ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: BACKSPÄRR CF 500
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå ned

Författare Ämne: BACKSPÄRR CF 500  (läst 27721 gånger)

Utloggad Nike

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Nike
BACKSPÄRR CF 500
« skrivet: 29 maj 2007 kl. 11:53:46 »
Det har varit ganska mycket prat ang backspärren på cf 500 och jag måste säga att det är nog mycket handhavande fel ang den.
Har testat en hel del och man klarar MYCKET...... MYCKET branta backar på endast 4-hjulsdrift utan difflock och overrride!!!!
Men visst kan jag hålla med om att backspärren slår till alldeles för tidigt inget snack om saken, men tyvärr så får vi inte kineserna till o ändra på den saken.

Har haft en hel del telefonsamtal från konsument ang detta.

Vi har provat 4st CF500 och alla 4 beter sig likadant.

För att få override knappen till att skicka på mer effekt så MÅSTE Difflocken vara på.

Har  2 filmsnuttar som vi tog innan på förmiddagen som jag skulle kunna lägga upp.

Men jag vet inte hur man laddar upp dem, ngn som kan hjälpa till o ladda upp???
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad ThoKar

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ThoKar
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #1 skrivet: 29 maj 2007 kl. 16:50:10 »
Hur lätt är det att backa med kärra som är lastad och sen styra med diff i?
Har kört en del ved men min och träligt att varje gång man backar så får man lägga i diff. ;(
Anmäl till moderator   Loggat
*****************
CF 500L nu med plog och vi väntar på snö.

Utloggad Nike

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 30
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Nike
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #2 skrivet: 30 maj 2007 kl. 08:42:55 »
Citat från: "ThoKar"
Hur lätt är det att backa med kärra som är lastad och sen styra med diff i?
Har kört en del ved men min och träligt att varje gång man backar så får man lägga i diff. ;(


Ber om ursäkt glömde skriva dit att vi endast kört UTAN Kärra eller vagn,
Kan hålla med dig utan att ens provat att det är nog hyfsat svårt o styra.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad zacka

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 2836
  • Total likes: 0
    • Visa profil
zacka
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #3 skrivet: 30 maj 2007 kl. 13:08:29 »
du kan lägga upp filmerna på youtube.com
krävs att du registrera dig, men det tar inte lång tid
Anmäl till moderator   Loggat
VEM FAN ÄR KLOTSVENNE ?

Suzuki LTZ400
Opel Calibra 4x4 Turbo
MB 300 CE 24v
Vw Golf GTI look

Utloggad blomman

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
    • Visa profil
blomman
Backspärr fixad
« Svar #4 skrivet: 31 maj 2007 kl. 07:16:02 »
Delvis svar till Nike som jag gissar jobbar på ATVSWEDEN, angående backspärr.

Har efter en hel dags testande funnit följande:
Varvtalsspärren då man backar styrs av den sensor som visar "R" på instrumentpanelen.
Lösning: Kapa den Ljusblå/vit rand kabeln som går in i CDI boxen (den finns i den större kontakten) Koppla sedan den del av den Ljusblå/vit rand som går in i CDI boxen till JORD.
Den del av den Ljusblå/vit som går in i kabelhärvan, isolera den utan anslutning till något.

Teorin efter test är att den sensor som sitter för backen, på växellådan är sluten ända till backen läggs i och då träder vartalsbegränsningen för backen in. Genom att alltid ha den sluten vet inte CDI boxen om att backen lagts i och ingen spärr finns.

Bakgrunden att få ett elschema som går att läsa utan förstoringsglas är enligt följande:
Ringde ATVSWEDEN och även FUNRIDE för att få hjälp. där svarade man att man inte kunde maila ett läsbart elschema på grund av att det var en fabrikshemlighet!!!
Då det i manualen finns ett elschema som trots att det är svårläst på grund av storleken tycker jag att svaret från ATVSWEDEN och FUNRIDE att det är en fabrikshemlighet är ynkligt dåligt.

Dom borde inse att svåra problem blir ändå lösta, Vi ägare med problem kommer inte och sitter inte med armarna i kors och väntar.

Och med bakgrund av de stora problem backspärren medför tycker man att en seriös ÅF borde hantera problemt bättre.

Om nu någon på ATVSWEDEN och/eller FUNRIDE läser detta hoppas jag ni tar lärdom och försöker hjälpa till med eventuella problem istället för att skylla på tillverkaren eller annat skitsnack.

Slutligen, fixet har jag testat så lång möjligt, om någon gör samma fix och upplever problem posta då till forumet.



