ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: bensinbooster
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå ned

Författare Ämne: bensinbooster  (läst 14060 gånger)

Utloggad Psycho

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Psycho
bensinbooster
« Svar #24 skrivet: 12 december 2007 kl. 17:22:57 »
"Energimängd i ett bränsle har ingen direkt påverkan på effekten. Om ett bränsle har ett högt energivärde så innebär det att det kommer att gå lite bränsle, därför att varje liter bränsle räcker längre.
Det innebär inte att man får mer effekt: Jag kan gissa att de flesta här vet att man i bla dragracing åker med metanol som bränsle och att de motorerna ger mer effekt.
Bensin har värmevärdet 44(Mj/Kg) och Metanol bara 20Mj/Kg....alltså metanol innehåller bara halva energin mot bensin....men får man bara halva effekten då?

Nix, det som är avgörande för effekten med ett bränsle är hur mycket luft man behöver för att bränna upp bränslet.( i kombination med energiinnehållet).
Att bränna upp 1liter bensin kräver 9 kubikmeter luft(lamdba 1 =14.7kg luft/kg bensin)
Att bränna upp 1liter metanol kräver 4,1kubikmeter luft(lamdba 1= 6.5kg luft/kg metanol)

Eftersom en motor pumpar en bestämd mängd luft (för enkelhetens skull väljer vi talet 9)
Så går det åt för 9m^3 =1 liter bensin.
För 9m^3 luft går det åt 2,2 liter metanol. Vilken effekt ger det då?
2.2*0.79*20= 35Mj energi om man kör den på metanol.
1*0,73*44= 32Mj energi ur bensinen, alltså något mindre energi = något mindre effekt.

Gör man beräkningen mer exakt utan de generaliserande avrundingar jag gjort blir skillnaden något mindre vill jag minnas.
Den stora skillnaden med metanol får man inte ut om man inte bygger om motorn med högre kompression/högre laddtryck osv.

Tebaxx till bensinen, all bensin innehåller ungefär lika mycket energi, ca 44Mj/kg.
All bensin har samma blandingsförhållande för lambda 1.

Följden blir att man inte får mer effekt med 98 oktan än med 95...vissa moderna bilar med hög kompression tvingas ställa tändningen i sämre läge för att förhindra knackning med lågt oktantal =man får lägre effekt pga ett sämre tändläge.
Energiinnehållet är dock samma.

Oktantal är allena ett mått på hur hög temperatur bränslet tål när det är blandat med luft innan det självantänder. Det har inget med brinnhastighet eller energiinnehåll att göra."
Anmäl till moderator   Loggat
amaha Yfz 450 *SÅLD*
HMF Sportseries Helsystem
CP Wicked 14.0.1 Kolv
Hot cams
+3 Stroker Crank = 470cc
Bestyckad förgasare
NGK Iridium IX
Rental Fatbar
Frame skid plate
Swing arm skid plate
CRJ Lowering kit
Douglas fälgar
One graphics

Utloggad Psycho

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Psycho
bensinbooster
« Svar #25 skrivet: 12 december 2007 kl. 17:34:59 »
Inlägget är kopierat från Gti-klubbens hemsida (FAQ), jag hoppas att Rolle inte blir sur nu bara.  

"Bränsle Av: Rolle Scirocco, Oettinger, okänd författare några år tillbaka..., 2002-08-12 23:58

En bra början är att reda ut vad oktan egentligen är?
Utan att ge mej in på kemiska krångliga saker kan man helt enkelt säga:
Oktantalet är ett värde av hur mycket tryck och temperatur bränslet tål
utan att självantända. Högre siffra desto högre temp. och tryck tål den.
Det har ingenting med energiinnehåll att göra.

Det finns ett flertal olika sätt att mäta oktantal på också, så jämförelser mellan europa och usa går inte att göra med enbart siffrorna.

Man skiljer på MON - Motor Octane Number
Och RON - Research Octane Number

MON fås fram under standardiserade betingelser där man kör en encylindrig maskin med ca 900 rpm där man gradvis ändrar tändpunkten till knackning.

RON fås fram analogt fast vid 600 rpm - vilket ofta ger högre RON än MON värden.

Som "referensbränsle" har man valt en blandning av iso-oktan - C8H18 och n-heptan C7H16.
Om blandningen är 100% iso-oktan anges oktantalet till 100.
Om blandningen är 100% n-heptan så är oktan-värdet 0.

