ATV forum
Allt inom ATV, Fyrhjuling och Quad!
Ad

  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • Startsida
  • Forum
  • Hjälp
  • Sök
  • Kalender
  • Medlemmar
    • Visa medlemslistan
    • Sök efter medlemmar
  • Logga in
  • Registrera
  • Kontakt
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Suzuki LT4WDX drivaxel
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
« föregående nästa »
  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
 
Sidor: [1] 2  Alla   Gå ned

Författare Ämne: Suzuki LT4WDX drivaxel  (läst 5791 gånger)

Utloggad Ergu74

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ergu74
Suzuki LT4WDX drivaxel
« skrivet: 26 januari 2019 kl. 21:58:43 »
Jag körde för hårt och glömde lägga ur diffen på min suzuki. Det slutade med att jag bröt sönder yttre knuten på höger sida.
Är det någon som har en drivaxel liggandes. Den behöver vara komplett, dvs splines i båda ändar.
Är det dåliga kors i den så går det också.
Det är en 1990 års modell, och de tidigare har lite klenare axlar, vet ej när de böt. Men -87 är inte samma i alla fall.
Vill inte köpa en ny, då de är alldeles för dyra.

Jag har en drivaxel till en 87:a om någon behöver. Verkar vara bra skick dessutom.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2019 kl. 13:20:42 »
Det är FRAM vi talar om eftersom du nämner diffspärren, antar jag?
(Bak finns ingen differensial alls)

Yttre knut fram (CV-knut) finns ju som eftermarknadsprodukt hos flera firmor för 1000-1500kr.

Om vi nu ändå är BAK vi talar om yttre knut (knutkors) så är det extremt ovanligt att yttre knuten går.
Det är "alltid" det inre knut korset som går, för det rör sig, och blir vart av motorn så fettet rinner ut, och smutvatten in.
Yttre knuten böjs minimalt och slits knappt.

Är oket helt, kan du byta bara själva korset.
Skulle inte förvåna mig om det är samma kors yttre som inre.

Finns också som eftermarknadsprodukt numera.

Jag vägrade betala nästan 6000kr för komplett axel, och fann själv att det var samma knutdiameter som bakhjulsdrivna Toyota Stalet. (20x57mm)
Nån vecka senare skrev det här på forumet som tips.
Nån månad efter det fanns det lösa kors att köpa.
Hmmm, kanske skulle ha hållit mun och renoverat för dyra pengar istället....
Eller så var det en slump.
« Senast ändrad: 27 januari 2019 kl. 13:24:55 av Micke_c »
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Ergu74

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ergu74
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2019 kl. 15:00:02 »
Det är i bak som Drivknuten är trasig. Det är den yttre, bara sopor av den. Till och med U:na i axlarna är trasiga.
Jag körde med snökedjor och diffspärren i. Var helt säker på att diffen låg i bak. Är du säker? Annars blir det omöjligt att svänga!
Traktorer har ju på bakhjulen.
Hursomhelst, behöver jag en ny drivaxel. Har precis hittat en på EBay.
Har dock min kvar till en 87:a om någon har behov!
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad GeFeldz

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 345
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • CF 1000
    • Visa profil
GeFeldz
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2019 kl. 17:10:06 »
Ingen diff bak, permanent drift på båda hjulen. Så är det även på moderna hjulingar, även om det numer finns de som har diff bak. Det är ett krav för mc-reggning att ha öppningsbar diff bak.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016 CF Moto Cforce 1000 EPS 2021 traktor B

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #4 skrivet: 28 januari 2019 kl. 22:23:18 »
Citat från: GeFeldz skrivet 27 januari 2019 kl. 17:10:06
Ingen diff bak, permanent drift på båda hjulen. Så är det även på moderna hjulingar, även om det numer finns de som har diff bak. Det är ett krav för mc-reggning att ha öppningsbar diff bak.

Ja, det är permanent drift på båda bak utan differensial på ATV med få undantag.

Quad som är MC reggade har stel axel rakt igenom.
Ingen diff där inte.

