Instämmer. Det är intressant vad man ska välja för GPS.Jag var nyss och kollade lite på elgiganten. De hade bara "bil-gps:er" med vägkartor och som inte tåler väta, tuffa tag.Jag är nog mer ute efter en "ruggad" GPS, en sån som båtfolk och campare/vandrare använder.Det är ju kul att vara ute på landet och i skogen körandes på små grusvägar, stigar etc. och då funkar nog inte bil-gps:erna så bra.Ska nu kolla lite på utsidan.se och liknande sajter efter en som fyller mina behov.För nog har en "campar-gps" också större vägar med på kartorna?
Om du väljer Garmin Etrex Venture Cx eller GPSMap 60 CSx så har du minneskort och kan låta friluftskartan och citymap eller dylikt på minneskortet.Dessa finns med/utan kompass+höjdmätare vilket speglar priset. Jag har använt den tidiga Etrex:en i ganska blöt miljö utan problem i många år. Den nya generationen har även uppdateringingar på skärmen vilket underlättar läsning i solljus.Jag ger Garmins "outdoor" GPS:er tummen upp, Etrex:en är även kompatibel med "City Navigator" så att den fungerar som vilken bilgps som helst, dock utan röstnavigering.
Du kan få GPS-höjd på någon av sidorna oavsett modell, den är dock inte lika exakt som själva positioneringen då höjden kräver bättre mottagning och fler satelliter.Sen vet jag inte om du får höjden med i loggen på Legend och Vista?...//L