ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)  (läst 14952 gånger)

Utloggad Sundhult

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sundhult
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« skrivet: 17 februari 2007 kl. 08:13:41 »
Jag har en del frågor om vilket som är det bästa sättet för mig att installera vinscharna på mina gamla Polaris Big Boss 6x6 -94.  Tänkte få förslag från er innan jag sätter igång och drar elen. Ni har säkert erfarenheter som jag gärna skulle vilja dra nytta av.

Min vinschutrrustning
Jag har skaffat en Warn 3.0ci med trådfjärr och radiostyrning. Fram sitter det en Warn 2.5ci redan. Till mitt ekipage skall jag koppla en vagn med vajerkran.

Så här vill jag ha det
Jag funderade på en lösning där jag har möjlighet att flytta vinschen mellan baken på maskinen till vagnen (det blir dumma vinklar att ha den hela tiden i baken på en 6x6). Dessutom tänkte jag mig att sätt ett extra batteri på vagnen för vinsch och arbetsbelysning på vagnen.

Vilka handskar?
Nu till frågan;
  • Hur har ni löst det med kontakter/handskar på era maskiner och vagnar i era kopplingar?
  • Hur har ni kopplat in ett extra batteri om ni har det?
Länka gärna till fotografier om ni har det på era lösningar.

Hoppas på bra tips av er...

//.D
Anmäl till moderator   Loggat
url=www.sundhult.com][/url]

Utloggad Sundhult

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sundhult
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2007 kl. 08:43:42 »
Är det ingen som har några goda råd att ge?

//.D
Anmäl till moderator   Loggat
url=www.sundhult.com][/url]

Utloggad Bushmaster

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 207
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Bushmaster
Re: Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2007 kl. 08:52:59 »
Citat från: "Sundhult"
Jag har en del frågor om vilket som är det bästa sättet för mig att installera vinscharna på mina gamla Polaris Big Boss 6x6 -94.  Tänkte få förslag från er innan jag sätter igång och drar elen. Ni har säkert erfarenheter som jag gärna skulle vilja dra nytta av.

Min vinschutrrustning
Jag har skaffat en Warn 3.0ci med trådfjärr och radiostyrning. Fram sitter det en Warn 2.5ci redan. Till mitt ekipage skall jag koppla en vagn med vajerkran.

Så här vill jag ha det
Jag funderade på en lösning där jag har möjlighet att flytta vinschen mellan baken på maskinen till vagnen (det blir dumma vinklar att ha den hela tiden i baken på en 6x6). Dessutom tänkte jag mig att sätt ett extra batteri på vagnen för vinsch och arbetsbelysning på vagnen.

Vilka handskar?
Nu till frågan;
  • Hur har ni löst det med kontakter/handskar på era maskiner och vagnar i era kopplingar?
  • Hur har ni kopplat in ett extra batteri om ni har det?
Länka gärna till fotografier om ni har det på era lösningar.

Hoppas på bra tips av er...

//.D


Hej!
för mig låter det som att du har ganska klart för dig hur du vill och ska göra så det är väl bara att köra igång!
Tror det är väldigt svårt att ge råd utan att se din specifika maskin och så!
Mvh
Mats Jonsson
Anmäl till moderator   Loggat
SYM Quad Raider 600 2010

Utloggad Bushmaster

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 207
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Bushmaster
Re: Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2007 kl. 08:57:29 »
Citat från: "Sundhult"
Jag har en del frågor om vilket som är det bästa sättet för mig att installera vinscharna på mina gamla Polaris Big Boss 6x6 -94.  Tänkte få förslag från er innan jag sätter igång och drar elen. Ni har säkert erfarenheter som jag gärna skulle vilja dra nytta av.

Min vinschutrrustning
Jag har skaffat en Warn 3.0ci med trådfjärr och radiostyrning. Fram sitter det en Warn 2.5ci redan. Till mitt ekipage skall jag koppla en vagn med vajerkran.

Så här vill jag ha det
Jag funderade på en lösning där jag har möjlighet att flytta vinschen mellan baken på maskinen till vagnen (det blir dumma vinklar att ha den hela tiden i baken på en 6x6). Dessutom tänkte jag mig att sätt ett extra batteri på vagnen för vinsch och arbetsbelysning på vagnen.

Vilka handskar?
Nu till frågan;
  • Hur har ni löst det med kontakter/handskar på era maskiner och vagnar i era kopplingar?
  • Hur har ni kopplat in ett extra batteri om ni har det?
Länka gärna till fotografier om ni har det på era lösningar.

Hoppas på bra tips av er...

//.D


Ett tips som jag tror skulle funka (batterifrågan)  är att montera extrabatteriet i den vagn som du använder. Du kan du använda ett större batteri, vet inte om maskinens laddare klarar att ladda båda batterierna, om inte så skulle väl de gå att montera in en extra laddare och laddrelä!
Mvh
Mats Jonsson
Anmäl till moderator   Loggat
SYM Quad Raider 600 2010

Utloggad Sundhult

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sundhult
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #4 skrivet: 18 februari 2007 kl. 09:00:30 »
Det är ju det här med kontaktdonen. Det går ju ganska högström om vinschen är belastad.
  • Var köper man don som klarar strömmen och som fungerar bra?
Och sedan det här med att ha ett batteri på vagnen. Om man har reläet på maskinen så får man koppla med en koppling för batteriet för att koppla parallellt med det befintliga, och sedan ett för själva vinschen. Är det en bra lösning, eller är det bättre att koppla ett nytt relä på vagnen och skicka en styrsignal dit? Är det OK att bara slänga ett batteri till parallellt eller skapar det problem med laddregulatorn?
  • Hur har ni kopplat in era extra batteri?
Jag har klart för mig hur jag tänkt mig, men antar att ni är många här som labbat själva och har bra erfarenheter att dela med er av.

