Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Författare Ämne: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks  (läst 1038 gånger)

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #12 skrivet: 18 november 2018 kl. 07:57:08 »
Vad du grejar, det är roligt att följa. Jag har en liknande sits med min 300 från -06 som jag köpte i risigt skick för några veckor sen men jag har inte gett mig på diffarna ännu. Eller vad de nu heter :) Har köpt hem olja och har väl tänkt göra det innan snön kommer.
Var det krångligt att fylla på olja fram?

Jag hade fått för mig att vischen var kopplad via tändningen men nu när du skrev om den så gick jag ut och testade och det var samma sak på min. Får bli en brytare för mig med. Du fastnar inte i din med knät?

Var busenkelt fram. 3/8" kort förlängare för att fylla på och kort + lång förlängare samt 10 hylsa för att tömma, 17 hylsa för att fylla på.
Tog väl 5min totalt.
Tänk på att öppna påfyllningen först så oljan har lite fart ur, annars är det vakuum.
Samt köra en sväng innan så oljan blir varm o rinner ut lättare.

Jag använder ju inte vinschen just nu, så nyckeln ligger i packväskan.
Men nej, jag var ute i skogen och körde och nyckeln satt kvar efteråt, men så är jag inte så lång, 175..

Förresten. Hittade du delarna du sökte?

Billiga tändstift:
https://www.ebay.co.uk/itm/4x-NGK-Copper-Core-Spark-Plug-DR8EA-7162/362290971869?epid=28002678591&hash=item545a3984dd:g:x7QAAOSwjI5ay18R:rk:4:pf:0

Har fått ihop 10mil nu på en vecka av blandad körning, jag är mest positivt överraskad får jag nog lov att säga.
Men jag står kvar vid att kvalitén är långt ifrån den bästa, även om den är bättre än typ Bashan  :lol:
Är dock övertygad att till min körning så kommer det fungera finfint då jag mest marschar fram i 20km/h på grusväg, det enda som oroar mig är kolvbytet förra ägaren gjorde, så jag tror det blir ett cylkit och renovera motorn nästa sommar, passar nog på o byter ramlager, oljepump, stator och öppnar upp och rengör motorn helt, det blir alltid metallspån när man kör ras som inte vill ut på en gång som kan landa olyckligt i senare skeden..
Likaså blir det att gå över framdiffen så inte skruvarna lossnar där.

Mycket kan man klandra kineserna för men bygga motororer är dom förvånansvärt bra på!
Det är väl kanske 2000 i delar, men med tanke på att en ny motor kostar 21000kr så är det en billig investering för att hojen ska fungera de kommande 10åren till hundrastning vintertid.


Tack för en riktigt trevlig tråd  ()p

Tack  ()p
Kan ju alltid försöka inspirera någon annan att gå ut och serva sin hoj istället för att lämna iväg det och bli rånad på kuppen...
Är ju löjligt vad firmorna tar betalt för jobb vem som helst klarar.


Bilder är ju roligare än text så bjuder på garagetbygget 2017/2018.
Kostnad 65.000kr, 64m2 isolerat garage med billift och gjuten platta.
Den största kostnaden var plattan (10k, samt porten 9k och billiften 19k).
Lärde känna en pensionerad snickare som hjälpte mig med att, tog ett helt år, otroligt omfattande att bygga till en gammal sned byggnad...


* garaget.jpg ( -   .)


« Senast ändrad: 18 november 2018 kl. 17:14:22 av foenik »

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #13 skrivet: 18 november 2018 kl. 17:39:43 »
Det låter överkomligt :) Tack för beskrivningen och bilderna. Ska bli kul att se när du delar på framdiffen, hoppas på fler bilder då :)

Jag har inga stora planer för min Linhai, ska ploga snö och dra lite vagn med jord och ved och så. I väntan på att hitta rätt vagn så har jag kört skottkärra hela helgen och handschaktat undan jord för ett bygge. Inte alls lika fint eller stort som ditt, det blev ju kanon.
Atvhuset har en gårdsvagn 800 som jag ska försöka åka och titta på näst de har en inne. Hoppas den är bättre byggd än de likadana som man kan hitta för 4500.
Fick kika på en Lejab ranger i veckan och habegäret är stort :)

