kollar gnistan sĂ„ ser den svag ut och hoppar varannan gĂ„ng frĂ„n höger till vĂ€nster pĂ„ elektroden. En annan grej Ă€r att alla lampor (utom kontrollampan för helljus brunnit. Är inte teorin om elfel intressantast ?.... har Ă€ven misstĂ€nke om spĂ€nningsregulatorn . Jag satte en voltmĂ€tare pĂ„ batteriet nĂ€r den puttrade pĂ„ tomgĂ„ngen Den gav utslaget 14 volt. Vore bra att fĂ„ ett spĂ€nningsvĂ€rde vid full gas men som sagt den gĂ„r inte att varva upp mer Ă€n till tomgĂ„ngsvarv. Kan det vara sĂ„ att den gett för hög spĂ€nning och brĂ€nt lamporna och till sist CDI,n??


Har du blÄst rent förgasaren med tryckluft, eller fysiskt, medelst tunn stÄl eller silvertrÄd brotschat igenom alla lÄgfartsmunstycken, huvudmunstycken och emulsionsrör?

BlĂ„sa luft genom smĂ„delarna i en förgasare brukar hjĂ€lpa 25% ungefĂ€r, och 0% mot ingrodda belĂ€ggningar och smuts i alla smĂ„kanaler.  

Har du kollat att förgasarmembranet Àr 100% helt och sitter korrekt monterat?

Sen tÀnkte jag pÄ....hur mycket har hojen gÄtt? KamkedjestrÀckare, kedjeslÀpor osv Àr antagligen inte i bÀsta skick. Spottar insugsventilerna sot tillbaka mot förgasaren? (brukar synas som smÄ sotrÀnder pÄ luftspjÀllet och pÄ förgasarventurinŽs vÀggar framför den)

Är det inte nĂ„got jĂ€velskap med membranet i förgasaren, sĂ„ Ă€r det med största sannolikhet nĂ„got tjall pĂ„ ventilernas tĂ€tningsförmĂ„ga eller deras tider.

Varför jag pÄtalade kamkedjestrÀckare och kamkedjeslÀpor Àr för att dessa hunnit slitas pÄ lite Àldre maskiner, och kan orsaka att kamkedjan hoppar nÄgot kugg eller tvÄ. Det behöver nÀmligen inte innebÀra indirekt att ventilerna krockar med kolven, men maskinen fÄr elakartade driftstörningar, sÄ som att den inte gÄr att varva upp och att grenröret blir vÀldigt varmt.
Alternativet Àr att ventilsÀtena behöver slipas in, ocksÄ vanligt fel pÄ maskiner som gÄtt lite. De tÀtar inte som de ska pg.a belÀggningar och annat pÄ sÀtena och tjyvlÀcker, vilket ocksÄ kan orsaka dylika driftstörningar.


Det enda som kan strula efter tidigare framlagda förslag Àr att CDI/ECM har hakat upp sig pÄ nÄgon tÀndkurva, eller helt enkelt gÄtt sönder, men fortfarande fungerar bra nog för att maskinen ska starta. SÄdant kan ocksÄ orsaka varm gÄng, dÄ tÀndningen antingen kommer för tidigt eller för sent.
Kolla svÀnghjulsmarkeringar och dylikt med en stroboskoplampa.Finns pÄ biltema. Med en sÄdan kan man Àven se om tÀndpulser uteblir nÀr man försöker varva upp hojen. DÄ Àr det en ny CDI som gÀller.
« Senast Ă€ndrad: 14 september 2008 kl. 18:44:00 av DC »

Cummins

  • GĂ€st
Cummins
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #4 skrivet: 14 september 2008 kl. 23:26:40 »
Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stĂ„tt ett par Ă„r. Cdin brukar funkar on off det blir sĂ€llan nĂ„got i mellan.  :hmmm:

Utloggad DC

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008 kl. 18:48:14 »
Ja, vi har ju alltsÄ kört ca 20 mil med den i sommar och hunnit fylla pÄ med brÀnsle - förresten kan bensin ruttna, tror nog inte det..



Tjena, har du sniffat i tanken om du har rutten bensin eftersom den hade stĂ„tt ett par Ă„r. Cdin brukar funkar on off det blir sĂ€llan nĂ„got i mellan.  :hmmm:

Utloggad Zerix

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #6 skrivet: 15 september 2008 kl. 21:22:19 »
Bensin kan inte ruttna, dÀremot bli gammal.
Det Àr bland annat oktanhalten som minskar nÀr den inte stÄr luft-tÀtt. :rtfm:

Medicinen mot det heter alltsÄ: I med ny soppa 8)

Utloggad gurra-g

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #7 skrivet: 15 september 2008 kl. 22:05:53 »
Butanet i bensinen försvinner, vilket sÀnker oktanet och
gör motorn svÄrstartad nÀr den Àr kall.
Dinli fÄr Àver.