//.D
Anmäl till moderator   Loggat
url=www.sundhult.com][/url]

Utloggad Robin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 275
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Robin
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #5 skrivet: 18 februari 2007 kl. 16:58:23 »
Kontaktdonen köpte jag hos atv åf, dom klarar den höga strömen. Kostar ca 70 kr styck, jag har fast winsch på min vagn pch kontakt bak på atvn så det rä baar att koppla in när jag drar vagnen.

Jag använder mig av maskiens vanliga batteri och den fungerar utmärkt, behövs inget mer. Då lyfter jag även plogen, lysen på, hantagsvärme så nog räcker orginalbatteriet.

Kan ta några bilder på min istallation om det skulle vara av intresse.
Anmäl till moderator   Loggat
onda trx 500 fe -06, fullt skogsutrustad! Inkl hållare för motorsågen!


Utloggad Sundhult

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 41
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Sundhult
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #6 skrivet: 18 februari 2007 kl. 17:09:38 »
Gärna bilder!

Jag har inte ens kollat hur många amperetimmar som orginalbatteriet ger.

Har du arbetsbelysning på vagnen också?

//.D
Anmäl till moderator   Loggat
url=www.sundhult.com][/url]

Utloggad d4

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 0
    • Visa profil
d4
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #7 skrivet: 18 februari 2007 kl. 18:51:57 »
Använd Andersson kontaker från batteri till vinsch, de används till reservkrafttuttag inom tele och kraftindustrin och är väldigt bra.
De finns i olika klassningar och strömtålighet.
175 ampere borde räcka.

http://se.farnell.com/jsp/endecaSearch/partDetail.jsp?SKU=2191246
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Robin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 275
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Robin
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #8 skrivet: 18 februari 2007 kl. 18:54:51 »
Jag har ingen arbetsbelysning på vagnen dock har jag en backlampa på atvn som lyser upp bakåt, nu när jag kollade på länken som oavstånde postade ser jag att det är exakt sånna kontakter jag har på min.

Kan fixa bilder imorgon när det är ljust om jag kommer ihåg annars blir det nångång i veckan.
Anmäl till moderator   Loggat
onda trx 500 fe -06, fullt skogsutrustad! Inkl hållare för motorsågen!


Utloggad Reed

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 333
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Reed
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #9 skrivet: 18 februari 2007 kl. 22:02:13 »
Allt beror ju på hur krångligt man vill göra det, och hur mycket tid och pengar man vill lägga ner.

Vet inte exakt hur din winch-anordning till kranen ser ut, men det skulle ju egentligen räcka med o sätta ett block på släpet och lägga vajern genom det (om man nu vill göra det enkelt för sig :) )

Vill man flytta winchen och använda samma matning så funkar det ju att förlänga med snabbkontakter, tänk bara på att inta använda för klena kablar. Vid så låg spänning (12 V) så gör spänningsfallet att du kanske bara får ut 10 V vid full last (max strömförbrukning) på winchen, och det går mycket segare att wincha. Problemet ökar med längden på kablarna, så ta gärna minst en storlek större kablar än vad som redan sitter som matning fram.

Vad det gäller extra batteri och belysning så kanske du skulle satsa på ett Xenon-arbetsljus istället för extra batterier och sånt. Generatorerna är klena och det blir oftast bara problem när man använder för stora batterier (man drar ur båda batterierna, och orkar inte ladda något av dom ordentligt igen).

Xenonljusen kostar flis, men på 35W får man mycket mer ljus ur det än 2 st vanliga 55W halogenljus, vilket underlättar mycket för batteriet.

Ett NBB MY-ljus kostar ca 3300 kr, men är något jag seriöst skulle satsa på om jag hade behov av arbetsljus på en mc.

http://www.nbb.se/shopp/produkt.asp?dept%5Fid=1000

/Peter
Anmäl till moderator   Loggat
in: CF Allroad 500 4x4 "Svartmyran"

Firmans: Polaris Sportsman 500 6x6 -05 *Argo 8x8 Amfibie -05 *Arctic Cat 400 4x4 -07

Utloggad Robin

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 275
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Robin
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #10 skrivet: 21 februari 2007 kl. 16:11:29 »
Lägger upp några bilder på min installation:





Anmäl till moderator   Loggat
onda trx 500 fe -06, fullt skogsutrustad! Inkl hållare för motorsågen!


Utloggad d4

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 133
  • Total likes: 0
    • Visa profil
d4
Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
« Svar #11 skrivet: 21 februari 2007 kl. 21:55:07 »
Har du säkrat av plus från batteriet ?
Om du inte har gjort det, dra plusen i en vp delbar plastslang.
Får du någon skada på plus flyger batteriet i luften om den kommer åt jord.
Om du har otur.
Anmäl till moderator   Loggat

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2 3  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Tillbehör, stötdämpare, däck osv »
  • Ämne: Elinstallation vid flyttbart vinschfäste (bak/fram+vagn)
 


Online just nu.

651 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 667. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info