Handelsbensin består av olika lågmolekylära kolväten med ca 5-10- kolatomer C5-C10.
(Specialbränsle för racing lite högre kolatomstal).

När man kör testet i en-cylindriga maskinen jämför man alltså det aktuella handelsbränslet - och vid vilket tändläge som knack inträffar - med den standardiserade blandningen av iso-oktan och n-heptan.

Knack-punkten avläses och kan "jämföras" med en känd blandning av iso-oktan och n-heptan och på så sätt åsättas ett oktan-värde.

Oktan-värden över 100 uppnås genom att sätta till lite Tetraethyl Pb - oktan tal på 110-120 RON kan då definieras.

Densiteten för iso-oktan är väl ca 0.8 g/cc...för n-heptan kanske något högre.


"Har på denna sida läst att man bör köra på 98 oktan för att det ger mer effekt. Fick mig dock en liten fundering när jag läste detta på en av sveriges bästa turbotrimmares(motorcyklar/skotrar) hemsida.
"Många tror att bensin med högre oktanantal innehåller mer energi och ska därigenom ge högre effekt, så är inte fallet. Bränsle med högre oktanantal brinner långsammare och ger därför oftast lägre effekt. På en standardmotorcykel är 95 oktan alltid att föredra. Vid högre kompression kanske motorn spikar, vilket gör att högre oktan krävs. Kör ni med 98 oktan så välj den blyfria varianten, som är den bästa.
Slutsummering: kör med blyfri bensin av så lågt oktantal som möjligt, med se upp för spikningar.

Funderar nu om detta stämmer? "

Detta stämmer, högoktanigare bensin har lägre energiinnehåll men motstår knackningar/spikningar bättre. Diesel har än lägre oktantal (motstånd mot spikningar) och ännu högre energiinnehåll. Se varför en dieselbil är snål :-)

Många nyare bilar (de flesta efter -88/-89 har elektronisk knackreglering. På dessa bilar senställer bilen tändtidpumten 10-12 grader vid spikning, har det efter en viss tid inte spikat höjer den tändningen 3 grader, väntar en stund, höjer 3 grader etc tills det börjar spika.
Senare tändtidpunkt = lägre effekt

"Kör man en skoter på ren metanol + specialolja tjänar man 20% effekt på mellanregistret.
Enligt en tillfölitlig trimningsbok. Vet dock inte vilken oktan metanol motsvarar..."

Från huvudet säger mig minnet att mettis har ett oktantal av 130 ungefär. 10% inblandning i vanligt bränsle höjer oktantalet runt 3-5 enheter. Mettis har ungefär halva energivärdet mot bensin, så med mettisinblandning/drift bör mängden bränsle ökas!

Börjar man gå över 10-15% alkohol börjar det bli biverkningar. De flesta oljor är inte blandbara med alkohol och smörjfilmen i cylinderlopp, lager etc blir sämre. Kan avhjälpas med speciell olja eller mycket täta byten, 50-100mil.

"Metanol motsvarar "vatten". Fyll tanken med metanol i en vanlig bil så kommer den inte att gå, bra hosta och spika om den ens startar. Metanol är klenare än bensin, men också renare. "

Största problemet är att mettis är en "kall" förbränning i jämförelse med bensin. Därför kan man hitta dragracingpuffror med helt betongfyllda block som utan några som helst problem kör på mettis, medans de som kör på bensin har kylare och vätska...


"95-98 oktan är i stort sett bara intressant på höghöjdskörning, då börjar fördelar såsom tändomställning ändras. Tunn luft, inte kall luft. Men sen kanske det känns bättre rent mentalt, men det kan det gör med vatten i tanken också.. mer fukt, mer syre sättning. För visst blir bilen mycket piggare när det blir "svalt o fuktigt" en sommarkväll?"

Med nyare bilar som själv reglerar tändningen är det intressant redan vid gatan. På flera (många) turbobilar får man lägre bränsleförbrukning av att köra med högre oktan.


"Hmm... varför kör då racebilar på högre oktantal??
Vad jag lärt mej, är energiinnehållet högre ju högre oktantal!
Högre oktantal gör oxå att man kan höja kompressionen. "

Racebilar kör med högre oktantal för att motverka spiknnigar, ofta har trimmade motorer sämre allround användningsområde. Energiinnehållet sjunker med högre oktantal, däremot höjs spikningsgränsen och du kan få ut mer effekt om motorn är anpassad för det.


