Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks  (läst 1039 gånger)

Utloggad foenik

Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« skrivet: 10 november 2018 kl. 18:23:52 »
Köpte mig en Linhai 260B 4x4 -2007 idag, väl där fick jag reda på att han bytt kolv och kolvringar för dom hade kört den varm (det var ju så dags när man kört 1½h enkel).

Nu undrar jag om det är stålfoder eller nikasilade foder på dessa? För han hade henat cylindern, är det nikasilat lär jag köpa en ny cylinder annars kommer det gå ner sig väldigt snart skulle jag gissa på.

Hittade cylkit inkl kolv för 900kr i Kina så är ju inte hela världen.
Visade ju sig vara en kopia av Yamaha Majesty 250 scootermotorn, så finns mängder med reservdelar att tillgå, billiga sådanna.
Länk:
https://www.aliexpress.com/item/Chinese-Scooter-VOG-250-260-DE250-Roketa-MC-54-JCL-250-Znen-Jonway-YY250T-LH170MM-70mm/1378519320.html?spm=2114.10010108.1000014.2.1186622eYSSH2S&gps-id=pcDetailBottomMoreOtherSeller&scm=1007.13338.106568.000000000000000&scm_id=1007.13338.106568.000000000000000&scm-url=1007.13338.106568.000000000000000&pvid=a2c5def0-0309-411a-ae35-cb6d285c87fd


« Senast ändrad: 17 november 2018 kl. 16:34:00 av foenik »

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
« Svar #1 skrivet: 13 november 2018 kl. 10:51:45 »
Jag har goda erfarenheter av Tomatrading för reservdelar till min Linhai. Verkar inte ha cylinder tillgänglig i shoppen nu men ring och kolla. Det gjorde jag när jag ville rådgöra inför kopplingsbyte och han är kanon.

https://www.tomatrading.se/category.html/linhai-260-300?Pagenum=1&Pagerows=36


Atvstore skulle jag hålla mig långt borta från, de svarar inte och skickar inte det jag har beställt.

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
« Svar #2 skrivet: 13 november 2018 kl. 15:31:35 »
Jag har goda erfarenheter av Tomatrading för reservdelar till min Linhai. Verkar inte ha cylinder tillgänglig i shoppen nu men ring och kolla. Det gjorde jag när jag ville rådgöra inför kopplingsbyte och han är kanon.

https://www.tomatrading.se/category.html/linhai-260-300?Pagenum=1&Pagerows=36


Atvstore skulle jag hålla mig långt borta från, de svarar inte och skickar inte det jag har beställt.


Mailade kinesen på Aliexpress och det var rätt cylinder, har också läst mig till här på forumet att det enda som skiljer mellan 260 och 300 är cyl+kolv så då kan man lika gärna köpa 275cc cyl + kolv och få lite mer effekt på köpet.
Men jag tror inte det ska behövas, vikten är 3.22kg på cylpaketet och det torde innebära att den är i gjutjärn och inte aluminium, med andra ord 'foder' och torde således inte vara nikalisat.
Ska dock byta olja om någon timma, är där minsta spår av metall blir det att beställa ny cylinder.

Ska ha tomatrading i åtanke om det är något mindre man behöver snabbt, annars är det rätt jäkla mycket dyrare att handla där.
Hittade en bra säljare på Ebay som hade massa hemma, en variatorrem kostade 120kr, inkl frakt, atvstore tror jag det var skulle ha 1200 för samma..

Har även förstått varför batteriet dras ut, winchen är alltid på, ska sätta en huvudbrytare där, hemskt störande när det drar ut batteriet.

Upptäckte idag att det är ett 'linkande' ljud fram, felsökning lär fortgå ikväll, man är ju livrädd efter att ha läst här på forumet att skruvarna till kronhjulet släpper i framdiffen, funderar på att skruva ner den och loctita alla skruvar, såg att en ny framdiff låg på runt 8000,-
UPPDATERING:
Det är bromsklossen som rör på sig, det är kanske 3mm glapp i hålet mot stiften där dom sitter fast, är det normalt?
Det går alltså att flytta på dom framåt eller bakåt, jag kan ju tänka mig dom ska vara flytande men 3-4mm verkar mycket?

