ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ventiler och lager?????
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Ventiler och lager?????  (läst 8270 gånger)

Utloggad Dany

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
  • Total likes: 4
    • Visa profil
Dany
Ventiler och lager?????
« skrivet: 15 augusti 2007 kl. 09:20:07 »
Eftersom det verkar vara problem med ventiler och lager på en del  Dinlimaskiner så skulle det vara intressant att veta varför det är problem på just dessa. Varför krånglar ventilerna bara på vissa? Är det bara otur eller beror det på för snål bestyckning i samband med moddning av luftfilter samt avgassystem?

Samma sak när det gäller lagrena bak på maskinen. Vissa verkar byta efter 150 mil medan andra kör relativt problemfritt uppemot 600-1000 mil. Hur har ni kört som det har gått sönder tidigt på? Mycket vatten, bana osv..........

Tänkte det kunde vara lite intressant att veta.... :roll:
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ 400 (2007) - såld
Dinli 450- såld
Adly 300 Crossroad- såld
PGO X-rider 150- såld
Lifan 150- såld

Utloggad stigw

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 98
  • Total likes: 0
    • Visa profil
stigw
Ventiler och lager?????
« Svar #1 skrivet: 15 augusti 2007 kl. 09:48:37 »
Vet inte om detta med lagerna i bakaxeln har med att göra om man högtryckstvättar sin atv eller inte vilket jag misstänker.
Själv kör jag inte med högtrycks tvätt på min vill undvika detta.
Har kört 200mil utan problem !
Bestyckning av förgasaren kan på verka detta med ventilerna har själv kollat min nu vid 200mil och det var inom intervallet dvs insug 0.15 mm avgas 0.25 mm
Och jag har inte kört snällt + har annan cdi box som gör att den varvar 1200rpm högre än med en orginal cdi box  !
Anmäl till moderator   Loggat
Dinli DMX 450 Nitro Edition 2007
Portad Topp
185Munstycke
HMF Exhaust
UNI Skum Filter

Utloggad Nonne

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 590
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Nonne
Ventiler och lager?????
« Svar #2 skrivet: 15 augusti 2007 kl. 13:55:09 »
Största anledningen till uppmärksamheten runt Dinli är antal sålda fordon!

Att vissa bakaxellager håller längre än andra beror oftast på körstil,skötsel & lager kvallite tillsammans  8O  :wink: (hög förslitnings detalj oavsätt maskin pga. sido försjutnings kraften som uppstår i lagret)

Ventilerna är oftast inget problem om man kollar dom in i mellan och kör på rätt luft/bränsle blandning  :wink:

Kör själv en 05-a (från första leveransen till sverige) som nu gått 1527 hårda mil  :wink:
Bytte bakaxellagren första gången vid 1250mil
Justerade ventilerna första gången vid 1520mil (i går :lol:)
Bytt framvagns bussningar 4 gånger hittills :wink:
Fick bytta kolv,ringar och kolvbult vid ca:500mil efter en volt  :oops: (envisades om att köra hem 2mil sjäv med högerbenet mitt av och ingen olja i spisen :wink: )
Varit på väg att byta i 1,5år men väntar fortfarande på en uppdaterad Dinli med alu.ram, alu.sving och en torrvikt på 150kg  8O  :wink:  :lol:  :lol:  :lol:

//Nonne
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Finnen

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 358
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Finnen
Ventiler och lager?????
« Svar #3 skrivet: 15 augusti 2007 kl. 16:27:45 »
Undviker också högtryckstvätt, hade min första gången på service också vid 188mil (ventiljustering m.m.) Har gjort dom små servicarna själv som byte av olja samt oljefilter!!! Totalt servad 3ggr! Hojen har gått ca 195mil!
Inga problem alls med hojen, förutom småsaker runt om, som blinkers å så!
Anmäl till moderator   Loggat
gare utav en Dinli 450 DMX 07a
Spacers Fram (röda)
Spacers Bak (röda)
Sänkningssats Fram
Sänkt bak
12tums Fälgar
Maxxis Spearz Däck  255/50-12 bak samt 175/75-12 fram

Utloggad Lunatics

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 270
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Lunatics
Ventiler och lager?????
« Svar #4 skrivet: 15 augusti 2007 kl. 17:49:49 »
Samma här 200mil utan nått fel.
Alltid startatt på första tummtryckett på starten, Lite choke o inge gas så startar den på sekunden. Men då har den stått i garage på natten. På dagen eller när man kört så behövs så klart inge choke.

