Här var det mkt information på en gång. Jag får kolla upp detta med drevet samt dämparen. Dämparen ska ju strypa effekten från 28hk(original) till 20hk.
Det här ämnet är ju riktigt roligt, 8-10 hästar på en 250cc maskin! För det behövs nog en flaska lustgas och inte bara ett byte av avgassystem.... Om inte systemet är lika grovt som ett ärtrör orginal.Här har nog importörer och återförsäljare ett och annat att lära sig.Begär att återförsäljaren uppvisar ett riktigt bromsprov på en SMC 250, då kan man börja lita på dem.Realistiskt på en 250cc med effektsystem, större munstycken och en luftburk med lite friare flöde borde bli kanske 5 hästar max. Det motsvarar ju något mer än 20% i effektökning och borde kunna kännas ganska rejält på en så pass lätt maskin.Nä, återförsäljare skärp er, var realistiska!!= nöjdare kunder!
Större avgassystem = släpper ut med luftAlltså måste man få in mer luft (och mer soppa)?När jag pratade med återförsäljaren sa han åt mig att ta bort locket på luftburken så den skulle få in mer luft.Vet inte om det är tillräckligt eller ej för jag märkte ingen skillnad.Han snackade också nått om munstycken men jag minns inte exakt va han sa. Kanske är det större munstycken som saknas eller allt bara skitsnack?Ska försöka fixa andra munstycken och testa.// stefan
Ebbe, säg till när du får svar för detta var en bra fråga. Men jag kanske ska fråga själv? Mc-mässan är ju i gbg fr.om idag och hela helgen, mr Jilderby är där i en monter.Jag har haft kontakt med honom några ggr innan. Ni som har frågor att framför, lämna de här så kanske jag kan ta det med han på mässan.Det man har hört från första början är att cb-250 motorn i SMC.n ska vara på 28 hk i original men den dämparen som sitter på stryper till 20 hk och genom att bara sätta på en "vanlig" dämpare (ostrypt) så höjer man till originaleffekten så det blir ju inte som att "trimma" den.Hur sant detta är börjar bli tveksamt nu.Det kanske är troligare att hitta Jimmy Hoffa i rabatten än att få upp sin kära smc till 28 hk /qvaddis
Citat från: "st3ffo"Större avgassystem = släpper ut med luftAlltså måste man få in mer luft (och mer soppa)?När jag pratade med återförsäljaren sa han åt mig att ta bort locket på luftburken så den skulle få in mer luft.Vet inte om det är tillräckligt eller ej för jag märkte ingen skillnad.Han snackade också nått om munstycken men jag minns inte exakt va han sa. Kanske är det större munstycken som saknas eller allt bara skitsnack?Ska försöka fixa andra munstycken och testa.// stefandu kan hålla på så tills du blir gråhårig tyvärr. jagf satt en helg å prova olika munstycken å tog av å på luftburkslocket, å av å på luftsnorkeln m.m.m.m.m. Inget gör skillnad 120 måste väll vara det optimalaste, kör nu på 130 men den blödrar lite på toppvarven, men blev lite starkare...