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #14 skrivet: 19 november 2018 kl. 08:55:40 »
Det låter överkomligt :) Tack för beskrivningen och bilderna. Ska bli kul att se när du delar på framdiffen, hoppas på fler bilder då :)

Jag har inga stora planer för min Linhai, ska ploga snö och dra lite vagn med jord och ved och så. I väntan på att hitta rätt vagn så har jag kört skottkärra hela helgen och handschaktat undan jord för ett bygge. Inte alls lika fint eller stort som ditt, det blev ju kanon.
Atvhuset har en gårdsvagn 800 som jag ska försöka åka och titta på näst de har en inne. Hoppas den är bättre byggd än de likadana som man kan hitta för 4500.
Fick kika på en Lejab ranger i veckan och habegäret är stort :)

Blir såklart bilder på allt som händer och sker, men lär förhoppningvis dröja :)

Kostar det, så smakar det!
Någonsans får man ju dra gränsen, annars kan man likväl köpa en riktig traktor och vagn.
Grannen här gick o köpte ny ATV och timmerkärra för över hundringen, dårskap anser jag, han hade fått ett fint traktorekipage för samma pengar som är fem ggr så effektivt...

Tankade igen idag, 12mil, 7.5liter.
Lagom törstig maskin trots att jag mest fiser runt i 20km/h....
Hade hoppats på 0.4 men icke, min bil drar 0.48 landsväg, man undrar hur en 250cc kan vara så törstig.

Var förresten förbi Biltema idag och såg att dom hade utförsäljning på dem här, så det blev ett inköp, perfekt att ha i vinter när man rastar hunden i -25...
https://www.biltema.se/fritid/fritidsklader/handskar/handskar-med-varmeelement-2000037099
« Senast ändrad: 19 november 2018 kl. 17:26:05 av foenik »

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #15 skrivet: 21 november 2018 kl. 21:09:38 »
Monterade 2st 18w sidoljus, rampen är alldeles för riktad framåt, man ser inte ett dyft när man ska svänga runt i mörkret.
Nu har man 180graders ljus framåt, tacksamt!  ()p

Skulle egentligen ha dom som backljus, men får väl beställa två till helt enkelt o hänga på där bak, ska ha dom på en separat knapp, används ju sällan men bra att ha när det väl gäller.


« Senast ändrad: 21 november 2018 kl. 21:12:54 av foenik »

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #16 skrivet: 21 november 2018 kl. 22:14:15 »
Läckert! Du blir bygdens ljus i vintermörkret :)
Du verkar inte ha brist på led-ramper av bilden att döma. Funkar säkert som backlampa också :)

Snart dags för mig att montera mina extraljus, det blir ju mörkt redan innan jobbet är slut för dagen. Funderar på att byta glödlamporna i orginallysena till led för stt spara ström. De är helt meningslösa ändå och den ena tänds bara när den är på humör, ser ut lite som en stor labrador som blinkar med ena ögat framifrån.

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #17 skrivet: 22 november 2018 kl. 17:51:54 »
Läckert! Du blir bygdens ljus i vintermörkret :)
Du verkar inte ha brist på led-ramper av bilden att döma. Funkar säkert som backlampa också :)

Snart dags för mig att montera mina extraljus, det blir ju mörkt redan innan jobbet är slut för dagen. Funderar på att byta glödlamporna i orginallysena till led för stt spara ström. De är helt meningslösa ändå och den ena tänds bara när den är på humör, ser ut lite som en stor labrador som blinkar med ena ögat framifrån.

Tog hem ett gäng när jag ändå beställde, vintern e lång många som behöver extraljus =)

Tänkte jag också skulle byta ut dom orginal, dom är verkligen värdelösa, när man kör allmänväg är det ju bra om man också ser något, i dagsläget tycker jag 30km är för snabbt med orginalljuset...

Passerade 16mil idag på 12dagar, kommer nog bli ett gäng mil innan vintern är över misstänker jag , cyklar ju fortfarande 1-2 rundor per dag så det kommer snabbt bli många mil när snön faller :headbang:

Har räknat lite på AH och watt, verkar som att jag kan räkna med 1.5-2h körtid innan jag kommer behöva ladda batterierna, allt annat än optimalt, nu kör ju jag dock bara 15min i stöten så det bekommer mig inte speciellt mycket.

