ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Inkörning, lite tips.
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
« föregående nästa »
  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1]   Gå ned

Författare Ämne: Inkörning, lite tips.  (läst 4148 gånger)

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Inkörning, lite tips.
« skrivet: 18 januari 2007 kl. 09:10:05 »
  • Citera
När det gäller motorer har jag alltid kört in dom med varierande körning, ungefär alltså "normal" körning. Dock brukar jag inte tokvarva ur dom under dom första timmarna.

Inkörning av ny motor:

Starta upp, kör typ 5-10 mil eller några timmar. Byt olja, byt eller rengör oljefiltret, behövs ingen synthet i sån här motor. En bra mineralolja är att föredra faktiskt. Den "tätar" bättre.

Är det en "billig" kinamaskin så kan man byta olja INNAN man startar upp den för första gången, bara för att vara säker.

Kör ca till ca 30 mil eller gärna mindre och byt olja igen.

Kolla oljefiltret helst vid varje oljebyte, de flesta av dessa motorer har inget "riktigt" oljefilter utan en "sil" som ska ta hand om skräpet, denna geggar igen ganska lätt.

Angående detta med att köra lugnt, på halvgas och diverse andra förslag..
Har ni någonsin hört talas om att en ny bil ska köras in på halvgas under en period??

Pressa inte maskinen i onödan utan kör "normal" körning dom första 10-50 timmarna.. Det enda du inte bör göra är att hålla full gas väldigt länge. . Men men, det är din maskin, du bestämmer :-)
Anledningen till detta är att så att motorns komponenter ska få chans att slita in sig mot varandra, det slits olika vid olika hastighet på rotation etc..

Viktigast är oljebytena oxh kontroll av filter/sil då det frigörs en del metallspån och annat grums i en ny motor.

OCH!!! kolla oljan noga då den är ny, innan kolvringar och ventiltätningar slitits in så kommer den att dra olja, mer eller mindre. Det gäller för övrigt hela tiden på små fyrtaktare med liten oljemängd, kolla oljan ofta.
Vanligaste orsaken till motorras är för lite olja.

Det viktigaste när man kör på vintern och/eller i kyla är att låta maskinen få bli varm innan man gasar på

Övriga moment att gå igenom på en ny maskin före uppstart är förgasaren, känn efter så att trotteln rör sig "fritt" när du trycker/vrider på gasreglaget och att den fjädrar tillbaka distinkt när du släpper.. Går det segt eller inte alls så är det något fel som är trasigt.
Har trotteln öppnat så är det ganska lämpligt att den även stänger.. Kan bli en otrevlig "Oopps!" upplevelse annars..

Bromsarna, funkar dom? eller blir det en "Oopps!" upplevelse vid första provturen.. Känn efter..

Kopplingen.. om du har en maskin med sådan. Känns det normalt när du drar in handtaget? Lite motstånd brukar det vara och sedan så ska den hyffsat distinkt fjädra ut igen när du släpper.
Testa även att lägga i en växel och rulla maskinen lite framåt med TÄNDNINGEN AVSLAGEN!! kopplar den ur som den ska när du drar in handtaget med växel i? Förhoppningsvis gör den det, kan bli en ny "Oopps!" upplevelse vid provturen annars.

Kolla även så att eventuell nödstopp och tändningslås funkar som dom ska. Det är nämligen vad du får använda dig av vid en kombination av de tidigare nämnda "Oopps!" upplevelserna..


/Larsa ( ingen expert, bara gillar motorer)

Ps. Och naturligtvis, om någon tycker att jag har fel så är det bara att påpeka det. Ds.
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad Hubbe

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 1598
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
Hubbe
Inkörning, lite tips.
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2007 kl. 09:47:57 »
  • Citera
finns lika många varianter på inkörning som motorintresserade. Här är en annan teori som skiljer sig markant från de flesta andra:
http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
Anmäl till moderator   Loggat
-----------------------------------------
utan hjul...

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Inkörning, lite tips.
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2007 kl. 10:03:55 »
  • Citera
Jupp, det verkar dock vara ungefär samma som jag menar. Förrutom att jag inte rekomenderar "hård" körning.