Hastighets mätaren fick litett spel första dagarna. då va det för hårt åtklämd kabel.
 Jo Bytte nipplarna va så svårt att få bort fettsprutan på dom gammla då jag slet av en oxå, Men med nya nipplar så är det lätt att ta av fettsprutan.

Men annars inte det minsta glapp. i framvagn eller bakdelen. körde med högtryck engång sen har det blivitt vattenslangen.

Ska in på Service snart några mil kvar till 200 bara.
Brukar köra 2-3byten med Olja+Filter mellan 100mils servisarna
Sen i med nytt fett i alla nipplar varannan eller var tredje gång jag vart ute.


Och det är lite blandad körning inge hoppandes 2m men lite bus i skog grusväg o gassssa på asfalt.

Men som med allt. kör man hårt får man räkna med byta delar. även på den dyraste maskinen. Även lite tätare oljebyten. Men som lager bussningar .m.m som är slit grejer får man räkna med att dom kommer behöva bytas =).

Jag är iallafall helnöjd med maskinen.
Anmäl till moderator   Loggat
Till Salu.
MX450 Nitro 07 Svart
HMF Quiet Race Series Slip-On 102db
160 Munstycke Skulle behövas 170-180 :)
UNI Luftfilter
Nytt gelbatteri

Ev. hjälm och kläder för kill runt 183cm/78-87kg
Olja+filter var 30-40mil.
Välvårdad bra skick, Står alltid i garage. Avstäld mellan September till maj

Utloggad Kenth

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 587
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Kenth
Ventiler och lager?????
« Svar #5 skrivet: 15 augusti 2007 kl. 19:15:33 »
Mina ventiler verkar inte vara några problem än 340 mil. Men lagerras råkade jag ut för vid 270 mil och då gick kjedjespännaren i två bitar (kulorna hamnade i mellan axeln och spännaren). Vad jag vet är att det sitter plåtkapslade lager orginal och köper du nya idag så är det bättre lager. Dom är inte gjorda för mer än 200 mil enligt Svenska ÅF. Nu hade jag tur att ha kompisar som kunde reparera kjedjespännaren samt fixa fram SKF lager med riktiga tätningar, men jag har köpt en ny kjedjespännare och sen ska jag fortsätta använda SKF lager istället för orginal ( är ju med och kokar stålet på OVAKO Hofors  :wink:  ). Jag kör orginal samt mest asfalt och grusvägar.
Anmäl till moderator   Loggat
DIRTY RIDERS ATV föreningen ligger nere!
CF 500 X5 -09 Silver "SÅLD"
kenth.kihlberg@gmail.com

Utloggad mas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 432
  • Total likes: 0
    • Visa profil
mas
Ventiler och lager?????
« Svar #6 skrivet: 15 augusti 2007 kl. 19:29:06 »
nu har jag vart och hämtat min döda dinli hos motorvaruhuset i sommen.
inte så jävla roligt faktist.
har ju redan rivit ner allt en gång, men pratade med åf och dom sa att jag skulle komma ner med den så skulle han fixa den, även om det inte gick på garantin så skulle han stå för det.

vad bra tänkte jag och skruvade ihop allt igen (inte lite som ni vet)
lånade en stor bil och åkte dit (7 mil) på måndagen.

på tisdagen ringer han och säger att han vill ha 3000:- för 200 mils servicen,
och att jag skulle kollat ventierna vid 20 mil (när jag köpte den så sa han att det inte va några problem om jag serva det själv, sa inget om att det va skit viktigt att kolla ventilerna vid 20 mil och det står ju inte i manualen heller bara i lilla service häftet) så det gick inte att ta det på garantin. och om jag gjorde servicen så va det inte säkert att den skulle starta för det.(då är det ju bara att riva ner toppen och då får man ju ställa in ventierna igen)
så det va bara att låna bilen igen åka dit och hämta den som jag lämna den.
och nu måste jag skruva ner allt igen som jag redan hade gjort  :evil: .

på 2 månader gammal maskin som jag har betalat 70.000:- för

FY FAN SÅ JÄVLA DÅLIGT
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 (dubbelt så dyr, tusen gånger bättre)
Dinli 450 shims edition -07 Borta :)
SMC cbw, såld :(
-------------------------------------------------
Subaru Impreza GT -00 (Såld)