Här ser man resultatet av 2x18 samt 120w led, gör på sig.

MED
UTAN


« Senast ändrad: 23 november 2018 kl. 18:35:20 av foenik »

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #18 skrivet: 26 november 2018 kl. 22:06:59 »
Blev oljebyte idag igen efter 18mil totalt, bara för att säkerställa att det inte är järnskrot i motorn, och allting så bra ut så nu kan man sluta oroa sig  :headbang:

Går i funderingarna på att köpa mig en nyare atv med delad bakaxel, denna har ju stel och river upp grusvägarna, vilket mina grannar inte kommer va glada över när dom upptäcker.
Vad tror ni man kan få för denna? Säljs ju inga så finns ju inget att jämföra med..
Kan man få 18-20 på en bra dag?
Från vilken årsmodell på Linhai är det delad bakvagn? Samt när kom den med diffspärr fram?

Idag kom även dom nya stiften hem, DR8EA.
Nu svarar den lite bättre på gasen, hade en tendens att missa lite med det gamla.
Såhär såg det gamla stiftet ut, ser väl bra ut tycker jag  ()p




Blev en morgontur idag i -7C, gäller att klä på sig :-)
« Senast ändrad: 27 november 2018 kl. 09:09:57 av foenik »

Inloggad minigranis

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #19 skrivet: 27 november 2018 kl. 13:17:23 »
Du river väl nästan lika mycket med en maskin med delad axel, det du söker är ju någon diff, vill minnas att någon av tillverkarna har ju "turf" mode som är någon form av viscodiff i bakaxeln, var det Polaris kanske ?

--------------------------------
CF-Moto Allroad 500 BE Long-11

Utloggad Svart

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #20 skrivet: 27 november 2018 kl. 13:25:34 »
Det här vet du säkert redan, men ändå:

En idé kan ju vara att sätta ena hjulparet i mitten och det andra i vägkanten så nöter du på ytor där det annars skulle kunna växa gräs, som är en av orsakerna till att man hyvlar grusvägarna ibland. Då skulle det kunna irritera mindre, men dina spår syns å andra sidan längre eftersom inga bilar packar ner dem där. Eller så kommer snö och tjäle snart och då är det ju lugnt ett tag :)

Hemmavid syns det mest när fyrhjulingar har svängt eller vänt på vändplanen, då gör det ju större skillnad mellan bakhjulen om axeln är stel.

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #21 skrivet: 27 november 2018 kl. 18:11:58 »
Du river väl nästan lika mycket med en maskin med delad axel, det du söker är ju någon diff, vill minnas att någon av tillverkarna har ju "turf" mode som är någon form av viscodiff i bakaxeln, var det Polaris kanske ?

Dom som har delat bakaxel har ju differential, LSD, limited slip differential.
Där kan hjulen snurra till en viss gräns i olika hstigheter innan den låser.
Det är vad jag är ute efter, när jag svänger eller vänder runt så gräver denna ner sig rejält, har lämnat flera riktigt fula spår upptäckte jag..

Det här vet du säkert redan, men ändå:

En idé kan ju vara att sätta ena hjulparet i mitten och det andra i vägkanten så nöter du på ytor där det annars skulle kunna växa gräs, som är en av orsakerna till att man hyvlar grusvägarna ibland. Då skulle det kunna irritera mindre, men dina spår syns å andra sidan längre eftersom inga bilar packar ner dem där. Eller så kommer snö och tjäle snart och då är det ju lugnt ett tag :)

Hemmavid syns det mest när fyrhjulingar har svängt eller vänt på vändplanen, då gör det ju större skillnad mellan bakhjulen om axeln är stel.


Problemet är just när jag vänder, och svänger, vissa vägar svänger kraftigt.

Utloggad skogsbonne

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #22 skrivet: 27 november 2018 kl. 18:22:30 »
En delad bakaxel river lika mycket som en stel  om det inte sitter diff bak vilket det gör på väldigt få modeller så man kan köra med 1 hjulsdrift.