Jag har också kört åtskilliga ATV med MC reggning som inte har haft bakdifferensial.
Måste vara en väldigt ny bestämmelse isf.

En Polaris ATP (med flak) som jag tittade på, men inte köpte hade ett "turfläge" där den öppnade en diffspärr bak.
(MC reggad faktiskt)

Suzuki Quadrumner (LT4wd 250cc) eller en KungQuad (LT4wdX 280cc) 1995 eller äldre som denna tråden handlar om har inkopplingsbar 4wd via en spak på tanken.
Samma spak aktiverar diffspärren i FRAMdiffen. Möjlig endast om tillsatslådan är i läge "Superlåg".

Men bak är det ingen differensial.
Jag är 110% säker, för jag har skruvat mycket med sådana.
« Senast ändrad: 28 januari 2019 kl. 22:32:10 av Micke_c »
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

Utloggad Ergu74

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ergu74
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #5 skrivet: 29 januari 2019 kl. 07:06:45 »
Tack för bra uttömmande svar!
Måste bara klargöra begreppen lite.
Ni säger att det är permanent drift på båda bakhjulen. Det är ingen differential i bak.
Menar ni då att båda hjulen roterar med samma hastighet, även om man svänger? Dvs det är permanent diffspärr i bak.

Har man differential så kan ju hjulen rotera med olika hastighet. Har man diffspärr så driver de med samma hastighet.

Det är lätt att blanda ihop begreppen här 😃.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad foenik

  • ATV Entusiast
  • ****
  • Antal inlägg: 94
  • Total likes: 11
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
foenik
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #6 skrivet: 29 januari 2019 kl. 09:32:16 »
Citat från: Ergu74 skrivet 29 januari 2019 kl. 07:06:45
Tack för bra uttömmande svar!
Måste bara klargöra begreppen lite.
Ni säger att det är permanent drift på båda bakhjulen. Det är ingen differential i bak.
Menar ni då att båda hjulen roterar med samma hastighet, även om man svänger? Dvs det är permanent diffspärr i bak.

Har man differential så kan ju hjulen rotera med olika hastighet. Har man diffspärr så driver de med samma hastighet.

Det är lätt att blanda ihop begreppen här 😃.

Korrekt, det är ingen differential på de flesta, bara dom nyare, dyrare modellerna, där har man ett 'turf' mode där man kan låsa upp bakaxeln för körning på t.ex gräsmatta.
Båda bakhjulen driver alltså med samma hastighet och det är därför dom river upp när man svänger kraftigt, sk. 'diffspärr' är standard.
« Senast ändrad: 29 januari 2019 kl. 17:48:28 av foenik »
Anmäl till moderator   Loggat
Kör:
Linhai 300 -05

Sålda:
Linhai 400 -10
TGB 550 -11
Linhai 260 -06
Linhai 300 -07

Utloggad GeFeldz

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 345
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • CF 1000
    • Visa profil
GeFeldz
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #7 skrivet: 29 januari 2019 kl. 23:20:20 »
Citat från: Micke_c skrivet 28 januari 2019 kl. 22:23:18
Ja, det är permanent drift på båda bak utan differensial på ATV med få undantag.

Quad som är MC reggade har stel axel rakt igenom.
Ingen diff där inte.

Jag har också kört åtskilliga ATV med MC reggning som inte har haft bakdifferensial.
Måste vara en väldigt ny bestämmelse isf.

Yes, det är nytt. MC-reggning kräver numer öppningsbar diff bak, de andra skillnaderna är att de får ha full effekt men att de inte får gå mer än 90.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016 CF Moto Cforce 1000 EPS 2021 traktor B

Utloggad GeFeldz

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 345
  • Total likes: 50
  • Kön: Man
  • CF 1000
    • Visa profil
GeFeldz
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #8 skrivet: 29 januari 2019 kl. 23:23:39 »
Citat från: Ergu74 skrivet 29 januari 2019 kl. 07:06:45
Tack för bra uttömmande svar!
Måste bara klargöra begreppen lite.
Ni säger att det är permanent drift på båda bakhjulen. Det är ingen differential i bak.
Menar ni då att båda hjulen roterar med samma hastighet, även om man svänger? Dvs det är permanent diffspärr i bak.

