ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Inkörning, lite tips.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Inkörning, lite tips.  (läst 5316 gånger)

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Inkörning, lite tips.
« skrivet: 18 januari 2007 kl. 09:10:05 »
När det gäller motorer har jag alltid kört in dom med varierande körning, ungefär alltså "normal" körning. Dock brukar jag inte tokvarva ur dom under dom första timmarna.

Inkörning av ny motor:

Starta upp, kör typ 5-10 mil eller några timmar. Byt olja, byt eller rengör oljefiltret, behövs ingen synthet i sån här motor. En bra mineralolja är att föredra faktiskt. Den "tätar" bättre.

Är det en "billig" kinamaskin så kan man byta olja INNAN man startar upp den för första gången, bara för att vara säker.

Kör ca till ca 30 mil eller gärna mindre och byt olja igen.

Kolla oljefiltret helst vid varje oljebyte, de flesta av dessa motorer har inget "riktigt" oljefilter utan en "sil" som ska ta hand om skräpet, denna geggar igen ganska lätt.

Angående detta med att köra lugnt, på halvgas och diverse andra förslag..
Har ni någonsin hört talas om att en ny bil ska köras in på halvgas under en period??

Pressa inte maskinen i onödan utan kör "normal" körning dom första 10-50 timmarna.. Det enda du inte bör göra är att hålla full gas väldigt länge. . Men men, det är din maskin, du bestämmer :-)
Anledningen till detta är att så att motorns komponenter ska få chans att slita in sig mot varandra, det slits olika vid olika hastighet på rotation etc..

Viktigast är oljebytena oxh kontroll av filter/sil då det frigörs en del metallspån och annat grums i en ny motor.

OCH!!! kolla oljan noga då den är ny, innan kolvringar och ventiltätningar slitits in så kommer den att dra olja, mer eller mindre. Det gäller för övrigt hela tiden på små fyrtaktare med liten oljemängd, kolla oljan ofta.
Vanligaste orsaken till motorras är för lite olja.

Det viktigaste när man kör på vintern och/eller i kyla är att låta maskinen få bli varm innan man gasar på

Övriga moment att gå igenom på en ny maskin före uppstart är förgasaren, känn efter så att trotteln rör sig "fritt" när du trycker/vrider på gasreglaget och att den fjädrar tillbaka distinkt när du släpper.. Går det segt eller inte alls så är det något fel som är trasigt.
Har trotteln öppnat så är det ganska lämpligt att den även stänger.. Kan bli en otrevlig "Oopps!" upplevelse annars..

Bromsarna, funkar dom? eller blir det en "Oopps!" upplevelse vid första provturen.. Känn efter..

Kopplingen.. om du har en maskin med sådan. Känns det normalt när du drar in handtaget? Lite motstånd brukar det vara och sedan så ska den hyffsat distinkt fjädra ut igen när du släpper.
Testa även att lägga i en växel och rulla maskinen lite framåt med TÄNDNINGEN AVSLAGEN!! kopplar den ur som den ska när du drar in handtaget med växel i? Förhoppningsvis gör den det, kan bli en ny "Oopps!" upplevelse vid provturen annars.

Kolla även så att eventuell nödstopp och tändningslås funkar som dom ska. Det är nämligen vad du får använda dig av vid en kombination av de tidigare nämnda "Oopps!" upplevelserna..


/Larsa ( ingen expert, bara gillar motorer)

Ps. Och naturligtvis, om någon tycker att jag har fel så är det bara att påpeka det. Ds.
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
Inkörning, lite tips.
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2007 kl. 09:47:57 »
finns lika många varianter på inkörning som motorintresserade. Här är en annan teori som skiljer sig markant från de flesta andra:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Inkörning, lite tips.
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2007 kl. 10:03:55 »
Jupp, det verkar dock vara ungefär samma som jag menar. Förrutom att jag inte rekomenderar "hård" körning.

De små 4-taktarna med liten oljemängd som sitter på de flesta ATV & Quad måste få en liten chans att slita in sig innan man tokplågar dom på fullgas några längre sträckor.  Tänk även på att de flesta av dessa motorer inte har något "riktigt" oljefilter utan en liten sil som ska ta hand om skräpet.

Naturligtvis skiljer sig motorernas hållbarhet, kvalité och tolerans mellan fabrikaten.

Skrev mest detta som en liten fingervisning till dom som är intresserade.

Och som sagt.. Jag är ingen EXPERT .. samlad erfarenhet och tips från personer som kan mer..

/Larsa
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad jummen

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
    • Visa profil
jummen
Inkörning, lite tips.
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2007 kl. 13:47:19 »
Har en kompis som köpte en ny enduro, Ktm 625, firman han köpte den av sa att dagens maskiner inte hade samma krav på inkörning som de hade förr. Man skulle köra som normalt dock skulle man undvika att åka på för låga varv då det va värre fö motorn. Man har ju sämmre smörjeffekt då.
Anmäl till moderator   Loggat
asgas 450 Wild -05

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Inkörning, lite tips.
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2007 kl. 15:33:29 »
Citat från: "jummen"
Har en kompis som köpte en ny enduro, Ktm 625, firman han köpte den av sa att dagens maskiner inte hade samma krav på inkörning som de hade förr. Man skulle köra som normalt dock skulle man undvika att åka på för låga varv då det va värre fö motorn. Man har ju sämmre smörjeffekt då.


Det låter faktiskt ganska vettigt det också. Bra information! Tackar!!

/Larsa
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad Rauken

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 144
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Rauken
2 taktarna
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2007 kl. 15:59:56 »
Bör man däremot köra lungt med då dessa är mera känsliga !

Samt gå upp någon procent med olja !
Anmäl till moderator   Loggat
**Suzuki LT 250R***
Old LT´s never die they just goes Faster

Utloggad Perra N

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 604
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Perra N
Inkörning, lite tips.
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2007 kl. 16:40:03 »
Ja för dom som kör med för lite takter (2T)! ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh.
Perra N

Utloggad _BuLLe

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Total likes: 0
    • Visa profil
_BuLLe
Inkörning, lite tips.
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2008 kl. 14:49:22 »
Väldigt många kör in sina motorer redan inne på fabriken när dom ställer in allt.. vad jag hört iaf :)
Anmäl till moderator   Loggat
/MVH Marcus S.

Att titta på porrfilm när man är kåt är som att rita en smörgås när man är hungrig.

Utloggad klotsvenne

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3045
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
klotsvenne
Inkörning, lite tips.
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2008 kl. 15:33:16 »
viktigaste är att inte pina sk#ten ur motorn....men det finna massa olika teorier...kör man så man blir sk#tskraj brukar vara lagom.... 8O
Anmäl till moderator   Loggat
YFZ 450

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Inkörning, lite tips.
 


Online just nu.

681 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 705. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info