Cummins

  • GĂ€st
Cummins
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #8 skrivet: 16 september 2008 kl. 00:30:14 »
DÄ har du kollat bensinen dÄ, visst bensin kan bli gammal. Hur har det dÄ gÄtt i ditt sökande. ()p

Utloggad DC

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #9 skrivet: 17 september 2008 kl. 00:26:00 »
Har inte kollat sÄ mycket mer.. Hur Àr det med CDI boxar nÀr de gÄr sönder ger de dÄ nÄgon gnista pÄ tÀndstiftet övderhuvudtaget??

DÄ har du kollat bensinen dÄ, visst bensin kan bli gammal. Hur har det dÄ gÄtt i ditt sökande. ()p

Utloggad Edholm

SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #10 skrivet: 17 september 2008 kl. 14:19:01 »
Har inte kollat sÄ mycket mer.. Hur Àr det med CDI boxar nÀr de gÄr sönder ger de dÄ nÄgon gnista pÄ tÀndstiftet övderhuvudtaget??

DÄ har du kollat bensinen dÄ, visst bensin kan bli gammal. Hur har det dÄ gÄtt i ditt sökande. ()p

Beror pĂ„...de kan vara vĂ€ldigt oberĂ€kneliga ibland. En standard CDI har ett antal tĂ€ndkurvor inprogrammerade för olika varvtal, som bestĂ€mmer graden av förtĂ€ndning (S.k Ignition Advance) Det finns te.x CDIÂŽer dĂ€r man kan vĂ€lja bland flera kurvor. Men pĂ„ en originalbox sĂ„ Ă€r det förinstĂ€llt för att funka med standardsoppa, olika vĂ€derlek osv. 

En CDI-box brukar lĂ€gga av helt nĂ€r den gĂ„r sönder, det Ă€r vad som vanligtvis hĂ€nder.  DĂ€remot sĂ„ hĂ€nder det ibland att boxen fortfarande fungerar och skickar tĂ€ndsignal till tĂ€ndspolen, men vid fel tillfĂ€lle. Vad som dĂ„ hĂ€nt Ă€r att den kan ha hakat sig pĂ„ kurvan för te.x höga varvtalsregistret, dĂ€r den förstĂ€ller tĂ€ndningen nĂ„got sĂ„ att det anpassas för det höga varvet, sĂ„ att den fĂ„r fel tĂ€ndning vid lĂ€gre varvtal. NĂ€r motorn varvar upp och ner sĂ„ vĂ€xlar nĂ€mligen CDIÂŽn mellan de olika tĂ€ndkurvor den har, för att ge motorn optimal tĂ€ndning hela tiden.  Detta ser man nĂ€r man anvĂ€nder en stroboskoplampa, och riktar den mot markeringarna pĂ„ svĂ€nghjulet, hur markeringarna tycks röra sig nĂ€r man varvar upp och ner.

Jag rĂ„der dig att testa tĂ€ndningen med en sĂ„dan. Leta upp inspektionshĂ„let man anvĂ€nder nĂ€r man te.x stĂ€ller ventiler, och koppla upp en sĂ„dan lampa pĂ„ tĂ€ndningen. PĂ„ tomgĂ„ng ska tĂ€ndningen komma direkt pĂ„ svĂ€nghjulsmarkeringen, och nĂ€r man varvar upp sĂ„ blixtrar testlampan tĂ€tare och ger nĂ€stan ett klart sken. Det blinkar dock fortfarande, och man ser pĂ„ svĂ€nghjulsmĂ€rkningen hur CDIÂŽn vĂ€xlar mellan olika kurvor, nĂ€r mĂ€rkningen tycks flytta sig pĂ„ svĂ€nghjulet. Det Ă€r dock tĂ€ndsignalen som Ă€ndrar tidpunkt.   Om lampan "hackar" nĂ€r motorn försöker varva upp, dvs att tĂ€ndladdningar till stiftet uteblir, sĂ„ Ă€r det CDIÂŽn som brĂ„kar.

TĂ€nkte pĂ„ det...har din hoj nĂ„gon form av varvspĂ€rr pĂ„ back eller diffspĂ€rr?  SĂ„nt kan börja brĂ„ka om CDI`n har det inbyggt, eller om det finns en sĂ€rskild box för det, sĂ„ kan den ocksĂ„ börja jĂ€vlas.
Friskt kopplat Àr hÀlften brunnet"

CF Moto Allroad 500 Wide ITP Edition

Dinli DMX 450 -06 (brorsans nu)

D-C

  • GĂ€st
D-C
SV: Polaris Big Boss 6x6 1997
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2013 kl. 00:01:02 »
Felet Àr kamaxeln, utsliten efter endast 97 mil, fabrikationsfel, bytt kamaxel och vippor. Problem ÄtgÀrdat men efter 1 km fÀrd small svÀnghjulet i tusen bitar,,, alltsÄ Polaris vÀrldens skitgrejer....