Har man differential så kan ju hjulen rotera med olika hastighet. Har man diffspärr så driver de med samma hastighet.

Det är lätt att blanda ihop begreppen här 😃.

Bak är det ingen differential på de flesta maskiner, utan det är en vinkelväxel som driver båda hjulen med samma fart. Diffspärr är inte rätt begrepp när det inte finns nå'n diff att spärra. Fram har du en diff med iläggbar diffspärr.
Anmäl till moderator   Loggat
Polaris Sportsman 500 ho 2012 Dinli Centhor 700 2013 Arctic Cat 700XT T3 2013 CF Moto Cforce 800 EPS 2015 stulen Yamaha Grizzly 700 SE 2016 CF Moto Cforce 1000 EPS 2021 traktor B

Utloggad Ergu74

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ergu74
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #9 skrivet: 30 januari 2019 kl. 20:30:47 »
Hur gör ni med snökedjor? Lägger ni dem alltid i fram?
Det är ju generalfel att ha dem i bak på en stel axel. Hade jag vetat det hade jag aldrig lagt på dem där.
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Ergu74

  • ATV Nybörjare
  • **
  • Antal inlägg: 7
  • Total likes: 0
  • ATV eller Fyrhjuling?
    • Visa profil
Ergu74
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #10 skrivet: 30 januari 2019 kl. 20:34:30 »

Här är en bild på den från somras då den var precis nyrustad. 
Båda drivknutarna bak var precis nya då 😲.

* C3AD32A6-4B88-461F-9CFE-624B21DDBF8B.jpg (268.77 kB, 1200x900 - visat 1273 gånger.)
Anmäl till moderator   Loggat

Utloggad Micke_c

  • ATV Pro
  • *****
  • Antal inlägg: 314
  • Total likes: 34
    • Visa profil
Micke_c
SV: Suzuki LT4WDX drivaxel
« Svar #11 skrivet: 30 januari 2019 kl. 21:18:24 »
Citat från: Ergu74 skrivet 30 januari 2019 kl. 20:30:47
Hur gör ni med snökedjor? Lägger ni dem alltid i fram?
Det är ju generalfel att ha dem i bak på en stel axel. Hade jag vetat det hade jag aldrig lagt på dem där.

Jag har kedjor på alla fyra!
Ingen Suzuki längre, men det är ingen diff bak på nån av dom två jag har nu heller.

Inga problem med kedjor endast bak heller.
Så hade jag på Suzukin faktiskt.
Det var så trångt fram, att kedjorna kunde ta i yttre styrleden,.

Tänk nu på att det är en 300kg ATV.
Inte 10ton traktor. Lite skillnad om man säger...

Inre drivknutarna bak, är ett bekymmer på Suzuki av dom årgångarna. Förr eller senare.....
Sannolikt för det är knutKORS sittande öppna för elementen och inga skyddade CVknutar.
Dessutom blir dom varma eftersom dom sitter inåt motorkroppen. Fettet blir tunt och rinner ur, och ger plats för smutsvatten.
Runt 1994/95 fick dom gummidamask över inre knutkorsen bak, och då håller dom mycket bättre.

Du kan ju undvika att bromsa hårt med forbromsen.
Den tar endast på ena bakhjulet, vars drivaxel då ska ta allt vridmoment i inbromsningen. Använd frambromsen istället som tar båda framhjulen.

Att din knut pajade hade inget direkt med kedjorna att göra.
Det ska den tåla, och mycket mer.

Hade du nya knutar var dom kass.
Materialfel.
Eller av ihåliga typen med fettnippel.
Dom håller INTE. Knappt för fisketuren med fikaväska som enda last.