De små 4-taktarna med liten oljemängd som sitter på de flesta ATV & Quad måste få en liten chans att slita in sig innan man tokplågar dom på fullgas några längre sträckor.  Tänk även på att de flesta av dessa motorer inte har något "riktigt" oljefilter utan en liten sil som ska ta hand om skräpet.

Naturligtvis skiljer sig motorernas hållbarhet, kvalité och tolerans mellan fabrikaten.

Skrev mest detta som en liten fingervisning till dom som är intresserade.

Och som sagt.. Jag är ingen EXPERT .. samlad erfarenhet och tips från personer som kan mer..

/Larsa
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad jummen

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 77
  • Total likes: 0
    • Visa profil
jummen
Inkörning, lite tips.
« Svar #3 skrivet: 18 januari 2007 kl. 13:47:19 »
  • Citera
Har en kompis som köpte en ny enduro, Ktm 625, firman han köpte den av sa att dagens maskiner inte hade samma krav på inkörning som de hade förr. Man skulle köra som normalt dock skulle man undvika att åka på för låga varv då det va värre fö motorn. Man har ju sämmre smörjeffekt då.
Anmäl till moderator   Loggat
asgas 450 Wild -05

Utloggad Larsa

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 186
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Larsa
Inkörning, lite tips.
« Svar #4 skrivet: 18 januari 2007 kl. 15:33:29 »
  • Citera
Citat från: "jummen"
Har en kompis som köpte en ny enduro, Ktm 625, firman han köpte den av sa att dagens maskiner inte hade samma krav på inkörning som de hade förr. Man skulle köra som normalt dock skulle man undvika att åka på för låga varv då det va värre fö motorn. Man har ju sämmre smörjeffekt då.


Det låter faktiskt ganska vettigt det också. Bra information! Tackar!!

/Larsa
Anmäl till moderator   Loggat
astpower 250 XT sport åkare..

Utloggad Rauken

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 144
  • Total likes: 0
    • Visa profil
Rauken
2 taktarna
« Svar #5 skrivet: 18 januari 2007 kl. 15:59:56 »
  • Citera
Bör man däremot köra lungt med då dessa är mera känsliga !

Samt gå upp någon procent med olja !
Anmäl till moderator   Loggat
**Suzuki LT 250R***
Old LT´s never die they just goes Faster

Utloggad Perra N

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 604
  • Total likes: 0
  • Kön: Man
    • Visa profil
    • http://www.nissenmotorsport.se
Perra N
Inkörning, lite tips.
« Svar #6 skrivet: 18 januari 2007 kl. 16:40:03 »
  • Citera
Ja för dom som kör med för lite takter (2T)! ;)
Anmäl till moderator   Loggat
Mvh.
Perra N

Utloggad _BuLLe

  • ATV Amatör
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Total likes: 0
    • Visa profil
_BuLLe
Inkörning, lite tips.
« Svar #7 skrivet: 14 januari 2008 kl. 14:49:22 »
  • Citera
Väldigt många kör in sina motorer redan inne på fabriken när dom ställer in allt.. vad jag hört iaf :)
Anmäl till moderator   Loggat
/MVH Marcus S.

Att titta på porrfilm när man är kåt är som att rita en smörgås när man är hungrig.

Utloggad klotsvenne

  • ATV Guru
  • *******
  • Antal inlägg: 3045
  • Total likes: 0
  • Kön: Kvinna
    • Visa profil
klotsvenne
Inkörning, lite tips.
« Svar #8 skrivet: 14 januari 2008 kl. 15:33:16 »
  • Citera
viktigaste är att inte pina sk#ten ur motorn....men det finna massa olika teorier...kör man så man blir sk#tskraj brukar vara lagom.... 8O
Anmäl till moderator   Loggat
YFZ 450

  • Svara
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1]   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Allmän diskussion »
  • Skötsel »
  • Ämne: Inkörning, lite tips.
 


Online just nu.

