Det skulle väl kunna vara att bensinen blir så varm så den kokar före insprutaren/insprutarna, då blir ju blandningen mager?(Vet inte om det är förgasare med insprutning eller "äkta insprutning" på de där maskinerna) Du kanske skulle kunna testa att sätta in en 12 V fläkt som får blåsa på detaljerna för bränsletillförseln så du får kylning på de grejerna även om maskinen mest står still på tomgång eller körs sakta?Eller, du kanske kan plocka bort några kåpor som gör att den för bättre "luftkylning"?Håller i vart fall med om att det låter som ett problem med bränslet.Om det är avgassystemet som "värmer" detaljer på insprutningen så kanske du (Verkstan) kan skärma av det med plåtar eller "avgasbandage" så att problemen försvinner.
Vad den larmar för vet jag inte, men det kan väl finnas både knackningssensorer, att varvtalet inte är stabilt eller nåt med O2 som du skriver.Min erfarenhet är att maskinerna går som varmaste under belastning i låg fart.På tomgång blir den svalare, men även när man kör i lite högre hastighet, så jag tycker att dina erfarenheter pekar på att bränslet kokar i just de fall du berättar om.Märkligt att inte killarna på verkstan undersökt detta.Samma gäller tillverkaren, du är troligen inte den enda med dessa problem , OM det nu är soppan som kokar.
Visst, det är säkert inte omöjligt att det är nåt i den som slutar fungera när det blir för varmt, men då borde den ju inte bara gå dåligt, den borde väl stanna?Möjligen om det är någon överströmningsventil som kärvar i öppet läge när den blir varm, så den inte kan bygga upp tillräckligt tryck när du tar på gasen igen.Nåväl, de försöker ju.Fast jag tycker ändå du skulle kunna kolla själva om det finns några delar av bränslesystemet som ligger väldigt nära t.ex avgasröret som skulle kunna isoleras.Även om du får en ny bränslepump kan det ju göra att den håller en mansålder om den inte överhettas på samma sätt som den tidigare?Denna typ av fel beror ofta på en dålig konstruktion, säg att det blir så varmt att bränslepumpen skadas, du är ju inte direkt hjälpt av att få en ny pump på garanti om den havererar igen nästa gång du åker till skogs.Sen kan det självklart vara en dålig pump, som helt enkelt INTE skadats av värmen men har en defekt som bara kommer fram när den blir en viss temp.
Är nog inget fel på pumpen utan kokning som är problemet, rätt vanligt fel
800:an har inte jag hört att någon haft problem med kokning men dom mindre modellerna.Testa med bandage på avgaset och värmetejp på tanken så kanske det hjälper