ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!  (läst 6799 gånger)

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #12 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 00:05:35 »
Stene... tack för förklaringen. Blir nog att ja tar bort två vikter som ni säger, men är fundersam över en sak? Kan ja få samma krypfart som med alla vikter på eftersom maskinen varvar mer??

Ja. Anledning till att den varvar mer är för att den kör på en "lägre växel". Kan försöka förklara hur det funkar. Vikterna sitter i den främre remskivan i CTV'n. När den snurrar så slungas vikterna ut och pressar då ihop skivorna. Detta gör att remmen klättrar längre ut på främre remskivan och då längre in på den bakre som är fjäder belastad. Som på en 10 vxl cyckel. Där har två kugg fram och 5 bak. Skillnaden på en ctv är att du har "oändligt" med växlar. Och genom att leka med vikterna så "växlar" CTV'n vid ett annat varv. Och du kommer att få bättre kryp körnings egenskaper med mindre/lättare vikter. Var bara noga med att hålla balansen i variatorn. Så plocka alltid ut vikterna 2 och 2, Tar du en kl 12 måste du även ta den kl 6. Ähh du fattar. Hoppas jag inte krånglade till det med min förklaring.. och lycka till. Går ganska fort att byta vikterna. Var även noga vid montering så inte vikterna trillar loss från sina lägen. Men det märker du när du skruvar ihop den. Jag brukar lägga lite fett på rullarna så det skall ligga kvar. Rätt eller fel vet jag inte men det under lättar montering.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
Lillhajen
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #13 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 07:53:34 »
Ni borde labborera lite med fjädern så att kopplingen tar vid högre varv, mår nog bra av det.

//L
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #14 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 08:09:22 »
Citat från: "Lillhajen"
Ni borde labborera lite med fjädern så att kopplingen tar vid högre varv, mår nog bra av det.

//L


Jag har aldrig märkt att maskinen slirar på kopplingen, har kört med alla (8) och hälften (4) vikter. Finns det något att vinna på att fixa med kopplingen (vill gärna lära mig mer)?
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
Lillhajen
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #15 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 09:28:44 »
blev sittandes och funderade själv när jag skrev mitt inlägg....

Tillslagshastigheten i rpm när kopplingen slår till borde ju gå att justera båda genom att laborera med vikterna eller fjäder. Är ju ett balansspel mellan två mot varandra verkande krafter.....

Blev nyfiken, får läsa på lite  :)

//L
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
Lillhajen
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #16 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 10:04:43 »
Vikterna ändrar när "växlingen" sker eller hur, tillslagsvarvtal när fyrisen börjar rulla(akademiskt i alla fall) på den bakre kopplingen är styrd av vikter däri och fjäder.
I den bakre kopplingen brukar man kunna uppgradera med styvare fjäder för att få högre tillslagsvarv än  fabriksinställningen, speciellt om man har bifootdäck. För att minimera risken för att remmen slirar och motorn inte orkar...

//L
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #17 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 10:16:10 »
Variator vikterna har väl inte så mycket att göra med kopplingen. Kopplingen har säkert egna vikter och fjädrar. Som du säger sköter vid vilket rpm som kopplingen skall "slå till". Kopplingen sitter i/på den bakre remskivan för CTV'n. Så om man byter till tyngre vikter/svagare fjäder i kopplingen så finns det risk att den driver redan på tomgång. Och lättare vikter/hårdare fjäder skulle innebära att den slår till vid ett högre varv. vilket skulle göra att det skulle bli bli svårt att kryp köra eftersom den inte driver på relativt låga varv. Samt att det finns risk att man slirar mer på kopplingen när man kör långsamt. Som på en bil, Antingen så kopplar du i på 200 rpm och bilen dör, alt du lägger i kopplingen vid 3000 rpm och du är tvungen att slira på kopplingen eller göra en riv start när man skall iväg. Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm. Men det har inget med själva utväxlingen att göra. Jag kanske tänker fel och då får ni rätta mig men det "borde" funka så här..
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
Lillhajen
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #18 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 10:56:38 »
Citat från: "STENE"
Variator vikterna har väl inte så mycket att göra med kopplingen. Kopplingen har säkert egna vikter och fjädrar. Som du säger sköter vid vilket rpm som kopplingen skall "slå till". Kopplingen sitter i/på den bakre remskivan för CTV'n. Så om man byter till tyngre vikter/svagare fjäder i kopplingen så finns det risk att den driver redan på tomgång. Och lättare vikter/hårdare fjäder skulle innebära att den slår till vid ett högre varv. vilket skulle göra att det skulle bli bli svårt att kryp köra eftersom den inte driver på relativt låga varv. Samt att det finns risk att man slirar mer på kopplingen när man kör långsamt. Som på en bil, Antingen så kopplar du i på 200 rpm och bilen dör, alt du lägger i kopplingen vid 3000 rpm och du är tvungen att slira på kopplingen eller göra en riv start när man skall iväg. Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm. Men det har inget med själva utväxlingen att göra. Jag kanske tänker fel och då får ni rätta mig men det "borde" funka så här..