Monterade även en ledramp idag, hemskt vad dåligt ljus det är orginal, att det ens är lagligt att köra med på vägen...



Viss skillnad mot orginalljuset, ändå bara en billig kinaramp för 160kr inkl frakt xD
« Senast ändrad: 13 november 2018 kl. 19:59:29 av foenik »

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
« Svar #3 skrivet: 14 november 2018 kl. 13:52:01 »
Med så bra priser skulle jag vilja köpa på mig ett lager av bra att ha-grejer... Får undersöka det. Du får gärna dela med dig av vad det är för säljare om du har lust :)

Jag har beställt ett extraljus till min med, är det mörkt hittar jag den ju inte om motorn stannar så jag inte hör den... :)

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B -07 | några funderingar..
« Svar #4 skrivet: 14 november 2018 kl. 14:03:29 »
Med så bra priser skulle jag vilja köpa på mig ett lager av bra att ha-grejer... Får undersöka det. Du får gärna dela med dig av vad det är för säljare om du har lust :)

Jag har beställt ett extraljus till min med, är det mörkt hittar jag den ju inte om motorn stannar så jag inte hör den... :)

Skickar ett pm med länken ikväll eller imorgon, han har bara 3 variatorremmar hemma just nu, och jag ska köpa två av dom, men väntar svar på om han även hade inre styrleder!
Mätte min rem idag och den var 22.1mm, vet inte vad gränsen för väldigt sliten går?
Men den ska ju vara 23mm så helt fräsch antar jag den inte är, likabra att byta och så vill man ju ha en i reserv!

Bytte även oljan igårkväll, total vansinnig innan jag var klar, vem uppfann filterhållaren med fjäder... och olja överallt när man försökte tömma utan att ta bort hasplåten...  :(veryangry):
Inte helt genomtänkt, av varken tillverkaren, eller mig.. skulle va lite lat och det fick man ångra bittert!

Gick även över och försökte hitta smörjpunkter, men hittar bara på kardanen, inte en enda fettnippel utöver det lyckas jag lokalisera?
Va i hela helsike?! Kan inte hitta några avbrytna heller, det verkar inte finnas några helt enkelt? Vem bygger något så?
Enligt manualen ska det finnas på länkarmar fram, hittar inga, även på styrlederna, hittar inga.
Skulle tydligen finnas på swingen, ska leta lite i em om jag kan hitta dom.

Nej de här gamla modellerna har dom inte lyckats speciellt bra med, hade jag betalat nypris på en sådan här hade jag grämt mig!
Vartenda kontaktstycke är öppet och man bara väntar på att elektroniken ska gå bananas...
Nu betalade jag bara 13.000, vilket är ett helt okej pris eftersom det ringde 3ggr på 10min medans jag var och handlade den, plus att den har både winch och plog, och faktiskt fungerar utan några uppenbara fel samt är besiktigad i år.
Nu låter jag kanske väldigt negativ, förstå mig rätt, det verkar vara helt okey maskiner, till det billiga priset åtmindstonde, till det dyra hade jag som sagt grämt mig över kvalitén.
Denna kan inte ha gått mycket mer än 100h och inre styrlederna är tvärslut (det är orginaldäcken som sitter på och dom ser inte ens slitna ut).

Har läst igenom alla trådar som är något intressanta ända bak till 2006 och det verkar vara genomgående problem med startrelän (lösning silikona i skarven), tändningslås (bomba med wd40), stator (laddproblem på både stator och tändningslås), samt bultar som skruvar loss sig tex dom två bakre på växellådan, samt att diffbultarna fram lossnar och spränger diffhuset, likaså motorn till 2/4wd som slutar fungera.
Vill man ha uppflyttat varvstopp klipper man tråden som sticker ut på CDI boxen (den går på baksidan och är ingjuten, som ett U går den) då får man 1000rpm till, osäker på om det gällde på -07 också eller om det var <-06
Startproblem kan vara fryst microbrytare på fotbroms eller handbroms, tydligen vanligt om dom står i kallgarage (bromsljuset måste lysa för den ska starta skriver dom).