Mvh Blomman
Anmäl till moderator   Loggat
an-Am 800 XT
CF-Moto till salu
Mobil 0705700198

Utloggad ThoKar

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 95
  • Total likes: 0
    • Visa profil
ThoKar
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #5 skrivet: 31 maj 2007 kl. 09:10:36 »
Men kopplar ur man ur då så att man inte ser vilken växel man har i eller något annat?
Anmäl till moderator   Loggat
*****************
CF 500L nu med plog och vi väntar på snö.

Utloggad blomman

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
    • Visa profil
blomman
Backspärr fixad
« Svar #6 skrivet: 31 maj 2007 kl. 09:17:16 »
Enligt mina tester , det enda som försvinner är backspärren.
Man ser alltså fortfarande att backen läggs i på instrumentpanelen.
Blomman
Anmäl till moderator   Loggat
an-Am 800 XT
CF-Moto till salu
Mobil 0705700198

Utloggad Chivas

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 142
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Chivas
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #7 skrivet: 31 maj 2007 kl. 10:24:57 »
Enl EU så får det inte finnas så kallade "fabrikshemligheter" längre utan återförsäljare/generalagent MÅSTE lämna ut sådana uppgifter.
Bilbranchen är inte glada åt sådant men EU har satt ett skyhögt straff för dom som inte gör det.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad peter1500

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 502
  • Total likes: 0
    • Visa profil
peter1500
Re: Backspärr fixad
« Svar #8 skrivet: 31 maj 2007 kl. 10:25:33 »
Citat från: "blomman"
Delvis svar till Nike som jag gissar jobbar på ATVSWEDEN, angående backspärr.

Har efter en hel dags testande funnit följande:
Varvtalsspärren då man backar styrs av den sensor som visar "R" på instrumentpanelen.
Lösning: Kapa den Ljusblå/vit rand kabeln som går in i CDI boxen (den finns i den större kontakten) Koppla sedan den del av den Ljusblå/vit rand som går in i CDI boxen till JORD.
Den del av den Ljusblå/vit som går in i kabelhärvan, isolera den utan anslutning till något.

Teorin efter test är att den sensor som sitter för backen, på växellådan är sluten ända till backen läggs i och då träder vartalsbegränsningen för backen in. Genom att alltid ha den sluten vet inte CDI boxen om att backen lagts i och ingen spärr finns.

Bakgrunden att få ett elschema som går att läsa utan förstoringsglas är enligt följande:
Ringde ATVSWEDEN och även FUNRIDE för att få hjälp. där svarade man att man inte kunde maila ett läsbart elschema på grund av att det var en fabrikshemlighet!!!
Då det i manualen finns ett elschema som trots att det är svårläst på grund av storleken tycker jag att svaret från ATVSWEDEN och FUNRIDE att det är en fabrikshemlighet är ynkligt dåligt.

Dom borde inse att svåra problem blir ändå lösta, Vi ägare med problem kommer inte och sitter inte med armarna i kors och väntar.

Och med bakgrund av de stora problem backspärren medför tycker man att en seriös ÅF borde hantera problemt bättre.

Om nu någon på ATVSWEDEN och/eller FUNRIDE läser detta hoppas jag ni tar lärdom och försöker hjälpa till med eventuella problem istället för att skylla på tillverkaren eller annat skitsnack.

Slutligen, fixet har jag testat så lång möjligt, om någon gör samma fix och upplever problem posta då till forumet.



Mvh Blomman




Det kan väl aldrig bero på att den garanti du få på atv:n när du köper den kanske inte längre gäller när man börjar klippa kablar, och sen desutom klanka ner på ÅF och leverantörer för att dom inte vill bidra till att hälpa dig klippa kablar som till följd både kan skada maskinen och dess förare/passagerare tycker jag är ynkligt. Du får väl göra som alla andra här på forumet och lista ut det själv och tydligen var det inte allt för svårt att lösa det. Förövrig hoppas jag att både atvsweden och funride läser detta så att kan ha det i åtanke när du vill lämna in din maskin för en garantiåtgärd.
Anmäl till moderator   Loggat
URL=www.funride.se][/URL]

Utloggad blomman

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 3
  • Total likes: 0
    • Visa profil
blomman
Backspärr fixad
« Svar #9 skrivet: 31 maj 2007 kl. 11:31:29 »
Peter1500,
Menar du att man inte får göra några förändringar alls som .t.ex:
Ta bort strypningar, trimma, bada med maskinen osv.
Det som du själv gjort med din maskin?
Hur går det med garantin då? Hur farlig blir maskinen när den är trimmad och är ute i trafiken för både dig och andra.

