Hej, jag sitter med trygg hansa i luren då punkt 4 är mer eller mindre fel, eventuellt.Så nu skall jag försöka ta reda på riktig fakta.Nu har jag fått reda på detta:Punkt 4: Om du drar strypningar och orsakar en olycka så ser man på HELA olyckan, inte bara trim.Du kan ha 200 häst men köra i 50kmh på en 50kmh-sträcka och nån annan gör fel, detta drabbas inte du av. Om du däremot skulle använda dina 200 hästar, få sladd och krocka, fortfarande i 50 kmh, så riskerar du att få fordonet lagat med orginaldelar, är du riktigt vårdslös så KAN vagnskadan dras in helt för dig.Så, det är inte helt lätt att säga men trafikförsökringen gäller alltid. DOCK, så KAN du bli delvis ersättningsskyldig för personskador på den andre parten OM du är vållande, detta är ovanligt men då har du varit "en usel förare" som dom sa.Summan av detta är iaf att dina försäkringar inte blir lidande i större utsträckning, så tillvida att du kör "normalt".
Det stämmer, du är inte vållande, och då tycker iaf inte Trygg Hansa att du ska bli drabbad.Sen får man ju hoppas att dom står för det den dagen.... men det lät bra från dom iaf Och, som jag skrev tidigare, så ÄVEN om du är vållande så försvinner inte dina försäkringar, främst har du alltid kvar trafikförs.Det ska MYCKET till innan dom börjar nalla på dina försäkringar, vårdslöst, polisanmälan, personskador etc etc och har man kört så illa så tycker inte jag man ska HA en fyrhjuling Men, det är från fall till fall (enligt dom själva) så en skriven regel finns inte i detta ärende! Så kör trimmat med vett o ettikett, så finns det inga problem.
Citat från: "Jocke72"Det är fortfarande en fråga om förmåga och förutsättningar.En fyrhjuling går lätt på två hjul. Får du sladd och det hakar tag så är du 9/10 rökt. De är egentligen inte tänkta att gå på asfalt så chassi och framvagns-geometri är helt fel. Dvs att väghållningen är ganska kass på väg.Dessa problem har inte hojjar. Det är av samma anledning som traktorer inte får köra fortfare än 30, om man ska dra en parallel...Men vem bryr sig? Det är ju bara att plocka bort strypningarna.../JJag tror ju inte att en fyrhjuling blir svårare att få upp på två hjul bara för att den är strypt :? (sido hjulen :wink: )Så det är som dom flästa här sager: Att man får ju köra efter förmåga och framför allt med förstånd.Sen att det bara är att plocka bort strypningen kan ju stämma, men hur kul är det om det skulle hända nåt och försäkringsbolag mm kommer på att det har åkts ostrypt? Då har man förmodligen rätt långt till skrattet.Ja tycker att 20hästars regeln är ett skämt. Helt ofattbart... Du får samma problem med försäkringsbolaget om du kör med en ostrypt MC o kvaddar den. :wink: /Palm
Det är fortfarande en fråga om förmåga och förutsättningar.En fyrhjuling går lätt på två hjul. Får du sladd och det hakar tag så är du 9/10 rökt. De är egentligen inte tänkta att gå på asfalt så chassi och framvagns-geometri är helt fel. Dvs att väghållningen är ganska kass på väg.Dessa problem har inte hojjar. Det är av samma anledning som traktorer inte får köra fortfare än 30, om man ska dra en parallel...Men vem bryr sig? Det är ju bara att plocka bort strypningarna.../J