"shell 98 blyfritt är det bästa bränslet du kan tanka på en vanlig mack" Står högt i kurs i mitt huvud också, men Statoil ska man inte glömma


"Jag har sett kurvor på motorer i bänk, det syns ingen skillnad i varken effekt eller moment om man kör 95 eller 98. "

Beror på om motorerna är anpassade för att gå på båda bränslena och utnyttja båda fullt ut. Man kan visa tvärtom med siffror om man vill också


"Men vänta nu... du tror inte det sitter någon någonstans som vill tjäna lite pengar på "skrämslepropaganda"?

Knackar inte bilen - åk på 95. Knackar det däremot (utan tvekan) så kan det ju vara en rekommendation att kika på inställningarna eller tanka 98 och se om det blir mycket bättre. "

Att tänka på är att motorn kan spika utan att du hör det (farligaste spikningen) med örat i bilen. De tydliga knackningarna när du segdrar är lätta att höra, och ganska ofarliga. Knackningar på höga varv måste man ofta ha instrument för att kunna upptäcka.


Har du en efter 88 prestandabil, kör med 98. Har du en "lågeffektare " kör med 95. Har du prestanda innan 88, kolla vad din manual säger du ska köra på .


Du har din hempulade/trimmade turbomotor och allt fungerar frid och fröjd vid vanlig körning. Men vid banträffar eller mycket extrem körning börjar det spika då det blir högre temperaturer. Vad göra? Ställa tillbaka tändningen lite eller skaffa bättre bränsle? Båda varianterna fungerar, men i första fallet förlorar du effekt och kanske har sönder ventiler/turbo med ökad avgastemperatur.
Givetvis kan du köpa specialbränsle för just turbobilar etc, ofta med en prislapp på +40kr/litern. Men det går även att blanda ihop lite egen röra!

Innan du börjar så tänk på några saker.
Var uppmärksam på motorn, det kanske spikar i alla fall.
När du blandar bränslet, var i mycket väl ventilerad lokal. Använd gärna andningsskydd, samt handskar. Flera av dessa kemikalier är mycket ohälsosamma!
Rök inte eller ha öppna lågor, gnistbildning i närheten.
En annan sak att tänka på är att dessa blandningar kan vara ohälsosamma för ditt bränslesystem, så efter körning kör torrt på detta bränsle och höll i vanlig bensin, kör lite till. Lambdasonder, katalysatorer tycker inte heller om detta alltid. Men om du överväger detta har du säkert redan bestämt dig för att när det rasar, bygger man värre!

Tanka ~ 80% blyfri 98 oktan på macken. Slå i 10% metanol och 10% Thoulen. Metanolen höjer oktantalet, och kyler. Thoulen höjer oktantalet samt brinner långsamt, extra plus vid överladdning.

Denna röra bör ta bort alla problemen med spikningar om de bara sker under 'bankörning'.

En ännu bättre röra, och lite svårare att få tag i ingredienser.

Tanka 50% blyfri 98, sedan tankar du 30% avgas100LL (flygbränsle, känner du någon sportplanspilot kan du säkert snacka in dig), 10% av vardera metanol och Thoulen. Hederlig gammal blyad bensin är mumma. Dödar defintivt lambdasonder och katalysatorer. Ger lite högre oktantal än ovanstående, samt bättre smörjning av ventiler."
Anmäl till moderator   Loggat
amaha Yfz 450 *SÅLD*
HMF Sportseries Helsystem
CP Wicked 14.0.1 Kolv
Hot cams
+3 Stroker Crank = 470cc
Bestyckad förgasare
NGK Iridium IX
Rental Fatbar
Frame skid plate
Swing arm skid plate
CRJ Lowering kit
Douglas fälgar
One graphics

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
bensinbooster
« Svar #26 skrivet: 12 december 2007 kl. 18:06:11 »
Men för gudsskull LÄS vad jag skriver och vad jag skrivit HELA tiden!!!
Jag har ingen stans påstått att 98 har HÖGRE innehåll däremot lägre, vilket ditt länkade textstycke på flera ställen styrker.