119 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 326. Flest online någonsin: 1428 ( 3 augusti 2022 kl. 09:05:40)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Högdahl: 🍻🍺
    9 mars 2023 kl. 14:10:18
  • Jennil: Hej någon som har plast kåpor till suzuki lt250r? Helst 1986? Men funkar mellan 85-92 maila mig isåfall, ultra_jens@hotmail.com
    18 februari 2023 kl. 09:40:29
  • Mrhandsome: Tja, har två Suzuki Lt-f4wd (250cc) som jag säljer i delar om du söker något kan ni nå mig på hv.alexandersson@gmail.com eller 0709955029
    3 januari 2023 kl. 21:41:56
  • Grusbus: Någon som vet var man hittar en sprängskiss på Outlander 570 -18 så man ser hur vinschen är monterad?
    30 december 2022 kl. 17:06:41
  • Grusbus: Hej
    30 december 2022 kl. 15:56:40
  • klant: Hej ,har en Cf moto 800 2016 letar efter exra uttag för ljusramp.vad sitter den?
    27 november 2022 kl. 15:13:49
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en reservdelsmotor till en Suzuki lt-f 250 eller 300 eller bara motorblocken så köper ja dom gärna mvh Hugo Ni kan maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    26 november 2022 kl. 22:57:26
  • Emgyll: Hej! Har köpt en Viarelli 550 gtx som är svårstartad kall såg att nån haft liknande problem och undrar ifall någon kommit på nått med felet? Och va är dom vanliga felen folk haft med dom? :)
    7 november 2022 kl. 23:02:27
  • Bibbi: Har ett problem med min polaris sportsman 500 -12. Bränsleslangen verkar ha släppt .den läcker bensin (dropp). Har skruvat bort en hel del för att komma åt men är ändå extremt trångt för att se vart den ska sitta på förgasarn förmodar jag. Dessutom hur kommer man åt till att byta tändstift.
    23 oktober 2022 kl. 16:36:01
  • Bibbi: Hej
    23 oktober 2022 kl. 16:32:04
  • Jote: hej låst växel låda  5 ans växel på en ODES 400 kubik tipps på åtgärd + växelknappen på retur funkar inte växel motorn går bara åt ett håll tog bort och provade
    15 oktober 2022 kl. 16:06:27
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu alltid smidiga affärer Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:38:08
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 september 2022 kl. 10:35:52
  • Philip_M: Säkert en självklar fråga för många. Ska dreva upp min kinahjuling till 15 kugg fram (sitter 14 orginal). Det enda drevet jag hittat med samma axel dimension är ett 15 kugg till en 428 kedja. Kan detta funka till en 520 kedja? Eller släpper kedjan? Har inte fått drevet än så inte kunnat mäta. Tack för svar
    4 september 2022 kl. 10:15:48
  • tåsta: polaris sportsman 400
    13 augusti 2022 kl. 15:32:19
  • Pelle77: Hej har en grizzly 700 eps -15. Ställde in den i garaget och 2 dagar efter skulle jag starta den. Då går motorn runt men får fellod Er_1 och bränslepump startar ej och tror  inte jag har gnista hellrr. Byttbatteri och kollat att pumpen går genom bygling av relä.  Vad  tror ni?
    4 augusti 2022 kl. 19:40:42
  • Mathiast: Tjena! Köpte mig en 450 2008a för två veckor sen, idag hade jag lite tid över så passade på att byta olja + filter, allt gick vägen tills jag skulle provköra efteråt. Två skruvar sa hejdå och ville inte vara med längre, de på luckan till oljefiltret, ena går nog att ta bort med polygrip men den andra den ända ”långa” bulten gick av läääängst in, har kanske 20-50mm kvar av bulten längst in och andra änden sköt ut. Några tips på att få ut den längre bulten smidigt? Eller är de bara till att riva hela skiten
    29 maj 2022 kl. 20:03:02
  • Mrhandsome: Maila mig på hv.alexandersson@gmail.com
    24 maj 2022 kl. 21:11:38
  • Mrhandsome: Hej, är det någon som har en Reservdelsmaskin  Suzuki LT250 till salu det behöver inte sitta en motor i och den kan va i hur dåligt skick som helst mvh Hugo
    24 maj 2022 kl. 21:10:48
  • Thony: Citera
    Hej! Har en goes 500 - 16. Den går bra på tomgången men måste köra på väldigt höga varv för att den ska gå framåt, orkeslös, på backen orkar den inte alls. Nån som har nå bra förslag vad de kan vara? ☺️