5bultade bakhjul = KingQuad med 280cc motor.
(Dekalerna är borta ser jag)
« Senast ändrad: 30 januari 2019 kl. 21:29:50 av Micke_c »
Anmäl till moderator   Loggat
Yamaha Grizzly 660 4x4 -05
Yamaha Kodiak 400 4x4 -95
Kazuma Vombat 50cc

Suzuki Quadrunner 250 4x4 -90 (såld)

  • Skicka ämnet
  • Skriv ut
Sidor: [1] 2  Alla   Gå upp
« föregående nästa »
  • ATVForum, allt om fyrhjulingar »
  • Märkes diskussioner »
  • Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling »
  • Suzuki (Moderatorer: Outlander, STENE, Rickard Marklund) »
  • Ämne: Suzuki LT4WDX drivaxel
 


Online just nu.

563 gäster, 0 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:

Flest online idag: 613. Flest online någonsin: 2334 ( 3 maj 2025 kl. 10:37:13)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Traxter: NÃ¥gon som vet om de finns nÃ¥got avgassystem te hd9 base
    11 juli 2025 kl. 22:28:43
  • Högdahl: 💪🏼💪🏼💪🏼
    12 juni 2025 kl. 23:53:36
  • Traxter: Morgon pÃ¥ er. Finns det nÃ¥gra häftiga mods till Can-am xmr 700/1000
    24 februari 2025 kl. 10:23:25
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    21 februari 2025 kl. 09:25:52
  • Oscar5: NÃ¥gon som vet vad man kan begära för en Honda TRX 350 FE 2005 med snöblad som fungerar utmärkt .Har ärft den
    4 februari 2025 kl. 19:20:50
  • Oscar5: 44
    4 februari 2025 kl. 19:15:36
  • Greger59: Nägon som vet har en Cetek 500 EFI
    15 januari 2025 kl. 23:49:44
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    4 januari 2025 kl. 00:28:39
  • kampersvik: schema vaccumssangar cf moto 500 2013
    26 november 2024 kl. 17:48:35
  • trailboss: Hej. söker instruktionsbok Polaris TrailBoss 250-89
    3 oktober 2024 kl. 12:08:54
  • Mrhandsome: Söker defekta/trasiga fyrhjulingar. Jag betalar bra och du kan nÃ¥ mig pÃ¥ 0709955029 eller hv.alexandersson@gmail.com ifall du har en som du vill sälja mvh Hugo
    16 september 2024 kl. 11:29:29
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 2006. Löjligt dÃ¥liga bromsar pÃ¥ den. Finns det bromsvÃ¥g pÃ¥ den?
    11 september 2024 kl. 19:41:14
  • Kalle33: Nyss köpt en Linhai 300 4x4 2006.
    11 september 2024 kl. 19:40:02
  • Kalle33: Hej.
    11 september 2024 kl. 19:39:40
  • Olkip: Vart hittar man en ny plast kÃ¥pa till goes access mortor 450SM?
    1 juli 2024 kl. 11:59:20
  • Livgan20: Hej, har en barossa silverhawk 250. NÃ¥gon vänlig själ som kan hjälpa mig ta reda pÃ¥ vilka drev som sitter pÃ¥ (storlek och typ av drev) helst bÃ¥de fram och bak. Mvh
    1 juli 2024 kl. 02:22:58
  • skarpsynt: NÃ¥gon som vet mellan vilka Ã¥r Honda Rancher sÃ¥ldes i FE (knappväxel) utförande? Min frÃ¥ga gäller senaste modellen (2014-).
    2 juni 2024 kl. 22:56:10
  • Micke_c: Det är ju gasvire.  Så klart du kan sätta rullgas. Viss modifiering krävs nog
    9 maj 2024 kl. 12:32:13
  • Micke_c: onBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    9 maj 2024 kl. 12:31:29
  • HonBob: Jag har en Honda TXR 250 2003 , min tumme blir såååå tröt, kan man købe rullegas her i Sverige?  Mvh HonBob
    7 maj 2024 kl. 17:51:54
  • Calleb: är det någon som vet var jag kan få service på en Kymco ATV?
    7 mars 2024 kl. 17:20:12