Polaris hade någon sådan modell och sen har cf och tgb någon
Can-am Outlander 650 Pro -19
Polaris Rzr Xp 1000 Turbo -18
Can-am Renegade 1000R xmr -17

Avestavagnen 4.2 H


Sålda
Yamaha Grizzly 700 Le Pro -13
Can-am Renegade 1000 xxc -15
Yamaha Grizzly 700 Eps -11
Sprint 150 cc kina skit
Yamaha Raptor 700 - 07
Can-am Outlander 1000 Xtp - 13
Yamaha Yfz 450 - 04
Smc Wildcat 500 med 600 Yamaha motor -10
Polaris outlaw 500 -06
Yamaha Raptor 700 -08
Yamaha Yfz 450 - 07
Yamaha Grizzly 350 -08
Arctic cat 400 -07

Utloggad foenik

SV: Linhai 260B 4x4 -07 höstprojekt - tips och tricks
« Svar #23 skrivet: 27 november 2018 kl. 20:23:05 »
En delad bakaxel river lika mycket som en stel  om det inte sitter diff bak vilket det gör på väldigt få modeller så man kan köra med 1 hjulsdrift.

Polaris hade någon sådan modell och sen har cf och tgb någon

Typiskt, jag trodde dom hade LSD allihop, men det kostar ju pengar så det kunde man väl räknat ut att dom inte hade..

Jaja, tack för informationen, då kan jag lägga ner planerna på det, vill inte lägga över 25k på en maskin när man bara ska ha det för hundrastning och lite skottning.
Rent vansinne att lägga 50+ på det...

Får väl helt enkelt anpassa min körning, är nöjd med maskinen i övrigt, mer för pengarna kommer man aldrig att få!
« Senast ändrad: 28 november 2018 kl. 07:57:06 av foenik »

 


Online just nu.

170 gäster, 3 användare (0 dolda)
Users active in past minutes:
monster, minigranis, CFM,
Flest online idag: 208. Flest online någonsin: 526 ( 4 november 2012 kl. 20:37:31)