 


Online just nu.

86 gÀster, 2 anvÀndare (0 dolda)
Users active in past minutes:
gixxsu, Tomterna,
Flest online idag: 93. Flest online nÄgonsin: 1238 (15 januari 2020 kl. 09:22:12)

* CHATT

Refresh History
  • InlĂ€gg hĂ€r försvinner efter nĂ„gra dar.
  • Sandeen: Hfm avgas och box köpes
    20 september 2020 kl. 12:53:16
  • Högdahl: Nja du kan ju söka i gruppen efter inlĂ€gg men förstĂ„r vad du menar
    18 september 2020 kl. 16:28:55
  • H.Hansen: Tror forum kommer att fĂ„ en Ă„teruppsving. FB sina sidor Ă€r ju inte sökbara pĂ„ samma sĂ€tt som ett forum. SvĂ„rt att hitta kategorier och liknade. DĂ€r vinner forumen. Folk tröttnar pĂ„ FB sitt dĂ„liga utbud och letar sej tillbaka. Chatten Ă€r svĂ„rare det innebĂ€r att folk Ă€r inloggade och lĂ€ser konstant samt svarar. Ser fĂ„ den trenden pĂ„ andra forum dĂ€r jag Ă€r aktiv.
    18 september 2020 kl. 08:06:11
  • Högdahl: Ja mĂ„nga Ă€r pĂ„ facebook pga aktiviteten och utbudet av massa olika grupper/sidor
    7 september 2020 kl. 19:15:40
  • Rickard Marklund: Mmm, synd att aktiviteten Ă€r sĂ„ lĂ„g, men jag försöker i alla fall göra vad jag kan för att forumet skall fungera sĂ„ bra som möjligt. Senaste mĂ„naderna har vi gjort en stor satsning pĂ„ att öka anvĂ€ndbarheten pĂ„ mobiltelefoner, och snabbat upp forumet rejĂ€lt. KĂ€nns inte som att jag kan göra sĂ„ mycket mer. Tror att mĂ„nga som Ă€r aktiva har skapat grupper pĂ„ facebook dĂ€r de gör upp om körningar och sĂ„nt utan att det blir publikt...
    5 september 2020 kl. 12:57:50
  • Angry Chaplin: TrĂ„kigt som fan
    4 september 2020 kl. 01:08:46
  • Angry Chaplin: Det kĂ€nns att atvforum dog
    4 september 2020 kl. 01:07:52
  • Vian Senior: Hvordan byte bremseklosser pĂ„ parkbrems cf 500 ?
    18 augusti 2020 kl. 09:53:00
  • tatto9709: Har en polaris outlow 500 skulle behöva en begagnad elmatta till den sĂ„ Ă€r det nĂ„gon hĂ€r som vet eller hört nĂ„got kan dom gĂ€rna fĂ„ höra av dig till mej
    13 augusti 2020 kl. 19:24:39
  • Hermansson14: Hej! Jag har en Suzuki lt-f eiger 400 4x4. Det jag funderar pĂ„ Ă€r om förra Ă€garen har varit pĂ„ och stĂ€llt kamaxeln fel. Problemet Ă€r dĂ„ att det inte kommer nĂ„gon sopp till tĂ€ndstiftet. Jag har fin gnista och fĂ„r sopp in i flottörskĂ„len. ”Har gjort rent alla munstycken med tryckluft”. Jag lossade ventilkĂ„pan hĂ€romdagen och tĂ€nkte kolla pĂ„ kammen och kolla sĂ„ att den stĂ„r rĂ€tt men det som kan vara Ă€r att den kan stĂ„ 180 grader fel? Jag tĂ€nker dĂ„ om det kan vara att den öppnar insugventilerna och avgasventilerna fel? Vad tror ni? Mvh Christoffer
    7 augusti 2020 kl. 20:48:04
  • Sotarn: NĂ„gon som vet bra skogsvĂ€gar att köra i BĂ„lsta?
    19 juli 2020 kl. 19:53:04
  • jea40: hur justerar man halvljus pĂ„ en MXU500?
    14 juli 2020 kl. 19:20:05
  • Rickard Marklund: Test
    10 juli 2020 kl. 09:36:15
  • Lindbang: Mvh Carl
    15 juni 2020 kl. 23:08:13
  • Lindbang: Hej, jag har införskaffat mig en Access sp-450 och hastighetsmĂ€taren Ă€r riktigt sliten sĂ„ jag har bestĂ€llt en annan, dĂ„ Ă€r min frĂ„ga. Har nĂ„gon koll pĂ„ elschema eller vilka fĂ€rger som gĂ„r till vad?
    15 juni 2020 kl. 23:08:08
  • Hassetheking: Provat nytt tĂ€ndstift Ville?