Lite utdrag ur din massiva text:
"Bränsle med högre oktanantal brinner långsammare och ger därför oftast lägre effekt. "
Funderar nu om detta stämmer? "

Detta stämmer, högoktanigare bensin har lägre energiinnehåll men motstår knackningar/spikningar bättre. Diesel har än lägre oktantal (motstånd mot spikningar) och ännu högre energiinnehåll. Se varför en dieselbil är snål  "

Vill här tillägga också att detta inte är hela sanningen, utan dieselmotorer har mkt högre verkningsgrad än bensinare.


Ditt inlägg om Metanol vs bensin stryrker ju också bara det jag skrivit, att det har lägre energiinnehåll. Men visst pumpar man på med tillräckligt med soppa så, visst DÅ får man ut mer EFFEKT, men energiinnehållet är fortfarande lägre.

Hoppas du nu LÄSER mina inlägg och slutar argumentera mot mig men med medargument. OK?
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
bensinbooster
« Svar #27 skrivet: 12 december 2007 kl. 18:09:07 »
Citat från: "Psycho"
Ända anledning till att 95 skulle ha lägre energi innehåll än 98 är för att det skiljer på etanol innehållet men ren 95 utan etanol i mot kontra ren 98 har samma energi innehåll..Etanol tex har oktantal 104 men har 30% lägre energi innehåll. Det har 98 inte mer energi innehåll vem som än sagt det till dig har fel och ja jag har läst petrokemi. Inte doktorerat i det men läst de. Har även jobbat på raff en del. Sen kan du få ut lägre effekt ur en motor om du kör på 95 om den är optimerad för 98 vilket iof säger sig självt


Skall leta upp sak fakta så du skall få läsa om du vill.

Här är bara en snabb länk http://www.faktoider.nu/oktan.html


Om du nu läser vad jag skrivit så ser du att jag påstår motsatsen mot vad du tror jag tycker...
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
bensinbooster
« Svar #28 skrivet: 12 december 2007 kl. 18:13:51 »
Citat från: "Psycho"
"Energimängd i ett bränsle har ingen direkt påverkan på effekten. Om ett bränsle har ett högt energivärde så innebär det att det kommer att gå lite bränsle, därför att varje liter bränsle räcker längre.
Det innebär inte att man får mer effekt: Jag kan gissa att de flesta här vet att man i bla dragracing åker med metanol som bränsle och att de motorerna ger mer effekt.
Bensin har värmevärdet 44(Mj/Kg) och Metanol bara 20Mj/Kg....alltså metanol innehåller bara halva energin mot bensin....men får man bara halva effekten då?

Nix, det som är avgörande för effekten med ett bränsle är hur mycket luft man behöver för att bränna upp bränslet.( i kombination med energiinnehållet).
Att bränna upp 1liter bensin kräver 9 kubikmeter luft(lamdba 1 =14.7kg luft/kg bensin)
Att bränna upp 1liter metanol kräver 4,1kubikmeter luft(lamdba 1= 6.5kg luft/kg metanol)

Eftersom en motor pumpar en bestämd mängd luft (för enkelhetens skull väljer vi talet 9)
Så går det åt för 9m^3 =1 liter bensin.
För 9m^3 luft går det åt 2,2 liter metanol. Vilken effekt ger det då?
2.2*0.79*20= 35Mj energi om man kör den på metanol.
1*0,73*44= 32Mj energi ur bensinen, alltså något mindre energi = något mindre effekt.

Gör man beräkningen mer exakt utan de generaliserande avrundingar jag gjort blir skillnaden något mindre vill jag minnas.
Den stora skillnaden med metanol får man inte ut om man inte bygger om motorn med högre kompression/högre laddtryck osv.

Tebaxx till bensinen, all bensin innehåller ungefär lika mycket energi, ca 44Mj/kg.
All bensin har samma blandingsförhållande för lambda 1.

Följden blir att man inte får mer effekt med 98 oktan än med 95...vissa moderna bilar med hög kompression tvingas ställa tändningen i sämre läge för att förhindra knackning med lågt oktantal =man får lägre effekt pga ett sämre tändläge.
Energiinnehållet är dock samma.

Oktantal är allena ett mått på hur hög temperatur bränslet tål när det är blandat med luft innan det självantänder. Det har inget med brinnhastighet eller energiinnehåll att göra."


Inte heller här argumenterar jag mot dig.
Det jag sagt hela tiden i tråden är att man ingenting vinner på att tanka 98 i en mc motor för en quad eftersom de är dels låga i kompet och dels inte har knacksensorer eller möjlighet till tändinställning efter bränsletyp.

