Jag tycker det låter som en utmärkt ide att testa lite nya saker.Kolla på Maxigrips vanliga skruvdubb (utan hårdmetall) så påminner de vanskligt mycket om plåtskruv eller koldcutters.(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)(Bild borttagen i citat, klicka fr att se bild..)Så frågan är hur kan det vara ok att köra på dessa men inte "egna" skruvar?En sista liten detalj (en petitess) men att i samma mening hävda att man monterar hårdmetall dubb för att man tänker på säkerhet och samtidigt använda fyrhjulingen för att skjutsa småbarn (typ 2-5 åringar) rimmar dåligt.En fyrhjuling är inte speciellt trafiksäker så jag är helt övertygad om att barnet har fullständiga godkända skydd, såsom skinnställ, ryggskydd, stövlar och hjälm (under 850gram) varje gång barnet åker med.
Vem har rekomenderat andra att dra i plåt skruv?Det är väl inte att tumma så mycket på säkerheten att andvända alternativ.Sen så andvänder ju inte många alla skydd som rekomenderas heller.Jag pendlar oxå med min maskin utan dubb.Men om dina dubbar är bra med kärna och allt så kör med dom,vi hackar inte på dig bara för du köpt dom.Sen vet ju inte jag om skallen på dina dubb funkar efter vintern heller.Jag ska prova men wingspeed skruv bara för jag har ingen motorstark maskin.Finns ju oxå koldkutters.Verkar som ÅF av Maxigrip får välja pris och antal i kartong själva det tycker jag verkar skumt.Men jag säger inte att dom är dåliga bara dyra
Men att betala mer än en krona styck för skruv som dom "döpt" till dubb tycker jag verkar vansinnigt. Bättre som någon sa att dra in rostfri plåtskruv i däcken och jag vet av erfarenhet att dom går att skruva ut när isen är borta.
Om man tar sig tid att titta lite bättre så ser man lätt att dessa (på bilden ovan) heter fordonsdubb och finns i 2 storlekar:Art.nr: 16 mm fordon 95016, 25 mm fordon 95025 Och är helt vanliga skruvar (visserligen härdade men inte hårdmetall) med en liten ring för större anläggningsyta.Så hur kan dessa skruvar vara ok att använda?OBS!!!! Skodubben är mindre.
Citat från: "corba"Om man tar sig tid att titta lite bättre så ser man lätt att dessa (på bilden ovan) heter fordonsdubb och finns i 2 storlekar:Art.nr: 16 mm fordon 95016, 25 mm fordon 95025 Och är helt vanliga skruvar (visserligen härdade men inte hårdmetall) med en liten ring för större anläggningsyta.Så hur kan dessa skruvar vara ok att använda?OBS!!!! Skodubben är mindre.Vart vill du komma!Jag har aldrig nämnt dessa dubb!!!Jag har enbart rekommenderat hårdmetallen så var vänlig och blanda inte ihop päron och äpplen!Enligt tillverkaren så togs dessa dubb ursprungligen fram för halkskydd till skor och stövlar. men de upptäckte att folk använde de till fordon och såg då en marknad där!De tog då fram de hårdmetalldubbarna för att de håller mycket längre på hårdare underlag. Mitt inlägg var en rekommendation, om ngn ville veta om det funkade braKör gärna med plåtskruv om ni villNu lägger jag ned denna tråd!MvhMats Jonsson
Det är möjligt att de funkar bra men att köpa "skruv" för tusen spänn i dessa mängder anser jag vara helt vansinningt. Vad är det som får dessa sitta bättre än vanlig plåtskruv?
Jag har en fundering som du kanske kan hjälpa mig med Bushmaster.Tyvärr har jag bara en uppsättning crossdäck samt en uppsättning lv-däck.Tror du att det fungerar lika bra att skuva i maxigrip i landsvägssäcken?Om man nu skruvar i maxigrip i crossdäcken så vill jag skruva ur dessa på sommaren. Vad tror du om det?Går det att skruva ur och i dubbarna flera gånger i samma hål(eller strax bredvid)?Dubben håller ju som sagt 4-5 säsonger...