hk som mäts från fabrik anger alltid motorns styrka mätning på bakhjulen är en andra mätning som eventuellt görs av nån i efterhand samma gäller bilar mm.
Du behöver lägga drevning och stegning i lådan till din redogörelse.Det är inga problem med en toppig effekt så länge växelllådan är anpassad för det, alltså att du kan hålla dig inom effektbandet.Men en med toppig effekt är mer svårkörd, särskilt om det är en kurvig bana. Svårare att portionera ut effekten och flöda på lagom med effekt i förhållande till grepp på rådande underlag med mera.../J
Vikten är säkert rätt mycket större på KFX:en. Men jag tror att faktorer du inte tänkt på är V-twin och CVT (Continuously variable transmission). Jag upplever att KFX:en drar iväg nåt jävulskt vid rödljusen. Fast nu handlade ju denna tråd om Dinli, sorry. Bara så nöjd med min KFX
V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten?
inte har väl kfxn 49 hk på bakhjulet?
Citat från: "Jon80"V-twin är helt ointressant, likaså om det är turbo eller sugis. Effekt är effekt, oavsett vad som alstrar den. Din damsugare på 800W är lika effektiv om den går på vindkraft eller vattenkraft. CVT har väl den fördelen att den kan hålla motorn nära sin topp-effekt under längre hastighetsintervall = det körbara registret är mer eller mindre lika med toppeffekten? V-twin och CVT borde väl vara intressant när vi pratar om att dra iväg kvickt. V-twin ger väl bättre bottendrag, det händer grejor direkt när jag gasar på istället för att maskinen "kommer" vid ett visst varvtal.CVT gör att jag eller maskinen "slipper växla" och därmed sparar man tid (just som du beskriver med din turbobil kontra mercan).Effektmässigt spelar det ingen roll, men jag pratar om att dra iväg snabbt med sin fyrhjuling, inte vad bakhjulen ger för effekt.