    15 juni 2020 kl. 06:23:46
  • Villetheking: Hej har en desert storm 250 . Va ute och körde och plötsligt bara dog den .och ingen gnista. Jag har prövat ny spole ,tĂ€ndkabel,tĂ€ndhatt,cdibox men ingen gnista Ă€ndĂ„ ...nĂ„gon som Ă€r kunnig...???
    7 juni 2020 kl. 22:58:14
  • Andreas Lindqvist: Hej har en polaris sportsman 570 och undrar hur stora dĂ€ck jag kan sĂ€tta pĂ„ utan spacers? Sitter nu pĂ„ 25-11-12 och 25-8-12
    5 juni 2020 kl. 16:08:49
  • Nisse45: Har delat vĂ€xellĂ„dan och bytt packning v-sida nu saknar jag kontakt nĂ€r jag ska starta?
    30 maj 2020 kl. 09:09:34
  • daviddavid2014: Isak19 vill du sĂ€lja ltz?
    17 maj 2020 kl. 10:13:54
  • Isak19: Start problem ltz 400
    15 maj 2020 kl. 22:58:53
  • OscarSJ: TĂ€nkte starta igĂ„ng den gamla fyrhjulingen men den behöver ny bromsolja och det stĂ„r att man ska ha Dot 3 olja men jag undrar ifall man kan ta Dot 4 istĂ€llet? Eftersom att jag inte kan hitta nĂ„gon Dot 3.
    8 maj 2020 kl. 10:39:34
  • ScramblerXP: @19micke79 Kanske en Lingsha 50cc?
    23 april 2020 kl. 19:13:05
  • Bred_Last: @19micke79 jag skulle nog vĂ€nta nĂ„got/nĂ„gra Ă„r innan du köper en, kolla dĂ„ pĂ„ en 49cc. Dom brukar kosta runt 3k nya
    22 april 2020 kl. 13:43:05
  • 19micke79: Bra tips pĂ„ barn quad, ej el och relativt tyst till en snart 3Ă„ring
    20 april 2020 kl. 12:41:56
  • rally nizze..: Verkar sĂ„ tyvĂ€rr men det kanske Ă€ndras
    17 april 2020 kl. 22:47:32
  • Svyndola: Vart fĂ„r jag tag i spop fas 1 till cforce 850? NĂ„gon som vet? Variator kit?
    12 april 2020 kl. 01:39:40
  • Högdahl: Denna chatten Ă€r verkligen stendöd nuförtiden
    11 april 2020 kl. 18:26:43
  • P.: 500 atp hjullager byte
    6 april 2020 kl. 01:29:13
  • Isak19: Ltz400
    4 april 2020 kl. 14:20:48
  • gurran4949: Ja har en loncin quadsnake som ja har bytt batteri pĂ„ 3 gĂ„nger nu för att dom laddar ur direkt och kan EJ laddas upp till 12v igen? NĂ„gon som vet nĂ„gon lösning pĂ„ det problemet?  Innan nĂ€r batterierna var helt nya sĂ„ startade den men efter andra till tredje gĂ„ngen man startar fyrhjulingen sĂ„ startade den inte och dĂ„ kollade ja sĂ€kringarna och dom hade brunnit av, dĂ„ köpte ja sĂ€kringar som klarade av mer volt men nu startar den inte och batterierna förstörs? Tacksam för svar.
    25 mars 2020 kl. 20:17:06
  • Adnanmujoo: Är det nĂ„gon som har komplett motor till smc wildcat 503?
    21 mars 2020 kl. 17:01:55
  • LasseMarsö: Vad Ă€r det för fel nĂ€r 4 hjulsdriften inte fungerar, lampan lyser men det driver inte fram?
    8 mars 2020 kl. 13:33:51
  • Ola Svee: CF Moto C Force 550 lĂ„st seg i P Gear
    7 mars 2020 kl. 18:12:25
  • Högdahl: Kolla Ebay
    2 mars 2020 kl. 18:55:52
  • Hecktor304: Hej har en polaris sportsman 500 06a och behöver en strĂ„lkastare men hittar ingen stans att bestĂ€lla ifrĂ„n ,nĂ„gon som vet nĂ„tt bra stĂ€lle ?
    1 mars 2020 kl. 18:24:35
  • Högdahl: Ja?
    19 januari 2020 kl. 14:43:50
  • förvirradfemtonĂ„ring: hallĂ„
    18 januari 2020 kl. 00:49:25
  • Asterix: Laddning
    12 januari 2020 kl. 19:32:10
  • Smilewarp: Kan lĂ€gga till att bensin pumpen surrar vid tĂ€ndning som normalt.
    9 januari 2020 kl. 13:29:37
Import, sjöfrakter, förtullningar