Utloggad mas

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 432
  • Total likes: 0
    • Visa profil
mas
Ventiler och lager?????
« Svar #7 skrivet: 17 augusti 2007 kl. 14:03:53 »
lustigt att tråden dog efter att jag skrev om vad som hade hänt med min dinli.
ni kanske tycker att det ska bli så ?
Anmäl till moderator   Loggat
Can-Am Renegade 800 (dubbelt så dyr, tusen gånger bättre)
Dinli 450 shims edition -07 Borta :)
SMC cbw, såld :(
-------------------------------------------------
Subaru Impreza GT -00 (Såld)

Utloggad andreask

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 27
  • Total likes: 0
    • Visa profil
andreask
Ventiler och lager?????
« Svar #8 skrivet: 17 augusti 2007 kl. 15:08:08 »
Tråkigt som f... det gå bra å sälja men att stå för det är tungt. Jag har haft tur riktigt bra återförsäljare och inga problem (utom de jag orsakat själv :( )
Anmäl till moderator   Loggat
inli 450 -0702, Edelbrock, Wileyco, procom CDI, 15/38 drev och vägdäck

Utloggad STENE

  • ATV Moderator
  • ******
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Ventiler och lager?????
« Svar #9 skrivet: 17 augusti 2007 kl. 15:26:47 »
Citat från: "mas"
lustigt att tråden dog efter att jag skrev om vad som hade hänt med min dinli.
ni kanske tycker att det ska bli så ?


Vet väl inte vad man skall skriva. Vi lider med dig. Själv har jag Fyrhjulig.se som ÅF och de har ALLTID ställt upp oavsett vad det är för problem. Dessvärre är det väl så att du i framtiden skall försöka att få saker motorvaruhuset lovat skriftligt (tex via mail) så du har "bevis". Ang 200 mils service så borde de frågat om du ville att de gjorde den samtidigt (och då fått pröjsa för den vilket inte är något konstigt), men de borde fortfarande fixa maskinen om de lovat det... Trist..
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad Dany

  • ATV Extreme
  • ******
  • Antal inlägg: 1125
  • Total likes: 4
    • Visa profil
Dany
Ventiler och lager?????
« Svar #10 skrivet: 17 augusti 2007 kl. 16:44:46 »
Citat från: "mas"
nu har jag vart och hämtat min döda dinli hos motorvaruhuset i sommen.
inte så jävla roligt faktist.
har ju redan rivit ner allt en gång, men pratade med åf och dom sa att jag skulle komma ner med den så skulle han fixa den, även om det inte gick på garantin så skulle han stå för det.

vad bra tänkte jag och skruvade ihop allt igen (inte lite som ni vet)
lånade en stor bil och åkte dit (7 mil) på måndagen.

på tisdagen ringer han och säger att han vill ha 3000:- för 200 mils servicen,
och att jag skulle kollat ventierna vid 20 mil (när jag köpte den så sa han att det inte va några problem om jag serva det själv, sa inget om att det va skit viktigt att kolla ventilerna vid 20 mil och det står ju inte i manualen heller bara i lilla service häftet) så det gick inte att ta det på garantin. och om jag gjorde servicen så va det inte säkert att den skulle starta för det.(då är det ju bara att riva ner toppen och då får man ju ställa in ventierna igen)
så det va bara att låna bilen igen åka dit och hämta den som jag lämna den.
och nu måste jag skruva ner allt igen som jag redan hade gjort  :evil: .

på 2 månader gammal maskin som jag har betalat 70.000:- för

FY FAN SÅ JÄVLA DÅLIGT


vad har ditt inlägg med min fråga att göra? Ditt inlägg finns ju redan i den tråda du startade kring detta.  :roll:
Anmäl till moderator   Loggat
LTZ 400 (2007) - såld
Dinli 450- såld
Adly 300 Crossroad- såld
PGO X-rider 150- såld
Lifan 150- såld

Utloggad Lunatics

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 270
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Lunatics
Ventiler och lager?????
« Svar #11 skrivet: 17 augusti 2007 kl. 17:16:51 »
Vad har ni fått betala för era 100-200mil service eller mer hoss ÅF. och vad gjorde dom då
Anmäl till moderator   Loggat
Till Salu.
MX450 Nitro 07 Svart
HMF Quiet Race Series Slip-On 102db
160 Munstycke Skulle behövas 170-180 :)
UNI Luftfilter
Nytt gelbatteri

Ev. hjälm och kläder för kill runt 183cm/78-87kg
Olja+filter var 30-40mil.
Välvårdad bra skick, Står alltid i garage. Avstäld mellan September till maj

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Dinli (Moderatorer: Onlyhenke, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Ventiler och lager?????
 


Online just nu.

631 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 650. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info