Tänkte beställt nytt munstycke till förgasaren men efter att ha tittat under skalet så insåg jag att SÅ intresserad är jag inte av en hk mer, att man ska behöva plocka ner halva hjulingen för att komma åt fuggen  :whip:
Vill man ha mer effekt så är det att öppna upp liftfilter boxen, större munstycke (KENHAI) 140-160 beroende på vilken ljuddämpare man monterar, orginalet flödar skit!

När jag ändå skriver en mindre novell kan man ju redogöra för alla som plockar bort sina variatorvikter och tror att det gör någon nytta, se filmen:
« Senast ändrad: 14 november 2018 kl. 14:21:38 av foenik »

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
« Svar #5 skrivet: 14 november 2018 kl. 14:54:28 »
Fint (med länken)!

Ja du den där oljepluggen... Jag såg fjädern på sprängskiss men blev ändå skapligt överraskad kan jag säga. Sen bytte jag oljan i samband med ett packningsbyte och lyckades på nytt skicka iväg både fjäder och plugg ner i oljeuppsamlingen. Nästa gång kanske jag har lärt mig...

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
« Svar #6 skrivet: 14 november 2018 kl. 15:53:26 »
Fint (med länken)!

Ja du den där oljepluggen... Jag såg fjädern på sprängskiss men blev ändå skapligt överraskad kan jag säga. Sen bytte jag oljan i samband med ett packningsbyte och lyckades på nytt skicka iväg både fjäder och plugg ner i oljeuppsamlingen. Nästa gång kanske jag har lärt mig...



Hade ju hellre sett ett riktigt oljefilter, men tydligen räcker det, har ägt tiotal kinesmaskiner som sett ut som dom passerat ett krig, men motorn spinner lika fint, trots att vartenda en har missköts, har tömt ut flera st där det bara varit bensin kvar eller det har varit som tuggummi, ett under att dom inte rasat anser jag.
Men ska tydligen en hel del till för det ska pajja, så ibland undrar jag hur folk lyckas ha ihjäl saker?!


LÄNK TILL EBAY FÖR BILLIGA DELAR!
https://www.ebay.com/sch/m.html?_ssn=chinascooterparts2014&LH_PrefLoc=2&_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=linhai&_sacat=0

Beställde 2 variator -remmar, extra startrelä, extra cdi-box och extra laddningsregulator, 800kr inkl frakt.
Sen kommer ju postnords 75kr på det samt några kr i tull, men allt har kostat vad en enda rem kostar i Sverige :)
Anledningen att jag har köpt extra delarna är för att jag köpte hjulingen av  två anledningar, den primära är att rasta min Siberian husky vintertid när det är snö och halt, och sekundärt att skotta då jag bor på landet, tänker inte bli ståendes utan den i vinter pga skitsaker, vägrar betala dom svenska priserna på fjuttiga reservdelar.


Körde förresten min första offroad idag, ser kanske inte så vanskligt ut men kan berätta att det var rejäla gropar, massvis med sten och trädstammar och hyfsat med lut på sina ställen, mäkta imponerad av hur det tar sig fram, nu förstår jag vad alla menar, och effekten räcker gott o väl till att klättra fram med trots sina ynka 21hk och att det bara driver på 3hjul, hade gärna sett en diffspärr men då får man ju kliva upp en del i pris :)
Förstår nu även vad alla menar med backen, den är väl högt växlad när man kör i terräng, hur tänkte ingenjören där..




Har även hittat endel nyttiga filmer på tuben.

Byta olja i diffar fram och bak:


Byta koppling:


Byta kolv:
Del 1
Del 2

Ställa kam-timing:



« Senast ändrad: 14 november 2018 kl. 19:18:39 av foenik »

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
« Svar #7 skrivet: 15 november 2018 kl. 15:14:17 »
Fick monterat en huvudbrytare till vinchen, dom har kopplat den på direktström från matningen till startrelät, är det så orginal? Inte konstigt den drar ur batterierna.
Skulle vilja säkra av den, för där är ingen säkring nu, möjligtvis det sitter en fram på vinchen men jag vill ha en innan huvudströmbrytaren.
Så min fråga är, hur stark säkring behöver man? Den drar ju rejält med ström vad jag har förstått.