* CHATT

Refresh History
  • Inlägg här försvinner efter några dar.
  • Hydro: Dakar på söndag!
    3 januari 2019 kl. 22:00:12
  • Ljungan: Hej alla
    31 oktober 2018 kl. 20:07:34
  • Cummins: 365 dollar.
    26 oktober 2018 kl. 00:28:18
  • tatto9709: Letar efter kabel mattan hela till outlawn 500 ny kostar fem tusen
    25 oktober 2018 kl. 18:36:11
  • Tictic: Fredag idag ;)
    19 oktober 2018 kl. 15:06:45
  • rally nizze..: tss du saknar alla Plupiter
    3 oktober 2018 kl. 20:50:45
  • Högdahl: (●)(●)
    28 september 2018 kl. 22:05:42
  • Högdahl: Ja hallå i stugan(Y)
    28 september 2018 kl. 22:05:23
  • Pioneer82: Hallå
    25 september 2018 kl. 17:35:06
  • sjuntorparn: blocket. Står det fel eller går det få den nya med traktorreg?
    18 september 2018 kl. 20:48:51
  • sjuntorparn: Ligger en 2019 Brute force TRAKTOR på
    18 september 2018 kl. 20:48:20
  • skogsbonne: Så mycket lättvindigare med facebook
    18 september 2018 kl. 16:15:21
  • Jupiter: Håller med, men de som startade några grupperna är föga saknade.
    18 september 2018 kl. 08:35:52
  • Beangan: FB kan dra, våga vägra säger jag bara! :D
    17 september 2018 kl. 19:53:54
  • Jupiter: Inte konstigt då folk tycks föredra FB grupper där de kan prata om gemensama tillverkare.
    17 september 2018 kl. 17:03:59
  • Högdahl: Dåligt drag härinne
    16 september 2018 kl. 16:35:32
  • Jupiter: Wohhoooo!  O0
    14 september 2018 kl. 21:19:27
  • JussiN: 163 gäster och 1 användare nu.
    10 september 2018 kl. 11:04:15
  • Alvid: Tictic det är ganska illa
    10 september 2018 kl. 09:44:24
  • Tictic: Skrämmande med 147 gäster och 3 använder inloggade..
    10 september 2018 kl. 07:52:06
  • Cummins: Finns det ens att få tag i, nu för tiden.
    3 september 2018 kl. 23:32:20
  • Demil: hej.Vet non hur mycket kostar koplyngs byte för Dinli 450 2006? Tack
    2 september 2018 kl. 12:11:55
  • Jupiter: Nizze är aktiv i FI. ':)
    31 augusti 2018 kl. 09:45:51
  • martinssonracing.se: Yfm90
    24 augusti 2018 kl. 10:23:56
  • tatto9709: gillar inte gubb fyrhjulingarna gubbe kanske ja är men nä måste ha lite fart quad 5 fram en bak räcker massa vinsch m.m
    18 augusti 2018 kl. 01:28:55
  • tatto9709: köpte alla delar på börjesson atv i alingsås
    18 augusti 2018 kl. 01:19:48
  • sjuntorparn: Vad menas med XT på can-ams fyrhjulingar?
    13 augusti 2018 kl. 23:38:51
  • oak: jag har fått problem med min cf moto 500. fotbromsen blir helt stum efter ett tag vilket gör att man inte kan byta växel. hittar inget i forumet men vet inte vad jag ska söka efter. någon som vet något om detta ?
    7 augusti 2018 kl. 19:30:04
  • les_paul: Tjenare. Kan någon hjälpa mig. Jag får inte av mitt svänghjul
    4 augusti 2018 kl. 21:23:42
  • Hydro: Tack... slutade ju dock med resetrådar eftersom de dels var tänkta som inspiration för andra att åka runt lite och dels för att de mer och mer utfördes med mc. Och detta är ju trots allt ett ATV-forum... Vet att nån skrev att jag skulle skita i det, för även om jag åkte truck så passade de iaf. Men... njae...... lade in två bilder nu nyss från rundan, självklart utan nån löjlig mc i rutan.  ()p
    28 juli 2018 kl. 22:08:50
  • ZebuZa: Ja bara väntar på en rese tråd...både väl skrivna och fina bilder
    28 juli 2018 kl. 14:44:47
  • Tictic: En liten resetråd nu då hydro.. Alltid trevligt att läsa dina berättelser..
    27 juli 2018 kl. 21:45:13
  • Hydro: Här är bara typ 30-32 grader... svalt och skönt. Nyss hemkommen från en månad på mc med kläder därefter... Albanien, Grekland mm... sällan under 35 grader.
    26 juli 2018 kl. 19:14:35
  • Rickard Marklund: Inatt har vi fått runt 25 mm regn, och nu blir det ett par dar med lite drägligare temperaturer (under 25 grader) sedan skall det bli varmare igen. (Piteå)
    26 juli 2018 kl. 07:40:59
  • Robinn: Blir en barnhjuling med automatkoppling (fram/back) starkare (körbar) om man drevar från 14 till 12 tänder fram? 90cc
    18 juli 2018 kl. 15:10:06
  • Högdahl: Enda man läser om varje dag är bränder och åter bränder..... Om det kunde bli regn någon jävla gång
    17 juli 2018 kl. 13:40:24
  • Högdahl: Om du googlar modellen då? Annars vet jag superbilligt.se har haft massa grejer till kinesfordon
    15 juli 2018 kl. 09:37:50
  • kevva95: Någon som vet vilken kedja till en china hoj? Egl roadforce 250cc. Kan inte hitta, helt omöjligt! och dem jag köpte atv av svarar inte via mail.
    14 juli 2018 kl. 20:52:58
  • Jupiter: En vedpanna är beroende av självdrag, inte tryck från en cylinder. En fyrtaktare vill ha så lite motstånd som möjligt att trycka ut gaspelaren. Tex. har en dragster 50cm öppna pipor eller ett jaktflyg från 2:a världskriget 15cm pipor. Varm gas exanderar och bidrar till motstånd i avgasrören.
    14 juli 2018 kl. 08:26:14
  • Cummins: Det är nog nån som inte förstår, sorry för er.
    13 juli 2018 kl. 14:55:55
Click Here!
Import, sjöfrakter, förtullningar

Use CS Theme