Min åsikt är att ett så allvarligt problem som en inte fungerande backfunktion på en maskin som säljs som ett arbetsredsakp och terränggående fordon måste av importör och ÅF tas på allvar. med andra ord i alla fall FÖRSÖKA få en lösning till stånd.
Du kan säkert läsa i forum om hur dåligt backen fungerar för dom som använder ATV'n för annat än nöjeskörning.
Anmäl till moderator   Loggat
an-Am 800 XT
CF-Moto till salu
Mobil 0705700198

Utloggad benring

  • www.gooffroad.se
  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1659
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
  • Gör det med stil!
    • Visa profil
benring
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #10 skrivet: 31 maj 2007 kl. 13:16:21 »
Nu MÅSTE jag lägga mig i :)

Se här vad tex Denada-offroad skriver ang detta:

Citera
GARANTI PÅ FYRHJULINGAR:VID PRIVAT KÖP & FÖRSTA ÄGAREN, ALLTID 1 ÅRS FABRIKATIONS GARANTI SAMT 2 ÅRS KONSUMENTKÖPS GARANTI.
FÖRETAG HAR 1 ÅRS FABRIKATIONS GARANTI



GARANTIN GÄLLER BARA PÅ VÄGREGISTRERADE FORDON, ALLTSÅ INTE LEK, TÄVLING, CROSS ELLER TRIMMADE FORDON. FÖR DESSA MASKINER GÄLLER EN FUNKTIONS GARANTI - DET INNEBÄR ATT MASKINEN, NÄR DU KÖPER DEN ÄR FÄRDIG MONTERAD SAMT TESTAD & KÖRKLAR!

SAMTLIGA MASKINER ÄR LANDSVÄGS REGISTRERADE, SE UNDER SPECIFIK PRODUKT. FÖR DESSA MASKINER SÅ UPPHÖR GARANTIN ATT GÄLLA OM DEN HAR KÖRTS PÅ ETT:
VÅRDSLÖST SÄTT, ELLER PÅVISAD VÅRDSLÖSHET.
TERRÄNG KÖRNING.
TRIMNING, ELLER FÖRSÖK TILL TRIMNING.
SERVICE ÄR INTE GJORD / SERVICEBOK, STÄMPLAR SAKNAS.
TÄVLING.


Detta är knappast unikt, så jag skulle vilja säga att om en ÅF talar om hur du förändrar din ATV så gör dom ett fel.

Garantier gäller troligen inte på nån maskin på detta forum, i stort sätt om man ska vara hård/petig men sen gäller det ju att ÅF/tillverkare kan bevisa vad du gjort också.


Däremot, så håller jag med om att override borde gälla oavsett, det är ju inge vidare att man ska behöva difflock.

Om detta blir ett stort problem, ja då ska kanske ÅF tillsammans med tillverkare komma med en lösning.

Jag tycker dock inte jag har stora problem i MIN körning så jag bryr mig inte.

/B
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad peter1500

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 502
  • Total likes: 0
    • Visa profil
peter1500
BACKSPÄRR CF 500
« Svar #11 skrivet: 31 maj 2007 kl. 13:36:55 »
Nu har du tappat tråden.

Det jag ville ha sagt eller skrivet är att det är jag tyckte det var dåligt av dig att gnälla på en ÅF eller leverantör för att dom inte vill hjälpa dig med att få din atv att gå snabbare bakåt/framåt trimma eller inte trimma. Dom har ju ett ansvar mot sina leverantörer, hur tror du det skulle se ut om en återförsäljare hjälper dig att modifiera om din atv så att backspärren inte går i utan att du kan få en rejäl fart bakåt och kanske inte nödvändigtvis du men kanske en lite mera ovan förare gör sig illa pga det, det kan vara därför dom inte tipsar om det.
Själv skiter jag i det mesta utan anser att ju fortare saker går ju roligare är det.
Jag är dessutom fullt medveten om ditt problem då jag själv ägt en cf 500 (som är en kanonhoj förövrigt) som jag gjorde allt för att den skulle gå fortare och fortare, och när inte det räcker till bytte jag till en brute force.

Självklart ska man trimma hojen, det är ett måste, men man kanske måste räkna med att garantin inte kommer att gälla fullt ut efter det.

Och för din vetskap så är min Brute force ostryp, trimmad, väl "tvättad" vid flera gånger och lite annat smått och gått, samt att den sällan eller nästan aldrig ser asfalt under sina hjul, utan det är mest lite gegga, lite mera gegga en och annan lite för djup vattenpöl mm mm.
Nog snackat om det,  det blir körning i helgen som vanligt, ta en tur till södra sidan om du/ni vill hänga på, pm:a mig så får du en bra vägbeskrivning det brukar bli skitskoj . tiden är söndag kl 10  :lol:  :lol:

Kör så det ryker och grattis till en bra hoj :!:  :!:
Anmäl till moderator   Loggat
URL=www.funride.se][/URL]

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 ... 4  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • CF Moto (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: BACKSPÄRR CF 500
 


Online just nu.

846 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 896. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info