Placeringen av min nya huvudbrytare är väl inte den mest optimala, men kabeln räckte inte till något annat samt där var ont om plats under skalet,, så det fick helt enkelt bli där.
Gjorde en latmask -installation  :dntknow:



Upptäckte även att hjullagren fram glappade rejält, så blev att dra åt dom också.
TIPS:
Dra inte åt för hårt, det ska bara ligga ann, annars skär det ihop!



Tycker det glappar lite här o var i framvagnen, kvalité det visste dom inte vad det var 2007...
Ska försöka gå över o ta lite i sänder, har ingen lust med att tappa ett hjul eller styrningen rätt vad det lider..

Tittade lite nogrannare fram på beläggen, ser ut som att bultskallen dom rider på är nött (fyrkantig numera) därav det rör på sig och det linkande ljudet uppstår, ska lossa oket imorgon och se om jag kan byta ut skruven.
« Senast ändrad: 16 november 2018 kl. 08:05:56 av foenik »

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
« Svar #8 skrivet: 16 november 2018 kl. 16:05:57 »
Köpte en packväska på Biltema och ett extra batteri som jag monterat i ena facket, ska ordna en ordentlig fastsättning, oroa er ej xD
Satt bara ett 10AH batteri på, så köpte ett till så nu har man iaf 20AH så man slipper ladda batteriet varannan dag nu i vinter, ledrampen drar ju 120w och sen ska man vinscha lite på det, lär behövas, troligen i underkant ändå.

Tog min första tur rätt ut i ingenstans ikväll, körde vilse haha, jäklar vad snabbt man tappar orienteringen när det är kolsvart ute, men såå imponerad hur det tar sig fram, kunde inte föreställa mig detta, djupt imponerad!

Har beställt 2st 18W LED jag ska ha till backljus, man ser ju noll i mörkret när man backar upptcäkte jag...
Snart helt redo för vintern, skönt! :)




« Senast ändrad: 16 november 2018 kl. 18:44:41 av foenik »

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 frågor samt tips och tricks
« Svar #9 skrivet: 17 november 2018 kl. 16:19:33 »
Då var oljan bytt i diffarna och det var inte en dag för sent, vattenskadad olja som kom ut.
Var osäker om det ska vara LS olja fram, så jag helgarderade mig och köpte det så man inte gör bort sig.
TIPS: Kör en sväng så oljan blir varm innan du tappar den (duktigt trög när den är kall)
TIPS2: Värm upp oljan du ska slå på i ugnen till 50C så går det x20 så snabbt att få i den.

Har även monterat innerskärmar av gummi/plast jag hade liggandes, förstår inte varför dom inte har innerskärmar org. kan ju spruta sten rakt in och spräcka motorn, mindre kul!

Efter jag var ute och körde någon mil igår så sträckte jag mig ner och kände på kylarslangarna resp. motorn.
Börjar bli osäker på om det cirkulerar riktigt så ska ta en koll på vattenpumpen/termostat, förra ägaren påstod han bytte termostaten och att den var skälet till att motorn nöp.
Är inte så säker på att vattenpumpen är fräsch jag.. Motorn var skållhet nere vid vevaxeln, toppen också, och vattenslangarna var ljumna, i min värld borde vattnet som cirkulerar hålla ungefär samma temp som åtmindstone toppen.






« Senast ändrad: 17 november 2018 kl. 18:07:50 av foenik »

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #10 skrivet: 17 november 2018 kl. 23:34:45 »
Vad du grejar, det är roligt att följa. Jag har en liknande sits med min 300 från -06 som jag köpte i risigt skick för några veckor sen men jag har inte gett mig på diffarna ännu. Eller vad de nu heter :) Har köpt hem olja och har väl tänkt göra det innan snön kommer.
Var det krångligt att fylla på olja fram?

Jag hade fått för mig att vischen var kopplad via tändningen men nu när du skrev om den så gick jag ut och testade och det var samma sak på min. Får bli en brytare för mig med. Du fastnar inte i din med knät?

Utloggad vespa

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #11 skrivet: 18 november 2018 kl. 00:48:11 »
Tack för en riktigt trevlig tråd  ()p

 


Online just nu.

173 gäster, 9 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
Hanen, Cln, MSP, Pellepower, Jens vestberg, jha, glamsland, Diesel Nordlöf, lochraceness,
Flest online idag: 208. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme