Tror benring är inne på rätt väg, har talat med några poliser om detta och de var ganska ense om att de inte bryr sig eftersom maskinerna ofta redan toppar över 100 original. Är nog försäkringsbolaget man ska akta sig för om det skulle hända nått. Att jämnföra med Moppe och Epa som har en hastighetsbegränsning är ju bara löjligt. Vi som har hunnit bli veteraner vet ju att det till o med var olagligt att dreva en gång i tiden.......
Citat från: "Lunk"Tror benring är inne på rätt väg, har talat med några poliser om detta och de var ganska ense om att de inte bryr sig eftersom maskinerna ofta redan toppar över 100 original. Är nog försäkringsbolaget man ska akta sig för om det skulle hända nått. Att jämnföra med Moppe och Epa som har en hastighetsbegränsning är ju bara löjligt. Vi som har hunnit bli veteraner vet ju att det till o med var olagligt att dreva en gång i tiden....... Jag förstår inte det löjliga i att jämföra med epa? Både epan och fyrhjulingen är ju inreggade med modifikationer/begränsningar av effekt/utväxling?
...Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.
Citat från: "benring"...Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.Trafikförsäkringen gäller dock alltid för att hålla tredje part skadeslös om du skulle vara vållande, däremot får du nog ta hela skiten för ditt eget fordon / dina egna skador./johan
Citat från: "johano"Citat från: "benring"...Men, hur det än är, så gäller inte försäkringar på samma sätt som om man kör otrimmat, det tycker jag är mest besvärligt att leva med. För oavsett vems felet är, så åker du förmodligen på hela skiten.Trafikförsäkringen gäller dock alltid för att hålla tredje part skadeslös om du skulle vara vållande, däremot får du nog ta hela skiten för ditt eget fordon / dina egna skador./johanHej, jag sitter med trygg hansa i luren då jag mer eller mindre sagt fel, eventuellt.Så nu skall jag försöka ta reda på riktig fakta.Nu har jag fått reda på detta:Om du drar strypningar och orsakar en olycka så ser man på HELA olyckan, inte bara trim.Du kan ha 200 häst men köra i 50kmh på en 50kmh-sträcka och nån annan gör fel, detta drabbas inte du av. Om du däremot skulle använda dina 200 hästar, få sladd och krocka, fortfarande i 50 kmh, så riskerar du att få fordonet lagat med orginaldelar, är du riktigt vårdslös så KAN vagnskadan dras in helt för dig.Så, det är inte helt lätt att säga men trafikförsökringen gäller alltid. DOCK, så KAN du bli delvis ersättningsskyldig för personskador på den andre parten OM du är vållande, detta är ovanligt men då har du varit "en usel förare" som dom sa.Summan av detta är iaf att dina försäkringar inte blir lidande i större utsträckning, så tillvida att du kör "normalt".Mopeder har en annan regel, ÄR den trimmad så tecknas endast trafikförsäkring. Framgår det i efterhand så ersätts inte dina skador, men allt annat är fortfarande OK.EDIT: Summan av hela tråden är väl att om man kör med vett o etikett så har man inget att oroa sig för, varken gällande polis eller försäkringsbolag.
Nice Benring, gillar när man går in för uppgiften. Jobbar du åt Insider eller.......
Lite OTVad jag förståt så är det lägre straff för att köra en tung MC än en trimmad moppe under förutsättning att MC är försäkrad skattad och satt i trafik. Mopeden däremot är ju som trimmad att räkna som MC och saknar därför en regelrätt registrering och har därmed en undermålig försäkring.Så ni som funderat på en trimmad moppe att pendla med köp 80-125cc istället.