Precis som du säger Stene så blir det svårare att krypköra om du skall ligga precis på tillslagsrpm men 200-300 rpms ökning gör att du kan minimera slirning på remmen när du drar tungt med tex bigfootdäck.
Men visst kan vi krypköra med Linhaien!!!!Men det ändrar ju inte tekniken som säjer att man skall vara bestämd på gasen så att man får tillslag och inte remslir.
Man kan väl säga att styvare fjäder/högre tillslagsvarv gör just det.

"Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm.".. hänger inte riktigt med på vad du menar där?

//L
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


Utloggad hankieboy

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 98
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
hankieboy
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #19 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 10:57:45 »
Citat från: "Lillhajen"
blev sittandes och funderade själv när jag skrev mitt inlägg....

Tillslagshastigheten i rpm när kopplingen slår till borde ju gå att justera båda genom att laborera med vikterna eller fjäder. Är ju ett balansspel mellan två mot varandra verkande krafter.....

Blev nyfiken, får läsa på lite  :)

//L



Är det inte fjädrarna i kopplingen som styr tillslaget? Vikterna i primären och fjädern i sekundären styr upp och ner växling.

Jag har lyckats slira på remmen med backen i, men det är nog för att den är så högt växlad.

Hade önskat mig en lägre back när man sitter fast i skogen.. Men med det i minne så kan man planera körning lite bättre.

Mvh
H.
Anmäl till moderator   Loggat
Kawasaki Brutest Force 750 -08
Sunbeam Red

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #20 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 11:53:01 »
Varför skulle remmen slira mindre om man byter vikter/fjäder i kopplingen? För att förhindra remslir så måste man nog sätta en starkare fjäder sekundären. eftersom trycket på remmen ökar då. Men att ändra RPM för inkoppling av kopplingen ändrar inte "trycket" på själva remmen.

"Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm.".. hänger inte riktigt med på vad du menar där?
Jo eftersom en ctv växlar "konstant", så när varvet ökar så ökar utväxlingen. Så om kopplingen skall slå till vid 400 rpm i stället för 200 rpm (har inte en aning om vilka vartal som igentligen gäller men ni fördstår säkert vad jag menar) så kommer ctv'n att växla upp eftersom varvet ökar.

Och en starkare fjäder alt lättare vikter i kopplingen skulle väl även leda till att kopplings backarna inte slår till lika hårt eftersom just fjädern håller imot. och större risk att kopplingen slirar.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #21 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 11:58:14 »
kan inte annat än hålle med om att backen är på tok för högt växlad... Fick min att gå riktigt varm när jag skulle backa in båten på landet. Men man får som sagt planera sin körning så man undviker att backa. Hade ett tag funderingar på att sätta en drag kula även fram på maskinen. Men kom på att det så är risk att den är i vägen när man kör i lite "grövre" terräng.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad MadMike

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 308
  • Total likes: 0
    • Visa profil
MadMike
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #22 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 17:05:02 »
Trimvariator kittet som jag har på min innehöll även styvare fjäder till sekundären. Slutsats: Om jag inte förstått saken helt fel så gör en styvare fjäder i sekundären att man strävar efter att hålla remmen högre upp längre, alltså lägre utväxling i start ögonblicket samt vid lägre farter = bättre ax.
Efter att jag bytte till trimvariatorn har jag inte haft problem med remslirning på backen, men visst backen är för högt utväxlad!!!

Hoppas alla förstod hur jag tänkte :D  :D  :D
Anmäl till moderator   Loggat
inhai 300 4x4 50th. SÅLD
Ducati 750 SS -02 SÅLD
Suzuki GSXR 600 RIZLA REPLICA -04 SÅLD
Polaris Trail Boss 330 SÅLD
Hisun Raptor 400

Utloggad Lillhajen

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2013
  • Total likes: 2
  • Polaris XP 850 Touring Örebro
    • Visa profil
Lillhajen
Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
« Svar #23 skrivet: 22 augusti 2007 kl. 19:40:59 »
På primärvariatorn: l
Lägre vikt ger högre rpm för "shiftspeed" , lägre utväxling
Högre vikt det motsatta

Sekundärvariator:
Fjädern skall alltså behålla spänningen på remmen enligt kalibrering från fabrik. En förändring av vikterna på primären kräver alltså justering av fjäder på sekunder för att behålla rätt spänning på remmen.

Man kan alltså hålla lite högre spänning med bara en starkare sekundärfjäder vilket kommer att ge högre rpm innan "högre växel".

Borde inte högre belastning (högre höjd, större däck osv) behöva kompenseras upp med lite högre tillslag rpm på kopplingen. Det blir ju inte lättare att start(börja rulla) för att den "växlar" vid högre rpm?...

Vill så gärna förstå  :roll:

//L
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris XP 850 Touring 2011
Polaris 800x2 LE 08 Såld
Suzuki quadrunner 250 LTF 4WD 89 Såld
Can Am 800 06 Såld
Linhai Allroad 260 04  Såld


  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: 1 [2] 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Linhai (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Lite bilder med nya däck, fälg o skogsvagn!!!
 


Online just nu.

629 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 637. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info