ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Koppling CVT
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Koppling CVT  (läst 4229 gånger)

Utloggad orren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 104
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
orren
Koppling CVT
« skrivet: 26 juli 2007 kl. 17:48:58 »
Hej
Är kopplingen och CVT en kopia på Suzuki Vinson?
 Skulle behöva en tunad koppling som kompenserar för
 större däck.  
Mvh/Orren
Anmäl till moderator   Loggat
850 XP

Utloggad Brodde

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 111
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Brodde
Koppling CVT
« Svar #1 skrivet: 26 juli 2007 kl. 22:30:27 »
Berätta gärna vad som hänt?
 :)
Anmäl till moderator   Loggat
Har 4st 27":are i garaget men ingen maskin.
Är man fortfarande 4hjulingsägare då? :-P

Utloggad orren

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 104
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
orren
Koppling CVT
« Svar #2 skrivet: 26 juli 2007 kl. 23:16:18 »
Hej

 Take off har blivit sämre pga större däck skulle nog
 behöva ett högre inkopplingsvarv så att man får mer moment i starten

 Mvh/Orren
Anmäl till moderator   Loggat
850 XP

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #3 skrivet: 27 juli 2007 kl. 02:02:49 »
kolla om du kan få tag på lättare vikter till variatorn alt plocka bort några vikter (se bara till att ta dem 2 och 2 så du bibehåller en balans i variatorn.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #4 skrivet: 27 juli 2007 kl. 11:09:28 »
Satsa på vikterna som STENE föreslår.  :)

Kopplingen sitter inuti motorn, du måste dela motorn. Verkar jobbigt.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad d4

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 0
    • Visa profil
d4
Koppling CVT
« Svar #5 skrivet: 27 juli 2007 kl. 12:57:39 »
Försök att höja tillslagsvarvet, om det är möjligt.
Det är moment från start du behöver med större däck.
Dvs tillslagsvarvet måste upp.
Kopplingen borde ha fjädrar som går att byta ut.
Om den sen inte orkar att växla ut eller bli för svag när du kör, måste vikterna/ramper ändras.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #6 skrivet: 28 juli 2007 kl. 11:39:21 »
Jag kan se ett "problem" med att höja tillslags varvet. Eftersom manskinen har en högre effekt vid högre varv så finns det en risk att du kommer att slira på kopplingen när du skall iväg. Men resultat att du kommer få byta kopplings backar med jämna mellanrum. Med lättare vikter så kopplar den i vid en lägre effekt men kommer att snurra fortare. Detta innebär att kopplingen kommer att "nypa" mycket bättre och du får mindre slitage på kopplingen. Sedan kommer det bli svårt att kypköra med ett högre tillslags varv eftersom den håller ett högre varv när den väl "nyper".

-Mina egna teorier baserade på mina egna erfarenheter av CTV.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #7 skrivet: 28 juli 2007 kl. 12:23:41 »
Om man testar en Grizzly 660 och jämför koppling med en CF500 så är det STOR skillnad.

En CF500 "slirar" mer, den nyper typ aldrig, en Grizzly räcker det med att man petar på gasen så hugger den direkt, men den har inte högre varv för det. Väldigt lättkörd.

En CF som får ett litet hinder framför däcken, som man ska över, får gasa så mycket innan det händer nått, sen när det händer så är det som man dragit upp en fjäder, man flyger över hindret.

Vad är det som slirar? Remmen? Kopplingen? Om det högg fast mer direkt så skulle det va betydligt enklare.

EDIT: Stene, det känns fel att kopplingen skulle nypa bättre bara för att man lättar vikterna. Vikterna styr väl bara "växlingen"?

Den har samma nyp i kopplingen men eftersom CVT'n inte växlar upp lika fort med färre vikter så får man mer ax. (OK, det ger i sin tur mindre slir...)

Det jag däremot skulle vilja kolla på är kopplingen, det känns mer som att det sitter för hårda fjädrar där. Kopplingen behöver mycket varv för att verkligen slungas ut och nypa.

EDIT igen.. om man först ser till frågan som gäller större däck så tror jag att kopplingen OCH vikterna borde justeras.

Om man har orginal däck-tum och kör i skogen där ax inte är viktigast, utan mer direkt inkoppling, så är det endast kopplingens fjädrar som skulle justeras till lättare för mer direkt hugg.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #8 skrivet: 28 juli 2007 kl. 12:57:24 »
Kika på detta, stämmer väl överens med huvudfrågan:

http://www.atvsource.com/articles/press_releases/2002/060702_dynojet_epi_clutch_kit.htm

Vet inte om Grizzlys passar men vinston 500 är under utveckling, om nu DEN skulle passa.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #9 skrivet: 28 juli 2007 kl. 16:10:24 »
"EDIT: Stene, det känns fel att kopplingen skulle nypa bättre bara för att man lättar vikterna. Vikterna styr väl bara "växlingen"? "

Det jag tänkte var, Eftersom variatorn snurrar snabbare pga att utväxlingen är en annan så slungas kopplings backarna ut "hårdare/mer" och då skapar ett högre tryck i kopplingen (om den funkar lika som på en linhai där kopplingen sitter i den "bakre" remskivan). Och då omvänt. Att om man sätter i starkare fjädrar för att få kopplingen att koppla i vid ett högre varv så kommer även det att innebära att kopplingen skapar ett mindre tryck mellan kopplings backarna och kopplings trumman.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
Koppling CVT
« Svar #10 skrivet: 28 juli 2007 kl. 18:13:50 »
På CF sitter kopplingen fram på motorns vevaxel innanför CVT'ns främre skivor.

Jag tog bort min kåpa på min CF nyss och testade:

Det är ett GRYMT slir på remmen i början!

Kopplingen hugger i väldigt fort, men som sagt, gasar man snabbt så hinner inte remmen med.

I den länken ovan jag postade så använder dom TYNGRE vikter till sina kit som är för "big wheels", vilket kan stämma väldigt bra.

Med tyngre vikter så slungas dom ut hårdare/snabbare och då nitar remmen hårdare i skivorna.

Jag bromsade och gasade samtidigt och det enda som slirar då är remmen. Aldrig kopplingen.

Så, jag kommer söka tyngre vikter till min iaf och prova.

 :)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad STENE

  • Moderator
  • *****
  • Antal inlägg: 3362
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
STENE
Koppling CVT
« Svar #11 skrivet: 28 juli 2007 kl. 19:41:31 »
Ahh.. Då faller mina teorier totalt...

Hårdare variator fjäder och tyngre vikter är kanske det som skulle hjälpa på en CF i så fall.
Anmäl till moderator   Loggat
=============
Linhai Allroad 260 2x4

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Koppling CVT
 


Online just nu.

224 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 306. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info