  • Grusbus: Hej, jag har en Can Am 570-18 som startade som vanligt och gick i ungefär 15s sen dog den, motorn snurrar men har inte tänt en  enda gång sedan dess. Någon som har någon ide om vart jag skall börja?
    28 januari 2024 kl. 00:00:27
  • R.W: Oljebyte polaris 800 efi
    23 december 2023 kl. 09:34:37
  • Niklasbx7: Behöver hjälp. Har en Cf moto x7-12 . Skulle starta den igår, den tände till men dog . Den går runt men tänder inte till. Någon som har något tips???
    17 december 2023 kl. 13:43:58
  • Johnem73: 12 tum
    18 oktober 2023 kl. 19:20:28
  • Tiasb: Tjena,har en Suzuki 250lt quadrunner 4WD-95 som laddar över 100 ac volt när jag mäter direkt från statorn. Bör vara ca 50 ac volt. Det började med att voltregulatorn brände då bytande jag statorn, körde några månader, märkte att hela motorn kändes varm och troligen bränt en voltregulator till. Har beställt ny Cdibox, men verkar långsökt. Vad kan felet vara??
    29 september 2023 kl. 17:53:28
  • L-E Jonsson: Jag glömde 4 hjulsdrift i och körde på högväxel ganska fort efter en stund så hackade motorn till en par gånger sedan tändes motorlampan sedan lade den av, startar efter ett tag lampan är släckt, motorn går fint, vad kan ha hänt kan något vara skadat?
    18 september 2023 kl. 13:32:39
  • L-E Jonsson: Hej
    18 september 2023 kl. 13:19:39
  • Sjulsbo: Sportsman 500 som varnar Hot engine direkt vid start, vad kan vara fel?
    11 augusti 2023 kl. 10:49:57
  • samuelLt50: Hej vad är det för gängdiameter på vevaxeln på en Suzuki lt50
    4 augusti 2023 kl. 02:26:53
  • Icyy30: Hej, jag är lite osäker på vad man ska skaffa för första fyrhjuling. Är inne på cf moto 625 eller outlander pro, vilken e bäst i skog?
    1 juli 2023 kl. 15:29:57
  • Vinnewin: Var kan ja köpa en ostrypt ECU till Segway Snarler AT6, den är reggad som traktor A men ska köras offroad och vill att den ska gå fortare än 40?
    22 juni 2023 kl. 14:22:20
  • kenthas: Trimma cf-moto
    1 juni 2023 kl. 11:38:02
  • Jote: Hej finns det någon i hela detta forum som vet någon som kan meka en Vizac 400 mec Odes motor ?
    15 maj 2023 kl. 13:25:03
  • william: jag har ett problem att när jag har kört snabt ett litet tag kommer ett mis ljud som jag inte vet var det kommer från men när jag låser bak hjulen så försviner det vad kan det vara
    2 maj 2023 kl. 10:35:19
  • william: jag har ett problem att när jag har kört k
    2 maj 2023 kl. 10:33:51
  • Jannethegamer: Tjena någon som har effektljuddämparen till Smc 100, vill köpa men vill först veta skillnaden på den och orginalet.
    13 april 2023 kl. 18:49:39
  • topo1: Jag har en 2009 Cectek Gladiator i Grekland och behöver desperat en ECU. Är det någon på detta forum som vet var jag kan få tag i en?
    12 april 2023 kl. 11:21:26
  • topo1: cectek
    12 april 2023 kl. 11:08:57
  • Jannethegamer: Smc
    1 april 2023 kl. 19:15:32
Import, sjöfrakter, förtullningar
Bäst online casino i Sverige
  • SimplePortal 2.3.8 © 2008-2025, SimplePortal
  • SMF 2.0.19 | SMF © 2017, Simple Machines
    SMFAds for Free Forums
    Simple Audio Video Embedder | Terms and Policies
  • XHTML
  • RSS
  • Themed by: BGID
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies. Mer info