Jag har hela tiden sagt att det är bättre att tanka 95 eftersom det har högre energiinnehåll och quaden därmed kommer dra mindre.
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Psycho

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Psycho
bensinbooster
« Svar #29 skrivet: 12 december 2007 kl. 18:47:35 »
Jag tänker inte rabbla detta mer.. Men om vi nu snackar hur man drar nytta av bränslet så är det en annan sak..Eller hur man måste gå upp i oktantal när man trimmar sin motor för att inte den skall spika eller fara illa.

Lägger ner detta nu... Har dock inte läst alla dina inlägg innan. Läste enbart dem som va i denna tråden och det är dem som jag ansåg relevanta i detta ämne.
Anmäl till moderator   Loggat
amaha Yfz 450 *SÅLD*
HMF Sportseries Helsystem
CP Wicked 14.0.1 Kolv
Hot cams
+3 Stroker Crank = 470cc
Bestyckad förgasare
NGK Iridium IX
Rental Fatbar
Frame skid plate
Swing arm skid plate
CRJ Lowering kit
Douglas fälgar
One graphics

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
bensinbooster
« Svar #30 skrivet: 12 december 2007 kl. 20:33:02 »
Det är mina inlägg i denna tråd jag syftar till.
Både du och jag säger att det inte är mer energi i 98oktan.

Det enda jag opponerar mig mot är att du tror att jag tror tvärtom.
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad MR_X

  • Värmepumpstekniker
  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 155
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
MR_X
bensinbooster
« Svar #31 skrivet: 12 december 2007 kl. 22:02:54 »
okay! jag har lärt mig nåt nytt,
Jag tänker bara köra på 95 oktan utan tillsatser...
Anmäl till moderator   Loggat
CAN AM RENEGADE 800 X -08 Såld
Polaris Ranger RZR Såld

Pete

  • Gäst
Pete
bensinbooster
« Svar #32 skrivet: 12 december 2007 kl. 23:29:07 »
Metanol är ett roligt bränsle.... i racebilen körde vi 10.5 i komp 2kg laddtryck och 40 graders förtändning.... motorn kom upp i cirka 35 grader på start linjen och vid målgång 70 grader med nästan helt betongfyllt block.... utan några spikningar!!! Mycket trevligt bränsle om man kör turbo... stora nackdelen är att man fick byta olja efter varje repa, då den såg ut som baileys och att metanolen är frätande på precis allt.. sen gick det åt en hel del oxå... 20 liter inklusive värmning av däck... skulle vara kul att veta vilket oktantal det håller....
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad mas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 432
  • Total likes: 0
    • Visa profil
mas
bensinbooster
« Svar #33 skrivet: 13 december 2007 kl. 02:19:41 »
intressant läsning faktist.
ska med börja köra med 95 oktan i quaden.
fast inte i bilen för den spikar med 95 oktan.
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 (dubbelt så dyr, tusen gånger bättre)
Dinli 450 shims edition -07 Borta :)
SMC cbw, såld :(
-------------------------------------------------
Subaru Impreza GT -00 (Såld)

Utloggad Psycho

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Psycho
bensinbooster
« Svar #34 skrivet: 13 december 2007 kl. 05:21:17 »
Tänk bara på det att om ni trimmar då främst höjer kompressionen så kan ni inte köra på 95 oktan. Själv kör jag uteslutande på V-power då det är ett renare bränsle och för att jag kör med Hög kompkolv samt så tycker jag inte att man märker den skillnade på bränsle åtgången. Men kör man orginal så kan man lika väl köra 95.

Det är många som lurar sig i tron att dem får mer hk för att dem kör på högre oktantal.
Anmäl till moderator   Loggat
amaha Yfz 450 *SÅLD*
HMF Sportseries Helsystem
CP Wicked 14.0.1 Kolv
Hot cams
+3 Stroker Crank = 470cc
Bestyckad förgasare
NGK Iridium IX
Rental Fatbar
Frame skid plate
Swing arm skid plate
CRJ Lowering kit
Douglas fälgar
One graphics

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
bensinbooster
« Svar #35 skrivet: 13 december 2007 kl. 08:06:10 »
Det är nog den absolut vanligaste missuppfattningen inom allt motorintresse.
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 2 [3]  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: bensinbooster
 


Online just nu.

677 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 705. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info