    19 april 2022 kl. 12:53:47
  • Bora: Hej har en pgo x rider äldre där kablarna lossade från CDi fem stycken vet någon hu dom sitter sv/röd ,röd,grå,blå,blå/gul tacksam för hjälp
    10 april 2022 kl. 17:31:46
  • Fredrikth: Hallå! Lyckades dra på mig en liten specialare, yamaha raptor med en r1 motor på :D haft lite strul med förgasarna och nu vill den inte gå alls.. motorn dör om man nuddar gas. (Okunnig som fan) någon som vet vad det kan bero på?
    31 mars 2022 kl. 03:15:45
  • Högdahl: Hmm kolla ebay inom EU eller googla typ " Yamaha parts EU" men vet ej om det skiljer mycket i pris
    9 mars 2022 kl. 16:07:03
  • pellle87: Finns det nån bra EU sida för oem yamaha delar? eller måste man gå via yamaha center?
    26 februari 2022 kl. 16:44:46
  • Bamsefarsan: Jag vill köpa en begagnad can-am outlander xmr 1000r , har du en du vill sälja? joakim.nyholm@icloud.com
    25 februari 2022 kl. 21:39:43
  • Mrhandsome: Är det nån som har en cdi box till en Kawasaki kvf 400 2001 isåfall mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    25 januari 2022 kl. 17:34:50
  • Emil88: Någon som hade kunnat hjälpa mig?
    25 januari 2022 kl. 16:45:11
  • Högdahl: Du har en symbol där du kan bifoga bilder i
    24 januari 2022 kl. 20:05:37
  • DunderBrass: Hur fasen lägger man upp bilder i sin tråd? Använder mobil.
    24 januari 2022 kl. 01:18:21
  • Mrhandsome: Ifall ni har någon defekt fyrhjuling kan ni mejla mig på hv.alexandersson@gmail.com
    15 januari 2022 kl. 17:17:53
  • Mrhandsome: Hej är det någon som har någon defekt fyrhjuling som är till salu mvh Hugo
    15 januari 2022 kl. 10:13:28
  • stroma: Hej! är det någon som åker access 450 här?
    14 januari 2022 kl. 10:48:05
  • sklir: hej ska byta växellådsolja på hisun 500 vart tömmer man och fyller på ???
    9 januari 2022 kl. 11:46:07
  • matte711: Goes 520
    29 december 2021 kl. 19:46:46
  • Jupiter: Här va de livat. 😁
    11 november 2021 kl. 20:08:55
  • Larsa570: POLARIS 570 FRÅN 2018
    6 november 2021 kl. 12:03:34
  • Tobbe85a: Servo
    3 oktober 2021 kl. 16:22:53
  • vretstorpsbo: Hej Jag har ett suzuki 250 projekt som behöver delar. Någon som vet om det finns någon atv - skrot ? Det är bl a en gaffel till bakre kardanknut som saknas. Till att börja med.... En verkstadshandbok vore också bra!
    30 september 2021 kl. 15:34:47
  • Vippen: Hej! Jag har en 125cc fyrhjuling som går på högsta varv när jag startar den.. måste ha choken helt öppen för att få igång den, kan inte göra något för att få ner varvandet.. har testat vrida på bränsle/luft skruven men inget händer, det är en trottelförgasare. Snälla hjälp då jag vill få den att gå bra innan vintern, mvh Ville
    29 september 2021 kl. 01:00:52
  • Limme: Tjena ja va ute å körde min fyrhjuling och sen så stanna den av den böööuuhhh sen dog den och ja kolla så ja int råka he på killswitchen men de va de ej och sen kolla ja om den hade nå gnista och nej det hade den ej ja ha kolla cdin och den får ström till den 13volt och sen kolla ja spolen och de ja gjorde va att ja satt röd på spolens fäste asså coilen och satt den svarta där kabeln gå in ti spolen där den svartvita å den gröna som är fast lödad i en liten pinne och då visa multin 0.1 ti 0.2. Äre statorn som ä trasig?
    27 september 2021 kl. 20:53:24
Import, sjöfrakter, förtullningar
Spela harpan, kul spel helt enkelt
  • SMF 2.0.18 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder
    SimplePortal 2.3.7 © 2008-2023, SimplePortal | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info