Ni borde labborera lite med fjädern så att kopplingen tar vid högre varv, mår nog bra av det. //L
Variator vikterna har väl inte så mycket att göra med kopplingen. Kopplingen har säkert egna vikter och fjädrar. Som du säger sköter vid vilket rpm som kopplingen skall "slå till". Kopplingen sitter i/på den bakre remskivan för CTV'n. Så om man byter till tyngre vikter/svagare fjäder i kopplingen så finns det risk att den driver redan på tomgång. Och lättare vikter/hårdare fjäder skulle innebära att den slår till vid ett högre varv. vilket skulle göra att det skulle bli bli svårt att kryp köra eftersom den inte driver på relativt låga varv. Samt att det finns risk att man slirar mer på kopplingen när man kör långsamt. Som på en bil, Antingen så kopplar du i på 200 rpm och bilen dör, alt du lägger i kopplingen vid 3000 rpm och du är tvungen att slira på kopplingen eller göra en riv start när man skall iväg. Samt att CTV'n sitter före kopplingen så det blir som att starta på 2:an med 3000 rpm. Men det har inget med själva utväxlingen att göra. Jag kanske tänker fel och då får ni rätta mig men det "borde" funka så här..
blev sittandes och funderade själv när jag skrev mitt inlägg....Tillslagshastigheten i rpm när kopplingen slår till borde ju gå att justera båda genom att laborera med vikterna eller fjäder. Är ju ett balansspel mellan två mot varandra verkande krafter.....Blev nyfiken, får läsa på lite //L