ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Koppling CVT
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Koppling CVT  (läst 5215 gånger)

Utloggad orren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 104
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
orren
Koppling CVT
« skrivet: 26 juli 2007 kl. 17:48:58 »
Hej
Är kopplingen och CVT en kopia på Suzuki Vinson?
 Skulle behöva en tunad koppling som kompenserar för
 större däck.  
Mvh/Orren
Anmäl till moderator   Loggat
850 XP

Utloggad Brodde

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 111
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Brodde
Koppling CVT
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2007 kl. 22:30:27 »
Berätta gärna vad som hänt?
 :)
Anmäl till moderator   Loggat
Har 4st 27":are i garaget men ingen maskin.
Är man fortfarande 4hjulingsägare då? :-P

Utloggad orren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 104
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
orren
Koppling CVT
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2007 kl. 23:16:18 »
Hej

 Take off har blivit sämre pga större däck skulle nog
 behöva ett högre inkopplingsvarv så att man får mer moment i starten

 Mvh/Orren
Anmäl till moderator   Loggat
850 XP

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2007 kl. 02:02:49 »
kolla om du kan få tag på lättare vikter till variatorn alt plocka bort några vikter (se bara till att ta dem 2 och 2 så du bibehåller en balans i variatorn.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2007 kl. 11:09:28 »
Satsa på vikterna som STENE föreslår.  :)

Kopplingen sitter inuti motorn, du måste dela motorn. Verkar jobbigt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad d4

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 0
    • Visa profil
d4
Koppling CVT
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2007 kl. 12:57:39 »
Försök att höja tillslagsvarvet, om det är möjligt.
Det är moment från start du behöver med större däck.
Dvs tillslagsvarvet måste upp.
Kopplingen borde ha fjädrar som går att byta ut.
Om den sen inte orkar att växla ut eller bli för svag när du kör, måste vikterna/ramper ändras.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2007 kl. 11:39:21 »
Jag kan se ett "problem" med att höja tillslags varvet. Eftersom manskinen har en högre effekt vid högre varv så finns det en risk att du kommer att slira på kopplingen när du skall iväg. Men resultat att du kommer få byta kopplings backar med jämna mellanrum. Med lättare vikter så kopplar den i vid en lägre effekt men kommer att snurra fortare. Detta innebär att kopplingen kommer att "nypa" mycket bättre och du får mindre slitage på kopplingen. Sedan kommer det bli svårt att kypköra med ett högre tillslags varv eftersom den håller ett högre varv när den väl "nyper".

-Mina egna teorier baserade på mina egna erfarenheter av CTV.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2007 kl. 12:23:41 »
Om man testar en Grizzly 660 och jämför koppling med en CF500 så är det STOR skillnad.

En CF500 "slirar" mer, den nyper typ aldrig, en Grizzly räcker det med att man petar på gasen så hugger den direkt, men den har inte högre varv för det. Väldigt lättkörd.

En CF som får ett litet hinder framför däcken, som man ska över, får gasa så mycket innan det händer nått, sen när det händer så är det som man dragit upp en fjäder, man flyger över hindret.

Vad är det som slirar? Remmen? Kopplingen? Om det högg fast mer direkt så skulle det va betydligt enklare.

EDIT: Stene, det känns fel att kopplingen skulle nypa bättre bara för att man lättar vikterna. Vikterna styr väl bara "växlingen"?

Den har samma nyp i kopplingen men eftersom CVT'n inte växlar upp lika fort med färre vikter så får man mer ax. (OK, det ger i sin tur mindre slir...)

Det jag däremot skulle vilja kolla på är kopplingen, det känns mer som att det sitter för hårda fjädrar där. Kopplingen behöver mycket varv för att verkligen slungas ut och nypa.

EDIT igen.. om man först ser till frågan som gäller större däck så tror jag att kopplingen OCH vikterna borde justeras.

Om man har orginal däck-tum och kör i skogen där ax inte är viktigast, utan mer direkt inkoppling, så är det endast kopplingens fjädrar som skulle justeras till lättare för mer direkt hugg.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2007 kl. 12:57:24 »
Kika på detta, stämmer väl överens med huvudfrågan:

http://www.atvsource.com/articles/press_releases/2002/060702_dynojet_epi_clutch_kit.htm

Vet inte om Grizzlys passar men vinston 500 är under utveckling, om nu DEN skulle passa.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2007 kl. 16:10:24 »
"EDIT: Stene, det känns fel att kopplingen skulle nypa bättre bara för att man lättar vikterna. Vikterna styr väl bara "växlingen"? "

Det jag tänkte var, Eftersom variatorn snurrar snabbare pga att utväxlingen är en annan så slungas kopplings backarna ut "hårdare/mer" och då skapar ett högre tryck i kopplingen (om den funkar lika som på en linhai där kopplingen sitter i den "bakre" remskivan). Och då omvänt. Att om man sätter i starkare fjädrar för att få kopplingen att koppla i vid ett högre varv så kommer även det att innebära att kopplingen skapar ett mindre tryck mellan kopplings backarna och kopplings trumman.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2007 kl. 18:13:50 »
På CF sitter kopplingen fram på motorns vevaxel innanför CVT'ns främre skivor.

Jag tog bort min kåpa på min CF nyss och testade:

Det är ett GRYMT slir på remmen i början!

Kopplingen hugger i väldigt fort, men som sagt, gasar man snabbt så hinner inte remmen med.

I den länken ovan jag postade så använder dom TYNGRE vikter till sina kit som är för "big wheels", vilket kan stämma väldigt bra.

Med tyngre vikter så slungas dom ut hårdare/snabbare och då nitar remmen hårdare i skivorna.

Jag bromsade och gasade samtidigt och det enda som slirar då är remmen. Aldrig kopplingen.

Så, jag kommer söka tyngre vikter till min iaf och prova.

 :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2007 kl. 19:41:31 »
Ahh.. Då faller mina teorier totalt...

Hårdare variator fjäder och tyngre vikter är kanske det som skulle hjälpa på en CF i så fall.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Koppling CVT
 


Online just nu.

687 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 715. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info